• Meria

Månadspeng till tonåring.

Säg att ni har en tonåring runt 15 år. Hur mycket tycker ni är skäligt att få i månadspeng?

Med "nöjen" menar jag att tonåringen inte behöver betala saker som kläder, mobilkort, avgift till hobby osv.

Med "allt" menar jag att tonåringen får betala ovanstående saker själv och kanske få hjälp med större utgifter.

----

Blev nyfiken då jag själv fick barnbidraget från 14 år och det skulle räcka till allt. Skriv gärna hur ni hade det och/eller hur ni gör med era barn nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Månadspeng till tonåring.
  • Matillin

Hels barnbidraget som får räcka till allt, under förutsättning att ens barn kunde hantera det.
    Men det beror också på ekonomin??

Jag fick hela mitt barnbidrag och det hade jag till nöjen och att köpa kläder.
    Utöver det köpte mina föräldrar ofta skor jackor och såna dyra saker så jag hade det rätt lyxigt
    Men dom hade ju råd med det, har man inte det är det en annan sak.
    Jag körde dessutom ut tidningar på söndagmornar så fick väl 800 kr extra varje månad för det att röra mig med.

• Senap

Jag fick barnbidraget men skulle då även köpa kläder (lugnt - jag ville ändå väja själv), busskort samt lägga undan en slant varje månad.
    Fungerade finfint!

My sugar is raw
  • näradig

Shoegirl skrev 2009-02-15 16:37:29 följande:

Jag fick barnbidraget men skulle då även köpa kläder (lugnt - jag ville ändå väja själv), busskort samt lägga undan en slant varje månad. Fungerade finfint!
    ja, men barnbidraget har inte ökat i takt med andra kostnader, tyvärr.
  • Senap
    näradig skrev 2009-02-15 16:38:20 följande:
    Shoegirl skrev 2009-02-15 16:37:29 följande: ja, men barnbidraget har inte ökat i takt med andra kostnader, tyvärr.
    Nej, men mina föräldrar fick också fyllnadsköpa kläder mm. Men poängen var att jag fick planera mina inköp och nöjen från tidig ålder.
    My sugar is raw
  • solskina

våran 16 åring får studiebidraget + 600kr.
    det är till allt + att hon har ett eget litet hus att försörja med rengörings produkter och liknande.
    Ibland kan hon få telefonen laddad men det är ++++ pengar.
    Och någon resa till pojkvännen.

Men är det så, att vi har dåligt med pengar får vi låna av henne!!

• näradig

Shoegirl skrev 2009-02-15 16:41:06 följande:

Nej, men mina föräldrar fick också fyllnadsköpa kläder mm. Men poängen var att jag fick planera mina inköp och nöjen från tidig ålder.
    je, det är oftast lärorikt.
  • stardream

Fick studiebidraget från det att jag var 16, det räckte till allt. Busskort kläder, nöjen osv...jag har aldrig tjatat om mer pengar, utan lärde mig tidigt att hushålla med dem. var pengarna slut, så blev det inget mer punkt. tyvärr hade jag en idiotpojkvän som tog mitt busskort, och jag fick betala för enkelbiljett varenda gång, för jag kunde åka på halv biljett. Han fick massor med pengar av sina föräldrar när han än behövde, så det gick ingen nöd på honom...

Kände mig till och med skittaskig när pappa fick köpa min studentklänning, för jag hade inte råd med den

• elektra1

en 500 kr. Men då står jag för kläderna. De 500 är bara till nöjen.
    Min dotter på 8 år får 100 kr i månaden.

Kan även ge barnbidraget om vid 15, men då får hon stå för kläderna själv.

Har inte bokstaven
  • mandelblomma

från de fyllt 13 år hela bb som ska räcka till kläder ( men jag skjuter till för ex vinterjacka o stövlar, men inte så mycket ändå) mobilkort och frissan och nöjen såklart
    Busskort betalar jag däremot och 15 åringen hjälper sin mormor att städa och får minst 200kr extra där varje månad...sonen är duktig barnvakt så han kan jag skjuta till en 50 lapp eller ett telefonkort när jag känner att han gjort mycket extra.

Tror det är bra för dem att dels ha hand om sina egna pengar och även att inte ha obegränsat mycket...så är det ju liksom i lvet :)

Svar på tråden Månadspeng till tonåring.