Hur gör man köttfärssås?
Hur gör man en god köttfärssås som inte är alltför komplicerad?.. Kan tillägga att jag aldrig har lagat det, hahaha
Hur gör man en god köttfärssås som inte är alltför komplicerad?.. Kan tillägga att jag aldrig har lagat det, hahaha
Stek köttfärs, se till att inte koka. (ta en grabbnäve per pers)
Salt, peppar och vitlök. (1-5 klyftor - efter behag)
Chilisås eller ketchup, stek lite till.
Krossade tomater, en burk per 2 port brukar jag ha men det är efter tycke och smak.
Koka ihop, häll i en lång sprut ketchup för att binda ihop såsen.
Frivilligt: vin (före chilin), basilika, grädde, creme fraishe. En eller flera!
Oj det finns nog lika många svar som personer. Alla verkar göra på sitt sätt. Jag gör så här:
Fräs 2 finhackade gula lökar. lägg på fat. Bryn ca 400 g nötfärs, häll på några rejäla skvättar kinesisk soja och mycket svartpeppar, häll i den frästa löken. Kläm i en halv tub tomatpuré och rör om, fräs en liten stund. Häll i några deciliter vatten. Ngra msk ketchup, en skvätt kalvfond och lite chipotle-tabasco. Rätt rejät med timjan och späd sen lite med mer vatten och ev lite mjölk eller ett par msk grädde till rätt konsistens.
4portioner
500gr köttfärs
1gul lök
1krossade tomater
salt, peppar. vitlök efter smak
ketchup
matlagningsgrädde 2,5dl
Stek löken så att den får lite färg, stek köttfärsen, i med kryddor efter smak, häll i krossade tomaterna å ketchup och grädden, smaka av om det behövs mer kryddor el ketchup, färdigt
Ärla Minou skrev 2009-02-14 17:03:39 följande:
jag steker köttförs... kryddar med salt peppar paprika pulver, cilipeppar och massor med kött och grill krydda,, när färsen är brynt så pudrar jag på lite mjöl, sen på med chilisås och sen mjölk och vatten... lite soja för färgen och ev lite ketchup om man gillar de... Klart...
Jodå, här kommer ett recept till
Bryn en hackad lök och 400 g köttfärs. Lägg i lite i taget annars kokar det. Salta. Ibland har jag i en stor burk konserverad svamp eller färska champinoner. Sen håller jag i en förpackning ICA krossad tomat smaksat med chili eller vitlök samt lite vatten och soya. Smakar av med paprikapulver och ev mer salt. Toppa med hackad persilja
*favoritar, alltid kul med nya recept*
jag gör oftast som följande:
steker nötfärs med lök
har på¨ krossade tomater
salt, peppar, paprika krydda, curry
sen har jag antingen i cremefraiche eller grädde av valfrisort.
om jag känner för det så har jag vitlök i
En annan som är god är rödlök och nötfärs och sen ha i keldas örtkryddad sås och sen pressad vitlök och parmesan ost
400 g köttfärs (nöt)
1 liten gul lök, fin hackad
1 burk krossade tomater
ev rivna morötter
ev lagerblad
kryddor såsom basilika, timjan, oregano eller vad man nu föredrar
salt och peppar
gärna en pressad vitlöksklyfta
ev någon sked buljongpulver
champinjoner är gott att ha i också..., färska är bäst tycker jag...
Jag brukar också ha i creme fraiche (ca 1 dl) men det är absolut inget måste...
Bryn löken och bryn sen köttfärsen, pressa i vitlöken... Häll i tomatkross, rivna morötter, kryddor och buljongpulver, vänta med creme fraiche tills på slutet. Låt koka ihop sig en 15-30 min, mest för att smakerna ska komma fram... Smaka av och servera med pasta...
Om man har små barn, och inte vill steka maten (det är ju nyttigare med kokt) så kan man börja med krossade tomater, och sen tillsätta lök, köttfärs osv och koka ihop den. Det blir ingen smakskillnad