• lisadragon

Byta blöja på vansinnig och rullande bebis?!!!!!

Gahh...
     Det är ju löjligt detta men har ni några bra tips, hur gör ni???

Får ju krupp på sonen, han har alltid HATAT att ligga på rygg, gick jätte bra att byta blöja från ca 3 månders-4 månaders ålder men innan dess var det gallskrik och nu är det vansinnes utbrott och skruv/rull/riv/skrik..
     Han blir arg för sätter man honom upp så slutar han direkt eller om man lägger honom på mage så slutar han lika fort..

Hur gör ni????

Inga problem att byta kiss-blöja, då kan jag byta med honom i knät men han har ju diaré flera vändor om dagen och när man precis fått av blöjan ja då rullar han runt och det blir huller om buller *suck*..

Provade sånna där byxblöjor idag men fy-f*n vilket skit, blev ju bara ännu värre för då var han tvungen att ligga still ÄNNU längre för att man ska riva sönder sidorna..

Jag är VÄLDIGT snabb med att byta på honom, tar MAX 2 minuter, och två minuter kan han ligga på rygg men NEJ..

Så, hur gör ni??
     Är det bara att hålla i så gott det går, tvinga honom ligga på rygg eller gör man fel då?
     Han är VÄLDIGT envis, men jag brukar hålla honom på rygg under den tiden jag tvättar bort bajset och prata med honom, säger att nu måste han ligga på rygg en kort stund men som om han försår ;)..
     Han är 6 o ½ månad och har ALLTID föredragit att ligga på mage, får panik när han hamnar på rygg.. Började vända sig från rygg-mage vid 3 o ½ månad och innan det kunde man inte ha honom på rygg varken i vagnen eller i knät, bara mage...

Tips tack!!

// Lisa

Jag älskar min envisa underbara unge mer än något, Viggo, min lille vilde!!
  • Svar på tråden Byta blöja på vansinnig och rullande bebis?!!!!!
  • closetomyheart

Har du provat att lära dig byta blöjor på honom när han ligger på magen? Det kanske kan vara något?

Vet inte hur ni har det ovanför skötbordet, men ovanför mitt har jag hängt en mobil med elefanter som har klockor som pinglar när man rör på dem...de har kunnat avleda många gånger. Sm du har möjlighet så häng något ovanför som du vet att han absolut gillar och allra helst något som låter roligt

Vart du än går är du där
  • Heeleena

Jag hänger Elsa över armen så att hennes rumpa sitter i handfatet så tvättar jag under kranen. Mycket praktiskt och enkelt! Inget bråk och går jätte fort! Inga sura miner här!

• closetomyheart

P.s. Vill så klart inte oroa dig, men har du funderat på om det kan vara något som gör ont i ryggen på honom just när han ligger på rygg? Om han nu alltid har reagerat extremt då han ligger på rygg så kanske det är något som gör ont? hade bett barnläkaren kolla extra noga nästa gång

Vart du än går är du där
  • Baba Screetch

hitta på nå´t kul som han kan plocka med varje gång, nåt nytt o spännande som håller hans nyfikenhet en stund...

eller kanske du kan testa o alltid dusha av han då han bajsat istället så du slipper lägga han på rygg...

Blir ju iof en aningens bökigare, men kanske ändå lättare än att torka bajs överallt

Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
  • Baba Screetch
    Svar på #2
    Heeleena skrev 2009-02-14 23:24:48 följande:
    Jag hänger Elsa över armen så att hennes rumpa sitter i handfatet så tvättar jag under kranen. Mycket praktiskt och enkelt! Inget bråk och går jätte fort! Inga sura miner här!
    mycket bra alternativ till det jag skrev, detta lät ju lättare
  • Hidda

Så har vi det fortfarande men tre gånger värre dottern är över året och blöjbyten och påklädning är en pina som heter duga hon gallskriker arg och sparkar river och fäktar vilt 

♥ Evangelin 080206 ♥ Liten BF 090626 ♥
  • noahismynumberone

ge honom nått roligt att liga o pilla med, en krämtub, tandborste eller vad som helst. nått han inte har i vanliga fall, fungerar här..

• Hidda
    Hidda skrev 2009-02-14 23:27:17 följande:
    Så har vi det fortfarande men tre gånger värre dottern är över året och blöjbyten och påklädning är en pina som heter duga hon gallskriker arg och sparkar river och fäktar vilt 
    Tillägger att inget fungerar varekn tandkrämstuber eller teater med lek och sång nada
  • Baba Screetch
    Svar på #8
    Hidda skrev 2009-02-14 23:29:54 följande:
    Tillägger att inget fungerar varekn tandkrämstuber eller teater med lek och sång nada
    har ni provat o binda fast henne
  • Hidda
    Baba Screetch skrev 2009-02-14 23:32:49 följande:
    Svar på #8 har ni provat o binda fast henne
    hehe funderar starkt på det (ironi) härmodagen var det jobbigt var tvungen att klippa luggen på henne det är det mest tålamodsprövande jag tvingats göra hittils en unge som ålar som en mask stark är hon med och gallskriker låter som om vi ja jag vet inte hon har lungkapacitet som en kvinna under förlossningen eller något.
  • Baba Screetch
    Svar på #10
    Hidda skrev 2009-02-14 23:42:18 följande:
    hehe funderar starkt på det (ironi) härmodagen var det jobbigt var tvungen att klippa luggen på henne det är det mest tålamodsprövande jag tvingats göra hittils en unge som ålar som en mask stark är hon med och gallskriker låter som om vi ja jag vet inte hon har lungkapacitet som en kvinna under förlossningen eller något.
    haha, det blir nog en riktig operasångerska av henne ska du se

Klippa barnhår är ju aldrig helt kul, o luggen som sysn så väl åxå om det blir fel... hoppas det lungar sig framöver iallafall

Vinkar natti natti till alla nattsuddare
  • lillvilda

Tvätta under kranen  å sen up and go blöjor Skrattande det går över. Min äldsta hade oxå en sprattelperiod. Vi bytte till sånna blöjor man drog på så fort han nått upp till den strl att han fyllde ut dom nog mycket så de höll tätt. Nu mera ligger han still när man byter.

♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
  • Zixi

Om han har diaree flera gånger om dagen och starkt ogillar att ligga på rygg så tycker jag att det borde vara en varningssignal. Har du pratat med en barnläkare om saken?

• Höströd

Vi hade också en sån period, han vägrade ligga på rygg, gör han egentligen fortfarande men nu förstår han när man säger att han ska ligga still...

Var vi båda två hemma hjälptes vi åt, den ena bytte och den andra fick göra sitt yttersta att tramsa/leka så han skrattade istället för och skrika, nu när han står så tar vi det ståendes i badrummet, han får då hålla sig i badkarskanten...funkar bra...inget skrik och bråk...i början kunde han sätta sig ner.

Det är bara och kämpa och inte ge upp

Lycka till!

• Ajolie

Hade gärna haft blöjor som var konstruerade "tvärtom", dvs med tejpen fram, så att man fäste den på ryggen. Mina barn har också snurrat massor, så jag har blivit extremt snabb på att byta. Tvättar helst under kranen, inte med tvättlappar.

Jag försöker sjunga och prata ganska högt och löjligt, för det gillar min yngste son. Då går det LITE lättare att få honom att ligga på rygg en stund extra, men ofta hamnar blöjan lite hur som helst. Har som mål att fästa den i ryggläge, men sen rättar jag till den antingen i mitt knä eller medan han ligger på mage.

Kanske hjälper det om du lär dig att byta blöja i ditt knä? Jag har kunnat det sen jag som tonåring var mycket barnvakt. Det är snabbt och effektivt och kanske mysigare än på skötbordet. Testa att lägga ditt barn över dina ben, antingen på mage eller på rygg. Det är lätt, när man lärt sig. Bajsblöjor funkar perfekt att byta så. Lägg en handduk över dina ben först, så slipper du få bajs på dina byxor... ;)

Lycka till! önskar trebarnsmorsan

• lisadragon
    Zixi skrev 2009-02-15 00:04:48 följande:
    Om han har diaree flera gånger om dagen och starkt ogillar att ligga på rygg så tycker jag att det borde vara en varningssignal. Har du pratat med en barnläkare om saken?
    Jag har pratat med dom men det är bara synd om honom att han har diaré och att han inte vill ligga på rygg säger dom "Vissa barn vill inte ligga på rygg, vissa vill inte ligga på mage"..
     Jag är SÅÅÅÅ trött på läkare, dom lyssnar ju inte på en..
     Han har ätit pencillin och det pajjade nog magen en del, men gissar nu på att det kan vara havrevällingen, ska byta så det blir 50/50 majs, för när han åt majsvälling så var han stenhård istället..

Himla bra tips med att byta över handfatet!!
     Har idag börjat byta när han är på mage, men inte lätt när det är bajs framåt med :S.. Men visst går det och ju fler gånger man gör det så är nog saken biff snart :).
     Jag byter på mage sen sätter man blöjan och tar över honom att sitta i mitt knä, då kan jag knäppa och rätta till.

Om han skulle ha något fel på ryggen borde han inte kunna krypa/stå/sitta tror jag.. Han är väldigt aktiv och sitter/kryper och drar sig upp till stående..

Det enda jag kan komma på är att han kanske har ont i öronen, men då kommer dom där förbannade läkarna in igen, som bara tittar rakt igenom mig :(..
     När han hade öroninflammation för två veckor sen så gick det knappt att lägga honom överhuvudtaget och det gör VÄLDIGT ont att ligga på rygg om man har öronvärk, jag vet, är själv öronbarn..

Men tack för alla tips, han är ju himla gó med sitt hetsiga humör, underbara lille vild-bebis :D!!

Tack igen!!
     Kram // Lisa!!
  • näradig

håll honom över armen och skölj under kran tar ca 5-15 sekunder.
    kladdfritt och säkert.

• Baba Screetch

åh stackarn om han har ont i öronen

Jag upplever ibland att man MÅSTE bli ganska sur på läkare, och de på BVC för att de ska lyssna o ta en på allvar...

så bara stå på dig o KRÄV att de kollar/gör något så han isåfall slipper ha ont!

Skönt att det gått bra med blöjbytandet idag

Svar på tråden Byta blöja på vansinnig och rullande bebis?!!!!!