• Anonym (krångel)

traktamente

Min man jobbar 40 mil bort han har traktamente, nu ska de dra in det säger de pga att de tycker att han borde hunnit skaffa sig bostad där, har de rätt att göra så?
    Han har inte en chans att komma hem på helgerna då

• Svar på tråden traktamente
  • Maskot

Hur har dealen sett ut då? Har traktamentet varit tillfälligt eller står det med i anställningsavtalet?

Prata med facket- de vet vad som är rätt och hur det får gå till.

• Vasen

Är hans arbetsplats alltid 40 mil bort? Han reser alltså inte i jobbet? I så fall tror jag att man bara betalar traktamente, eller dubbel bosättning under en viss tid, sen antas man ha flyttat till sin arbetsort. Hur formulerades det i kontraktet när han fick arbetet?

• Anonym (krångel)

hm har ingen aning får kolla upp det

• Anonym (krångel)

han jobbar på samma ställe hela tiden

• Birgitta2

Många skaffar små övernattningslägenheter där de har sitt arbete. Och dubbel bosättning får man göra avdrag för i skatten om jag inte har fel. Kolla upp det! Ni behöver ju heller inte ligga ute med hyrespengarna hela året, det kan man jämka hos skatteverket.

• Anonym (krångel)

ok får kolla upp det

• Anonym

Dubelosättning kan man öra avdra för men bara under en egränsad tid, tror det är två år.
    däremot har ju företaet jort fel som betalat ut traktamente. Även om han bor 40 mil från jobbet så är det en privat kostnad att ta sig till arbetet, företaget kan bara betala traktamente om man jobbar över 5 mil från arbetsplatsen och övernattar där.

• Birgitta2
    Svar på #7
    Traktamente får man för fördyrade levnadsomkostnader när man jobbar utanför sin ordinarie arbetsort. Det har han tydligen gjort så länge nu att den nya arbetsorten blivit permanent. Därmed anser företaget att han skall skaffa sig ett boende där. Det boendet kan han dra av i deklarationen.
Svar på tråden traktamente