• Diamant78

Pizzasallad recept??

Jag har fått sånt enormt sug efter pizzasallad. Kan köpa pizza bara för pizzasalladens skull liksom .. Tänkte att det är dax att fixa egen men av de två recept jag har är det inget som är så där supergott.
    Är det någon som har smarrigt recept på Pizzasallad??

• Svar på tråden Pizzasallad recept??
  • CaKeNoRu

Jag har oxå ENORMT sug efter pizzasallad..Lägger till denna i mina favoriter, så jag oxå kan få recept. :)

• GullpuckotMe

vill med ha ett GOTT recept!!! är galen i pizzasallad nu för tiden!

• Rigmor Mortis

Hyvla vitkål tunt, salta lite och låt den stå ett tag. Knåda den sedan så den blir mjuk (jag brukar låta maken knåda, han är starkare i händerna än vad jag är). Häll i lite olja, lite ättika, lite vatten och färskmalen svartpeppar. Den blir godare ju längre den får stå.
    (jag vet att en del använder mix för italiensk salladsdressing och hävdar att det är jättegott, men den innehåller smakförstärkare - har du inget emot det kan du ju prova den också)

• a mor

Vitkål
    Paprika
    Strimla med osthyvel i skål
    Vinäger och olja hälls över och sen på med salt och lite peppar.
    Smaka av så du känner att du fått rätt "stuns" i vinägern.

• Diamant78

Åh, tack för svar. Lite kul att det är fler som är sugen på Pizzasallad

När ni skriver Vinäger, kan ni specificera vilken vinäger ni brukar använda typ: vitvin, äppelcider osv.
    Kanske är petigt men rätt ska ju vara rätt

Fler som har recept???

• a mor

Diamant78 skrev 2009-02-15 19:03:11 följande:

Åh, tack för svar. Lite kul att det är fler som är sugen på Pizzasallad När ni skriver Vinäger, kan ni specificera vilken vinäger ni brukar använda typ: vitvin, äppelcider osv. Kanske är petigt men rätt ska ju vara rätt Fler som har recept???
    Vitvins eller äppelcider beroende på vad jag har hemma. Och i brist på vinäger tar jag helt enkelt ättika.
  • maskrosfjäril

jag älskar att ha i risvinäger, den är jättegod.

Det här behöver du :
    1 liter kokande vatten
    ½ vitkålshuvud
    1½ dl solrosolja eller annan matolja
    5 msk vinäger
    ½ dl vatten
    1 msk strösocker
    2 tsk salt
    1 krm grovmalen svartpeppar

ev paprikastrimlor på burk

GÖR SÅHÄR :
    Strimla vitkålshuvudet med osthyvel för bästa resultat. Lägg all salladen i ett durkslag. Koka upp vattnet & häll det över salladen. Låt rinna av! Använd nu en rymlig plastbunke med tätslutande lock och häll ner salladen. Vispa ihop alla ingredienserna till dressingen i en skål och slå över salladen. Blanda väl! Låt svalna i rumstemperatur. Förvara sedan i kylskåp! Hållbarhet 5-7 dagar!

• Kaxmaja
    Viktväktarnas pizzasallad 0points

1 litet vitkålshuvud
    1 liten purjolök
    3 morötter
    1 paprika

Riv alltihopa.
    Blanda i nån matsked bostongurka.

Koka upp:
    ½ dl vinäger (vitvins brukar jag köra med)
    ½ dl socker
    ½ dl olja
    Blanda sedan med ½ dl vatten och låt svalna.

Häll sedan allt över de rivna grönsakerna och blanda i hop.
    Ha i en lufttät burk i kylskåpet och vips så har du alltid sallad till din måltid.

Jag brukar skippa morötter, paprika, bostongurka & purjon
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel 7/3-08 Lillebror BF 5/6 -09 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Loup Garou

Två väldigt bra recept, ska minnsan köpa hem ett vitkålshuvud. Bra att den håller sig så många dagar!

Svar på tråden Pizzasallad recept??