• Anna123

Slemproppen

Hur stor är egentligen den där slemproppen? Tror att den just har börjat släppa men pratar vi golfboll, ärta eller typ vilken storlek/mängd?

• Svar på tråden Slemproppen
  • snöbebis

Javisst verkar det mycket! Alldeles förskräckligt länge tycker jag. Västra Götaland och Skåne har tre veckor vet jag. Sedan är det lite olika ute i landet. I en del län är det två. Kolla med din bm om du bor i ett annat län.

Anna123 skrev 2009-02-15 13:43:14 följande:
    tre veckor!!! Är det inte efter två man blir igångsatt?!?!?!?
  • Ailie

förra graviditeten släppte min slempropp (den var blodig) 1 dag efter jag haft magsjuka 1 dag. Beror det på magsjukan?

Har alltid trott det, men nu blev jag osäker. Jag var då i v35 och sonen är född v36+4...

• annasbäbis

Min slempropp håller på att lossna. I 3 dagar nu har det kommit slem/klumpar... Hur länge kan det hålla på egentligen? Sista dagen har inte varit så mkt som första, så kanske har allt lossnat nu snart. Är i v. 39 på tisdag..

• Camilla85
    annasbäbis skrev 2009-02-15 20:32:50 följande:
    Min slempropp håller på att lossna. I 3 dagar nu har det kommit slem/klumpar... Hur länge kan det hålla på egentligen? Sista dagen har inte varit så mkt som första, så kanske har allt lossnat nu snart. Är i v. 39 på tisdag..
    Så har det hållit på för mej i en vecka ungefär... Gick in i v 39 igår! SÅ jag undrar också hur länge det kan hålla på? Hoppas våra små vill komma snaaart!!!
    ***Amber 071120 & Lillebror i magen vecka 39***
  • annasbäbis

OK, jag hade förväntat mig en stor klump, men det är kanske vanligt att den lossnar så under en längre tid. Även om den är äcklig så är man ju glad för att det händer nåt i alla fall

Camilla85 skrev 2009-02-15 20:40:09 följande:
    Så har det hållit på för mej i en vecka ungefär... Gick in i v 39 igår! SÅ jag undrar också hur länge det kan hålla på? Hoppas våra små vill komma snaaart!!!
  • Camilla85
    annasbäbis skrev 2009-02-15 20:46:06 följande:
    OK, jag hade förväntat mig en stor klump, men det är kanske vanligt att den lossnar så under en längre tid. Även om den är äcklig så är man ju glad för att det händer nåt i alla fall
    hehe, jaa precis! Jag har också alltid trott att den ska komma som en stor klump, men efter att läst om det så verkar det nästan vanligare att den släpper i omgångar.
    Tyvärr så kan det hålla på i flera veckor innan bebis kommer, men man hoppas ju och griper efter halmstrån såhär på slutet! Flört
    ***Amber 071120 & Lillebror i magen vecka 39***
  • Vårflickan

När min slempropp gick så såg den exakt ut som en "manet", den kom i två delar, tillsammans stor som en handflata.

• Ailie

gick slemproppen för er förra graviditeten?
    lika tidigt?

min gick som sagt v35 förra gången, skulle gärna vilja ha bebben samtidigt som förra... nojjig att gå över :)

• zlota

jag hoppar in här..min slempropp lossnade i morse..har kommit massa slem med blod i hela dagen..undrade precis hur mycket slem det ska komma..har bf+6 och har lite mensvärk titt som tätt..
    men som sagt hur mycket slem ska komma och hur långt tid e det kvar till förlossning startar..
    kram

• annasbäbis

Jag gissar att det nog sätter igång för dig snart. Särskilt eftersom du gått över tiden o det kommer blod med i slemproppen... Hoppas Lycka till!

zlota skrev 2009-02-16 12:37:58 följande:
    jag hoppar in här..min slempropp lossnade i morse..har kommit massa slem med blod i hela dagen..undrade precis hur mycket slem det ska komma..har bf+6 och har lite mensvärk titt som tätt..men som sagt hur mycket slem ska komma och hur långt tid e det kvar till förlossning startar..kram
  • zlota

tusen tack..är lite nervösmen vill endå att det sättr igång snart..nu har vi väntt så länge på att han ska komma ut..

• Yvonne81

Det kan säkert variera. Min slempropp har jag släppt 2 gånger eftersom den släppte på tok för tidigt första gången så bildades en ny då bebisen inte kom ut inom en särskilt tid efteråt.

Den första var bara några riktigt slemmiga flytningar i två dygn, det var inte så mycket, lite brunaktig.

För 1 1/2 vecka släppte den nya proppen och den var först helt blodig och så de närmaste två dygnen efteråt kom det flera gånger om dagen ca 10-15 cm långa, tjocka och riktigt kletigt slem som var brunt. Mycket mer än förra gången. Men den släppte alltså inte allt på en gång utan "lite och lite" i taget. Ganska äcklig...

Nu är jag BF+7 - här sätter man inte igång förrän BF+20, alltså 3 veckor efter BF om allt är bra med bebisen. Mellan 40+0 & 42+0 görs ingen kontroll alls så hur man vet att bebisen mår bra har jag ingen aning om...

42+0 görs UL och CTG samt en kontroll på spec. mödravården. 42+6 sätts man igång men OM det är mycket att göra redan på förlossningen och bebisen mår bra enligt UL och härtljud mm så kan de faktiskt avvänta ytterligare nån-några dagar!

• Yvonne81

Ett par dagar hade jag dessa bruna slemmiga grejerna men nu 1 1/2 vecka efter att slemproppen gick så har jag fortfarande slemmiga flytningar som ser väldigt lika ut som slemproppen men de är helt ljusa istället.

Det går ju inte att jämföra med det man kallade flytning före man blev gravid i alla fall!

2009-02-15 20:32:50 följande:

• Ailie

om det är blod i slemmet läste jag på några sidor att det oftast bara var 1-2 veckor kvar. var det inte blod i slemmet kunde den återbildas osv..

min gick med blod i o 10dagar senare kom han ut ...

• Yvonne81

Okej! Det sa ingen till mig! Min första slempropp var ju bara aningen brunaktig medan den andra var riktigt blodig! Men det har ju strax gått 2 veckor sedan min andra släppte... och ingen bebis ännu Trots BF+8 idag. Men om det stämmer så har jag ju några dagar kvar tills det gått 2 veckor *håller tummarna*

Ailie skrev 2009-02-16 14:32:16 följande:
    om det är blod i slemmet läste jag på några sidor att det oftast bara var 1-2 veckor kvar. var det inte blod i slemmet kunde den återbildas osv..min gick med blod i o 10dagar senare kom han ut ...
  • Himalya

I helgen lossnade en liiiten del av slemproppen. Imorse kom det lite lite till och nu sitter jag här med värkar som har 7-4 minuter emellan. Har BF imorn. Inget blod eller så blandat utan bara genomskinlig/vit.

Svar på tråden Slemproppen