• Entvåtre

mat med mycket järn

Jag är i vecka 19 med mitt tredje barn och känner att det kanske är dags att bättra på järnreserven, men vill helst undvika järntabletter eftersom de gör mig STENhård i magen och det är ju lite problematiskt från början.

Vilken mat innehåller mycket järn? Jag äter leverpastej och jordgubbar (inte tillsammans). Vad finns mer? Spenat va?

• Svar på tråden mat med mycket järn
  • gormisen

Blodpudding och persilja. Om du dricker apelsinjos till har kroppen lättare att ta upp det.

• sol1

blodpuddin lever persilja är också mycket järn i

• Gummis

blodpudding, broccoli, äter du blodpudding är det jättebra att dricka apelsinjucie för då tar kroppen upp järnet mycket bättre, kalcium typ mjölk hindrar upptaget.

• Gummis

aprikoser är också bra, de håller dessutom i gång magen. Ät katrionplommon så håller magen också i gång.

• 040609

Nötkött, lyxa ock köp dig lite ryggbiff då och då, med snabbfräst spenat och lite strösslade valnötter på och kokt broccoli. Ta eapelis efteråt. Perfekt!

Detta har jag käkat ch fått upp urusla värden. Har inte fixat dom där Niferexen. Har käkat mängder av frukt för att boosta järnupptaget och låtit bli kaffe/te. Mjölkprdukter har jag också klämt i mig massor av, kalk är ju nyttigt.

• gormisen

040609 skrev 2009-02-16 09:46:27 följande:

Nötkött, lyxa ock köp dig lite ryggbiff då och då, med snabbfräst spenat och lite strösslade valnötter på och kokt broccoli. Ta eapelis efteråt. Perfekt! Detta har jag käkat ch fått upp urusla värden. Har inte fixat dom där Niferexen. Har käkat mängder av frukt för att boosta järnupptaget och låtit bli kaffe/te. Mjölkprdukter har jag också klämt i mig massor av, kalk är ju nyttigt.
    Även mjölk hämmar upptagningen av järn.
  • 040609

Mjölk behöver du till skillnad från kaffe. Tänk på att hela bebisens skelett skall byggas upp också. Man ska inet ha skelet som en benskör pensionär efter barnafödandet. Det finns läsning sm säger att i en blandat uppbyggd kost tas både järn och kalk upp.

Mitt råd kvarstår; mjölkprodukter också! Inte kaffe/te, inte godis och liknande.

• gormisen

040609 skrev 2009-02-16 10:56:33 följande:

Mjölk behöver du till skillnad från kaffe. Tänk på att hela bebisens skelett skall byggas upp också. Man ska inet ha skelet som en benskör pensionär efter barnafödandet. Det finns läsning sm säger att i en blandat uppbyggd kost tas både järn och kalk upp. Mitt råd kvarstår; mjölkprodukter också! Inte kaffe/te, inte godis och liknande.
    Det viktiga är att inte dricka mjölk till maten.... Framförallt inte om man äter speciellt järnrikmat för att få upp sina värden. Dricker man mjölk då, äter man lever i onödan! Men mjölk ger helt klart starka ben!
  • lindalake

app app app! lever ska man absolut inte äta pga den höga halten A-vitamin!! leverpastej går bra dock

Ett förslag. Köttfärssås på tomatbas i gjutjärnsgryta gott och järnrikt.
    Typ allt grönt innehåller järn (undvik mögel dock )
    haricovertes, andra bönor.

Mjölk kan man kanske få i sig på kvällen?

• Entvåtre

Tack för alla tips! Blodpudding är förskräckligt men hellre det än stenhård mage.

Shadow - menar du att köttfärssåsen får lite extra järn av grytan?

• lindalake

Entvåtre: japp ett tips bara, man ska inte använda järn/stål redskap i en sån gryta för då blir det oätligt. Då smakar det järn plast eller trä är bra.

• lindalake

och just tomater i gör att man får lite mer järn, syrligheten drar ut järn ur grytan..typ. och det är bra järn

• Proxima

Den överlägset bästa järnkällan är vanligt, hederligt kött! Jag har ätit kött nästan varje dag, till varje måltid, under hela graviditeten, och mitt lägsta hb-värde var 132 denna graviditet. Kan tillägga att jag under förra graviditeten fick börja med Niferex i v. 23.

Svar på tråden mat med mycket järn