• sugenpåbebis87

tidningsbud - havandeskapspenning?

Hej!

Jag är gravid i v 16 nu och jobbar som tidningsbud. Än så länge så har det gått problemfritt. Ska ansöka om HP 60 dagar efter RUL. Tror ni det kan bli beviljat? Drar ju ändå en vagn till fots med ca 300 tidningar lastat i början och går i rask takt i trappor i 3-våningshus (ca 55 portar). Arbetet är fördelat nattetid, totalt 30 % arbetstid. Ansöker man då HP på heltid?

Någon annan som jobbar som tidningsbud och är gravid?

• Svar på tråden tidningsbud - havandeskapspenning?
  • GullpuckotMe

Jag har igentligen inte bra koll på detta.. men e det inte bara 60 dagar innan BF man kan få HP?

• sugenpåbebis87
    Svar på #1
    menar att jag vill ha det 60 dagar innan BF, men tänkte skicka in papprena när jag fått moderskapsintygen efter ultraljuded.
  • GullpuckotMe

Okej, hehe =) Ja det kommer jag med att göra, vill med begära hp 60 dagar innan.
    väntar tvillingar och jobbar som vikarie på förskola så hoppas det går igenom bara =) har hört att dom e stenhårda!

• buffybus

jag jobbar som brevbärare o får full HP...

André ska bli storebror i Juli-09
  • buffybus
    GullpuckotMe skrev 2009-02-13 20:40:01 följande:
    Okej, hehe =) Ja det kommer jag med att göra, vill med begära hp 60 dagar innan.väntar tvillingar och jobbar som vikarie på förskola så hoppas det går igenom bara =) har hört att dom e stenhårda!
    min kompis väntade tvillingar o blev sjukskriven utan problem.. hon hade inte ens ett jobb hehe
    André ska bli storebror i Juli-09
  • hmcc

Har själv jobbat som tidningsbud så det tror jag absolut att du får, man måste ju vara i kanonform för att fixa det jobbet.
    Jag har svårt att tro att man känner sig i kanonform sista tiden ;)

• sugenpåbebis87
    Svar på #6
    jo, det är sant. har jobbat som det i 9 månader innan jag blev gravid, så konditionen har jag kvar sen länge innan grav och det är skönt men det blir nog tyngre snart =)
  • Arbetstagaren

Hur gick det sen då? Har du återgått till jobbet enligt din ordinarie arbetstid?

Har du funderat något på delledigt, alltså förkorta den arbetstiden enligt föräldraledighetslagen, t ex med 1/4.

Jag håller just nu på att forska i det för fullt. Det finns en öppning för att ha den flexibiliteten även som tidningsbud, men det är naturligtvis krångligt som bara den.

• sugenpåbebis87
    Arbetstagaren skrev 2011-02-14 17:40:02 följande:

Hur gick det sen då? Har du återgått till jobbet enligt din ordinarie arbetstid?

Har du funderat något på delledigt, alltså förkorta den arbetstiden enligt föräldraledighetslagen, t ex med 1/4.

Jag håller just nu på att forska i det för fullt. Det finns en öppning för att ha den flexibiliteten även som tidningsbud, men det är naturligtvis krångligt som bara den.

Nu är ju min son1,5 år och jag är igång och jobbar igen. JAg vet inte om man kan förkorta den arbetstiden, som det är nu så jobbar jag 2,5 timme per natt...
  • snabbavinden

jag är dock inget tidningsbud men  jobbar som budbilschaufför. Vilket innebär mkt bilkörning o massa spring i trappor med stora tunga kartonger. Jag är ensam chaufför på mitt arbeta då de andra jobbar på lagret o gör i ordning alla ordrar som jag kör ut. Är nu i v 19+5 och det börjar bli svårt att bära kartonger mot magen har ju även foglossning så vänster benet domnar bort när jag sitter för länge i bilen. 

Jag ska höra med BM när jag ska dit den 28/3 om ev sjukskrivning. Skulle ju gärna jobba men frågan är om man har någon chans att hitta något nytt tillfällingt jobb när man är grav.. 

• Arbetstagaren

En rättighet som ammande mammor har är att ha ledigt för amning. Så länge amningen riskerar att bli lidande så ska du kunna ha ledigt för amning. Ledigheten i sig är inte reglerad, så det är alltid upp till dig som mamma att avgöra hur, när och hur ofta du behöver ledigt. Du behöver inte röra föräldrapenningen för att ha amningslediget, men får ju om du vill.

Den enda rättigheten du har att förkorta ledigheten i övrigt är antingen hel ledighet med föräldrapenning eller ner till 10 timmar per vecka med 75% föräldrapenning.

Du kan inte utnyttja rätten att förkorta arbetstiden med 25% utan föräldrapenning eftersom du redan anses vara ledig långt mer än 25%.

Lagen utgår från heltidsmåttet som är 40 timmar (otroligt högt för nattarbete) för tidningsbud. Ren teoretiskt kan du förkorta din arbetstid i relation till så lite som 25% av heltidsmåtten, d.v.s. 10 timmar per vecka, samtidigt som du tar ut 3/4 föräldrapenning.

Tidningsbud har idag i huvudsak tidlön och dina ledighetsrättigheter är lagstadgade så även om chefen vägrar så kan du köra över honom/henne och ändå ta ut dina ledigheter. Du bör då stämma av med din fackförening annars kan du räkna med foten.

Även om du har lagen på din sida så kan chefen tillgripa andra fula knep för att bli av med dig.

Chefens intresse ligger ju inte i din arbetstid utan att försäkra sig om utdelning till vissa förutbestämda adresser. Sen om det tar dig två, tre eller fyra timmar att nå dit skiter chefen i.

Följer du då ett klockslag och därför slutar på olika adresser varje dag så ligger du risigt till. Försäkra dig om att du har facket i ryggen och se till att du har allt på papper innan du praktiskerar din rättighet. Annars får du förbereda dig på konflikt.

• buffybus

Snabbavinden: finns speciella undantag oxå att man kan få Hp innan dem sista 60 dagarna. Jag hade nog kollat upp det

Svar på tråden tidningsbud - havandeskapspenning?