Inlägg från: Ärla Minou |Visa alla inlägg
  • Ärla Minou

Hur gör man köttfärssås?

Oj det finns nog lika många svar som personer. Alla verkar göra på sitt sätt. Jag gör så här:

Fräs 2 finhackade gula lökar. lägg på fat. Bryn ca 400 g nötfärs, häll på några rejäla skvättar kinesisk soja och mycket svartpeppar, häll i den frästa löken. Kläm i en halv tub tomatpuré och rör om, fräs en liten stund. Häll i några deciliter vatten. Ngra msk ketchup, en skvätt kalvfond och lite chipotle-tabasco. Rätt rejät med timjan och späd sen lite med mer vatten och ev lite mjölk eller ett par msk grädde till rätt konsistens.

• Ärla Minou

Ärla Minou skrev 2009-02-14 17:03:39 följande:

Oj det finns nog lika många svar som personer. Alla verkar göra på sitt sätt. Jag gör så här:Fräs 2 finhackade gula lökar. lägg på fat. Bryn ca 400 g nötfärs, häll på några rejäla skvättar kinesisk soja och mycket svartpeppar, häll i den frästa löken. Kläm i en halv tub tomatpuré och rör om, fräs en liten stund. Häll i några deciliter vatten. Ngra msk ketchup, en skvätt kalvfond och lite chipotle-tabasco. Rätt rejät med timjan och späd sen lite med mer vatten och ev lite mjölk eller ett par msk grädde till rätt konsistens.
    Förresten är den god även utan kalvfond och tabasco.
  • Ärla Minou

fröken argbigga skrev 2009-02-14 17:41:26 följande:

det är gott att ha i lite brynta rotfrukter också som får koka sönder i såsen, godast blir det om såsen får puttra länge
    Åh du vilken bra idé. Palsternacka och rotselleri borde bli gott i "min sås". Det ska jag testa!
Svar på tråden Hur gör man köttfärssås?