• Tingilya

Rödvinssås

Jag e på jakt efter recept på rödvinssås, e det någon där ute som har ett eller två på lager ?

• Svar på tråden Rödvinssås
  • Dinturiel

1 tsk svartpeppar, krossad
    2 dl buljong
    1 dl rött vin
    2 msk tomatpuré
    1 tsk potatismjöl

Koka upp buljong, rödvin och tomatpuré. Tillsätt potatismjöl blandat med lite kallt vatten och låt såsen sjuda men inte koka. Smaka av med salt och peppar.

____

Har inte testat själv, men den såg ganska enkel ut att göra.

• virran

Så här gör jag rödvinsås.

Skalar och hackar lök,morot grovt
    smälter smör i en kastrull fräser lök och morot utan att det tar färg(bara så smakerna lösgörs)
    slår på någon deciliter vin en buljongtärning och en skvätt vatten
    låter blandningen reduceras ner till ca hälften
    silar bort lökoch morotsbitar
    på plattan igen,tillsätter 3 deciliter vispgrädde och salt peppar och coloritsoya kokas till den reder sig själv!

för fettsnålare sås kan man ta hälften grädde och hälften mjölk men får då reda av såsen med lite redning

• Tingilya

Ska testa dessa tips i veckan.. kul att ni svarade så snabbt !

• Jii

En jätteenkel rödvinssås:

1 buljongtärning löses upp i lite rött vin blanda i
    creme fraiche så mkt du behöver (en liten burk brukar räcka)
    Späd ut med mer rött vin
    Ha i några gröna oliver (pilla bort sedan om du inte gillar, men de ger god smak i såsen)

Gott!

• Despinetta

Jag tycker att det är gott att karamellisera socker i rödvinssåsen. Ger en knäckig, lite bränd, mustig smak. Först fräser man valfri lök i smör. Därefter strör du över socker, en halv deciliter, kanske. Sockret smälter, börjar bubbla och blir brunt. När det blivit lite som sirap, tar inte så jättelång tid, tömmer du på rödvinet och buljongen och låter reducera tills hälften återstår. Sila av löken, smaka av med salt, peppar och smör. Smören rundar av smaken. Den här såsen innehåller ingen grädde eller crème fraiche utan det är smöret som gör det!

Lycka till!!!

M

• Tingilya

Tack för era recept, ska prova dem så fort jag kan !

Svar på tråden Rödvinssås