• Ezder

Ord eller ljud, hur vet man?

Min son på 7½ månad jollrar som sig bör. Det började med bland annat "mmm mmm" och brum brum och spott, så småningom "ma-ma-ma-ma" (blandat med annat) osv. Nu säger han ofta "mama" när han är lite ledsen och vill bli upplyft, och när jag håller och kramar honom. Mina vänner, som inte har barn, hajade till redan för en vecka sedan och tyckte att han sade "mamma", och även vänner som har barn skrattade och härmade honom häromdagen.

Dock så inser jag ju att en bebis på 7 månader inte faktiskt pratar med ord. Däremot vid 9, 10, 11 månader, kanske... Så hur vet man när det som en gång var ett ljud, blir ett ord med innebörd?

• Svar på tråden Ord eller ljud, hur vet man?
  • Aunt Molly

Det vet man inte! Alltså exakt när ett slumpvis ljud (ma-ma-ma) övergår till att vara ett medvetet ord (mamma!)! Barn lär sig språk genom att testa olika ljud och genom att välja de ljud som ger uppmärksamhet! Du och dina vänner reagerar positivt när barnet råkar säga mamma och då förstärker man det beteendet. Efterhand lär sig barnet att påkalla positiv uppmärksamhet genom att medvetet säga mamma och ännu senare inser barnet att mamma = du! Men att veta när dessa olika steg av insikt kommer till barnet är omöjligt!

Men en dag när kommer din son att ropa mamma efter dig på ett sätt som inte kan misstolkas! Och då har han säkert vetat innebörden av ordet ett tag!

• Ezder

Tack för ditt svar! :)

Jag säger såklart ofta "Ska mamma lyfta upp dig", "Kom till mamma, vilka fina steg du tar!", "Mamma ska byta blöjan", "mamma torkar den lilla handen" osv. Men samtidigt är det ju ett tidigt och enkelt ljud, så han skulle ju ha sagt det oavsett... Jaja, det är väl egentligen mest av akademiskt intresse. :)

• Aunt Molly

Mamma är ju ett av de allra enklaste orden att säga; man behöver inte ens använda tungan! Men mamma heter ju mamma (eller något väldigt liknande) på alla språk och det beor naturligtvis dels på att det är lätt att säga och dels på att mamman ofta säger ordet och uppmuntrar barnet när h*n härmar det ljudet!

• Flickan och kråkan

Jättesvårt att veta. Min pojke började med ma ma ma ma när han var runt 8 månader. Sedan har han babat och dadat och allt det där. Ibland slutar han efter två ma ma och då låter det ju som mamma. Nu är han snart 14 månader och vi tror att han säger mamma och pappa (babba), för nu känns det mer riktat. När han t.ex. är i ett annat rum och hör att pappa kommer hem och in genom dörren så säger han baba....och inget mer. Möter honom sedan i full karriär. Fast säkra är vi inte. Ofta håller han ju fortfarande på och ljudar ma ma ma ma och ba ba ba ba. Något p har vi inte hört ännu

Svar på tråden Ord eller ljud, hur vet man?