• Anonym (?)

Går det att undvika att spricka vid förlossning?

Går det att undvika att man spricker vid en förlossning?
    Min väninna köpte en kräm som man skulle smörja in där nere för att inte spricka (men hon sprack och fick sys ändå).

Finns det något sätt att undvika detta på?

Sedan undrar jag om sugklocka, kan man innan en förlossning vägra att låta de använda sugklocka? Kom nu inte med "ja men när du ligger där kommer du inte att vägra". Jag undrar bara om man kan vägra det? Har de rätt att använda sugklocka ändå?

• Svar på tråden Går det att undvika att spricka vid förlossning?
  • TvåM

Krysta bara när bm säger att du ska krysta, se till att bm håller en våt handduk mot mellangården när du krystar.

• Anonym

varför vägra ngt som kanske är ett måste för att få ut bebisen, du kommer inte vilja ligga där och plågas med ont om inte bebisen kommer ut själv!!

Tror inte man kan undvika ngt, spricker du så spricker du.
    Har upplevt båda snabb och längre förlossning och sprack inte ngn gång. så det beror inte på dte heller...

• lunkentuss

Tyvärr kommer jag inte ihåg vart jag läste det, men det var på nån "gravidsida", typ gravid.se elr 9manader.se eller nåt sånt.. iaf stod det där att det var minst risk att spricka då man låg på sidan... Varför stod inte... och att störst risk var vid upprätta ställningar pga av tyngdlagen o att bm inte kunde hålla samma koll.

• modestyclara

Jättebra tips det där med varm handduk mot mellangården vid krystning. Funkade för mig

Sugklocka använder de bara om det absolut behövs. Du vill väl hellre ha ett friskt barn än att förbjuda sugklocka?

• lunkentuss

Jag tror faktiskt inte att man kan vägra sugklocka... Om barnets liv är i fara så kommer du lite i andrahand så att säga..

• Hannah76

Varför vill du vägra sugklocka? Det används bara om det är ett måste.

• Anonym (?)

Tack för era svar!

Tack för rådet med en våt handduk, måste man säga till om sånt?

Ja men om sugklocka behövs kan man inte istället få ett akut kejsarsnitt?

Jag är sjukt förlossningsrädd, jag ska prata med barnmorskan om detta. Hoppas hon tar min rädsla på allvar (har läst för mycket här på FL om elaka barnmorskor som inte tar ens rädsla på allvar). Jag mår illa bara jag tänker på förlossning.

• Anonym (?)

Varför jag vill vägra? För att det verkar fruktansvärt.

• Anonym (A)

Hejsan!
    Jag vet inte om det funkar... men jag är i vecka 21 o har börjat smörja in med mellangårdsolja i "hålet" och sen havandeskapsolja på magen för o slippa bristningar på magen... vet inte om det funkar men aksnke värt o prova... en jobbarkompis använde mellangårdsolja med sina 3 barn o hon sprack inte en enda gång... Men som sagt vet inte om det var den... :)

• MammaMetzli

Jag skrev i mitt förlossningsbrev att bm skulle göra det hon kunde för att förhindra att jag brast, och jag tror säkert hon höll koll på mellangård och allt, men jag brast uppåt istället. Så jag tror det är otroligt svårt att förebygga, en annan bm sa till mig att vi faktiskt är byggda för att brista! Hur dumt det nu än låter.

Det där med att bristningen kan bli mindre om man ligger på sidan som någon nämnde tror jag nog på, det är inte samma tryck mot mellangården eller uppåt klitoris. Ska nog testa det nu när tvåan ska komma:)

Och varför vill du vägra sugklocka? Den tas ju bara till utifall barnet inte kommer ut med enbart din kraft och bms hjälp. Och dessutom tror jag inte de respekterar ditt förbud för det om det gäller barnets liv.

Svar på tråden Går det att undvika att spricka vid förlossning?