• Anna123

Slemproppen

Hur stor är egentligen den där slemproppen? Tror att den just har börjat släppa men pratar vi golfboll, ärta eller typ vilken storlek/mängd?

• Svar på tråden Slemproppen
  • AlvaLovisa

Som en extra-slajmig-extrastor flytning, kommer oftast i flera mindre portioner

• Camilla85

Jag tror att min håller på släppa i omgångar nu... Är som rikliga "snoriga" flytningar (ursäkta detaljerna!!) Jag tror att mängd och utseende kan variera!

När den släppte för mej förra gången var den stor som en 5-krona, lite blodblandad... Men det var inte hela som släppte då heller på en gång. =)

***Amber 071120 & Lillebror i magen vecka 39***
  • LinaTed

Jag har oxå undrat över de där... måste de vara blod i den? För nån veckan sen fick jag en jätte slemmig flytning i trosorna men de va inge blod i den, den va mer gul/vit. Alltså förlåt för dom äckliga detaljerna men hur ska man annars förklara =P haha
    Kan de ha vart en del av slemmproppen eller bara vanliga flytningar? Har mycke flytningar men de har inte kommit nå mer "slem" sen dess. Förlåt igen för de äckliga detaljerna! haha

• Anna123

Det är svårt att diskutera ämnet slempropp utan äckliga detaljer. Hela grejen är ju rätt äcklig!
    Jag vet iaf att det inte behöver vara blod i slemproppen, att den typ ser ut som en stor snorklump. Det står ju också att man inte alltid ens behöver märka av den.
    Åh vad jobbigt det är med allt detta runt förlossning som det inte går att få några riktiga svar på! Värkar kan kännas lite hur som helst, slemproppen kan se ut si och så och ingenting behöver betyda nånting...

• Bullan1978

Men är det på något sätt farligt att slemproppen släpper i vecka 36-37? Eller ska man bara se det som ett tecken att förlossningen är runt hörnet?

• lilan

Jag tror inte att det är farligt att den har släppt alla redan men om jag var du så skulle jag ringa in och höra. För vist är det ett tecken på att det är på G.
    Håller också med dig "Anna123" om att det hade varit så mycket enklare om alla hadeoch kände precis likadant så man kunde få svar på allt.
    Sen till "LinaTed" så tror jag att det var en vanlig flytning för jag har haft liknande flytningar under hela min graviditet och jag är i v34 nu. Det är ju rätt vanligt att ha extra sådana flytningar när man är gravid.
    Lycka Till alla

• Sannovitch

Min släppte i omgångar från vecka 35 med första. hon kom vecka 38+5. Ingen vattenavgång.

Andra barnet bär jag nu o för 2 veckor sedan släppte slemproppen för mig, var då i vecka 31, men ingen vattenavgång.

Har kompisar där den släppt långt innan förlossning så att förlossningen är nära de är inte en säkerhet för att den släpper.
    enligt min bm på förlossningen bägge gg (olika bm) sa att dom kan återbildas hela tiden.

Blodblandade behöver dom inte vara o som sagt kan dom komma i omgångar så man märker kanske inte ens att den släppt.

Annars kan den ju vara allt från storlek ärta till tesked,matsked. så olika som sagt.

Hoppas vi snart har våra bebisar här iaf..

Lycka till när de väl sätter igång!!

/// Sanna

Älskade Nova
  • Zebilah
    Bullan1978 skrev 2009-02-14 12:36:01 följande:
    Men är det på något sätt farligt att slemproppen släpper i vecka 36-37? Eller ska man bara se det som ett tecken att förlossningen är runt hörnet?
    Min släppte i vecka 35 och min dotter föddes i vecka 42, så nej.
  • Hallonfrossa

grejjen e det att slemmisen kan släppa tidigt men då brukar den återbildas igen, min har släppt men det var ett tag sedan och bm sa att den återbildas då det inte dax ännu
    så gjorde det med min förra med, då hängde det lixom ut den ville inte lossna så man fick dra loss den, lite läskigt men samtidigt spännande.

men den släppte igen i vecka 40.
    så min släppte två ggr, sen om det var hela eller inte det vet jag inte men den var stor som halva handflatan typ.

Nu e hon här MOLLY 071123, syskon väntas i april -09
  • snöbebis

Anna123 skrev 2009-02-14 12:33:11 följande:

Det är svårt att diskutera ämnet slempropp utan äckliga detaljer. Hela grejen är ju rätt äcklig!Jag vet iaf att det inte behöver vara blod i slemproppen, att den typ ser ut som en stor snorklump. Det står ju också att man inte alltid ens behöver märka av den.Åh vad jobbigt det är med allt detta runt förlossning som det inte går att få några riktiga svar på! Värkar kan kännas lite hur som helst, slemproppen kan se ut si och så och ingenting behöver betyda nånting...
    couldn´t agree more! Jag blir nästan sur när jag läser om det. Ingenting behöver betyda någonting känns det som. Inga tecken, inga föraningar om när; det KAN vara nära när proppen släpper, tarmtömning KAN vara ett tecken, utplånad livmoderhals KAN vara ett tecken, men ingenting kan man säga säkert. Förutom att man inte behöver gå över mer än tre veckor (min stora skräck) dubbel-suck.
Svar på tråden Slemproppen