• maja32

Är det ok att amma och att ge ersättning samtidigt?

Hejsan!

Har haft problem med att min 6 v dotter inte ökar så bra i vikt, troligtvis pga att jag har använt amningsnapp från början. Min BVC barnmorska tyckte jag kunde ge tillägg men när jag pratar med amningsmott så avråder hon bestämt från det. Jag känner mig förvirrad, får hela tiden olika svar och råd kring amningen. Försöker bli av med amningsnappen men det är inte så lätt då hon har vant sig vid den nu. Hur gör ni andra som har problem med amning/viktuppgång?

MVH Maja

• Svar på tråden Är det ok att amma och att ge ersättning samtidigt?
  • Popsy

Gör det du känner är rätt, klart att ammningsmott är emot, det är ju deras jobb att få en att amma så länge som möjligt!
    Man kan ge båda delarna det är ingen fara... Jag har gjort det, inte förrän barnen va några månader men ändå!
    Jag tycker att det är skönt när barnen vänjer sig vid flaska, det kan ju faktiskt hända att man blir sjuk o inte kan amma..., men försök amma så länge som möjligt lite i alla fall.

Ha det bra o lycka till!!

• FiaLisa75

Huvudsaken ör att du trivs och att ditt barn är mätt och ökar i vikt som det ska.
    Jag har gett Eric tillägg på flaska sedan han föddes. Han har först fått amma så mycket och så länge som han har velat, sen har han fått en flaska med ersättning, även där har han fått äta så länge och så mycket som han velat. Jag har alltså låtit han bestämma.
    Från början så använde jag en "kopp" ocj matade med, men jag höll på att bli vansinnig! All mat rann ju bredvid. Provade med flaska och det gick jättebra, han tog den på en gång. Han ratade inte heller bröstet, så han suger lika bra på båda tuttarna =).
    En nackdel är att min mjölk har sinat så nu ammar jag bara på kvällarna, känner på mig att det inte blir så länge till det heller, men så länge han vill tutta så får han göra det.
    Lycka Till
    Hör gärna av dig om du har fler funderingar!
    *kramizar*

• ceci lia

Vi var tvungna att ge Alma ersättning efter amningarna eftersom jag inte hade tillräckligt med mjölk åt henne. För mig hjälpte det inte att intensivamma etc. Om det är så att du absolut vill helamma så måste du få professionell hjälp snabbt så att din bebis inte svälter under tiden. Känns det OK att ge ersättning, så gör det. Annars så kontakta ditt BB så att du får komma dit och få hjälp med amningen. Om det är så att det är amningsnappen som gör att bebisen får i sig för lite mjölk, så borde det gå att åtgärda. Frågan är om du tycker det är värt att kanske ha en jätteledsen bebis under tiden. Lycka till! Du får gärna höra av dig till mig med med frågor!

• Themis

Den mest nyblivna mamma jag känner är själv sjuksköterska och hon delammar från dag ett eftersom mjölken inte räcker. Man ska bara se upp så att barnet inte börjar föredra nappflaskan och rata bröstet.

Hon sa att hennes spädis hade en sådan tendens ett par dagar men att det verkar bero på att man gör det för lätt för barnet att klunka i sig från flaskan. Självklart föredrar barnet då flaskan, det är ju mycket mindre ansträngning för att bli mätt än med det besvärliga bröstet. Och vem vill inte bli mätt och nöjd så fort som möjligt?

Vad man gör då är att luta nappflaskan bakåt lite emellanåt så att barnet inte får "full tank" med varje sug. Då går det bra att fortsätta växla mellan bröst och flaska, eller det funkar bra för dem åtminstone.

• mon

Svår fråga. Personligen skulle jag lyssna på min BVC-sköterska. Jag har själv använt amningsnapp, och det krävdes mycket bråk innan Tyra fattade att det gick mycket smidigare utan. På din beskrivning låter det som bröstet inte stimuleras tillräckligt och därav finns det inte tillräckligt med mat. Det finns ju såntdär amningssystem, slang som man ger ersättning i samtidigt som barnet suger på bröstet, det kanske skulle fungera för dig, vet inget om pris men får du henne att sluta med amningsnappen så kan du kanske långsamt trappa ner på ersättningen.

Vet ju inte varför du använder amningsnapp, gjorde det för att dottern inte fick tillräckligt bra tag, har en liten bröstvårta och en indragen. Hon har dock alltid fått tillräckligt med mat.

• AnnaZ

Åh Maja!
    Jag förstår din oro så väl....

PRECIS så hade vi det åxå förra sommaren och det var ju sååå varmt dessutom... Jag var jätteorolig och stressad över sonens "dåliga" (enl. BVC) viktuppgång - så jag följde deras råd och började med tillägg. Sonen tackade och tog emot flaskan från första klunken men nekade sedan bröstet...

Det blev jättestruligt med amningen, mjölken sinade och vi kom aldrig RIKTIGT igång igen med amningen. Om du VILL amma så tycker JAG att du ska låta bli tillägg. Men följ cecilias goda råd och be om kunnig hjälp!

Bra att du har kontakt med amningsmottagningen - jag tyckte de var otroligt duktiga och medkännande där. Där fick jag det stöd jag behövde och de fakta jag sökte istället för "goda råd" och "tyckande" från en massa olika (semestertid!) BVC sköterskor.

Som jag har förstått det nu behöver man inte bli jätteorolig om barnet inte går upp enl "kurvan". En viktuppgång är en viktuppgång - även om den är liten. Även en stillastående kurva kan man acceptera en kortare period. Håll kontakt med BVC - men be att få träffa en läkare om du är orolig för kurvan - jag har upplevt att de ofta har en mer balanserad och "individuell" syn på spädbarns viktuppgång än sköterskorna.

Detta blev långt - men jag behövde väl skriva av mig lite av min egen dåliga amningsupplevelse...

Stor styrkekram till er båda!
    /Anna

• Pyris

Jag ammar och ger ersättning. Sonen får äta det lilla som finns först och sen ger jag ersättning tills han blir mätt. Och så länge jag kan ge honom det lilla som finns är jag glad.
    BVC sa till mig att jag skulle göra det som kändes bäst för MIG, så att jag inte skulle känna att jag hade några krav på mig.

Så gör du som DU vill göra.

Kram // Paula

• PrincessOfIce

Jag både ammar och ger min dotter ersättning och det är inga som helst problem med det..
    Hon får bara ersättning när vi ska ut någonstans där jag vet att jag inte kan amma typ på restauranger som är superrökiga inomhus och utomhus har de bara bänkar som sitter ihop med bordet..

• mita30

Hej Maja32.
    Vi ger babysemp och ammar samtidigt det blev jag råd av bb at göra då min mjölk inte kom igång ordentligt.

Men försök att använda snipa i stäet för nappflaska..
    Ska finnas på apoteket..

Lycka till!

• sessan

hej
    min flicka har fått både tillägg o ammning sedan hon föddes o allt funkar bara bra. Viktigast är ju att dom går upp som dom ska och att det funkar för alla hela familjen. Kram

Svar på tråden Är det ok att amma och att ge ersättning samtidigt?