Inlägg från: Leoella |Visa alla inlägg
  • Leoella

Cornish / Devon Rex

Jag har haft två cornish rex förut och träffat Devon vid enstaka tillfällen. Förutom den utseendemässiga skillnaden är de tydligen väldigt lika temperamentsmässigt. Möjligen är Devon ännu lite mer sociala än cornish (som jag tyckte var extremt sociala).

Det är ju livliga raser (som vår uppfödare sa "det är inga prydnadskuddar i soffan precis!"); pratsamma, alerta och sociala (som sagt). Därmed blir de ibland "jobbiga" eftersom de kanske vill "prata" eller leka vid tider när inte man själv har lust. Och därmed blir de också enormt ROLIGA att ha, eftersom det hela tiden händer saker.

För lääängesen hade man en del sjukdomsproblem i Devon som inte fanns hos Cornish (Devon var helt enkelt en lite population i Sverige och tyvärr fanns tydligen några enstaka uppfödare som inte gjorde ett så bra "jobb"), men vad jag förstår är båda raserna idag generellt mycket friska raser. Raskatter är INTE generellt sjukare än blandraser/huskatter. Det är nog snarare så som någon skrev ovan: det är fler raskattägare som verkligen väljer att behandla sin katt vid sjukdom istället för att avliva. Och/eller så att personer som har raskatt "läst på" och i högre procent valt att försäkra katten och därmed slipper stå och välja avlivning för att behandlingen är för dyr.

Därmed INTE sagt att inte huskattägare ofta OCKSÅ både försäkrar och behandlar sina katter vid sjukdom. Men de människor som inte egentligen är så särdeles intresserade av att kunna något om katt utan "bara vill ha en" skaffar nog nästan aldrig en raskatt "när man kan få en bondkatt gratis".

//fd raskatt- OCH huskattägare

Svar på tråden Cornish / Devon Rex