• Anonym

Kollegan driver mig till vansinne, jag orkade inte gå till jobbet idag pga henne!!!

Jag har en kollega som jag arbetar i nära relation till. Vi är i stort sett tillsammans hela arbetsdagarna 8 timmar och har även våra raster ihop om jag inte lämnar arbetsplatsen.
    Hon är som en igel på mig och det säger även andra. Jag har försökt få avstånd till henne men eftersom vi arbetar med samma uppgifter så finns hon ju alltid där.
    Jag vill inte klaga till andra på mitt arbete för då blir det kanske jag som får rykte om mig att vara svår.
    Hon skryter så fruktansvärt mycket om allt, ser ner på alla, har en överlägsen attityd och är bara så jobbig att lyssna på.
    Idag är jag hemma utan lön för jag orkade inte gå dit och träffa henne.
    Jag tar emot alla råd om någon kanske varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Kollegan driver mig till vansinne, jag orkade inte gå till jobbet idag pga henne!!!
  • Anonym

Du beter dig som du går i lågstadiet, bete dig som vuxen och diskutera med kollegan istället.
    Hjälper det dig mer om du går hemma och gnäller?
    Ursäkta om jag låter hård nu, men om du inte vill jobba kan du ge jobbet till någon som kanske vill ha det mer än vad du vill.

• SIN74

Prata klarspråk med kollegan själv eller ta hjälp av er chef.

• Anonym

Som om jag inte har pratat med henne...
    Jag har stått ut i över 3 år men hon blir bara värre mot mig.
    Varje gång jag försöker ta upp med henne att jag inte orkar höra när hon pratar illa om andra så kör hon på ytterligare än växel.

• sasssyy

du låter som en sån person som JAG inte skulle vilja arbeta med om du ursäktar.
    Du fegar för konflikter, varför talar du inte bara om för henne att du vill vara ifred på tex raster. Att ni arbetar tillsammans är ju inget du kan klaga på så länge du inte tex går till chefen och ber att få byta arbetsuppgifter eller skaffar dig ett annat arbete.

Tycker det låter som en kvinnodominerad arbetsplats.. du säger att hon är som en igel på dig och det säger även andra... varför pratar ni ens om sånna saker, säg det till henne istället. Säg att "vi jobbar ihop hela dagarna så när det är rast vill jag gärna vara på min kant" DU har alltid valet att gå ut på dina raster, du kan aldrig kräva att hon gör det.

Det känns inte som en hållbar situation för någon av er, kanske är det dags för dig att lära dig att sålla lite i dina känslor.
    Vad är det ni jobbar med förresten som gör att ni är som siamesiska tvillingar hela dagarna?
    Jag tillhör de där personerna som kan prata tills det går hål på folks öron, men jag uppskattar väldigt mycket om folk säger till mig att hålla tyst och hålla avstånd, hellre än att folk pratar bakom ryggen på mig, som ni ju redan verkar göra eftersom andra håller med dig i saken.

Gå till chefen och be att få bli omplacerad på de grunder du nämner ovan.... förhoppningsvis är det en smart chef som ser att detta måste lösas innan det blir en ohållbar sits

• Anonym

Kanske är det jag som är problemet.
    Det kan låta så här:
    - Fy fan va alla ser jävliga ut idag (sedan kommer ex på allas fula kläder, dofter, frisyrer och hur snygg hon själv är)
    - Ok, du är snygg men jag håller inte med om det andra du säger (säger jag)
    Då drar hon igång ännu mer och börjar prata illa om mig. När jag då ber henne sluta så vi kan arbeta så speedar hon på ytterligare.
    Hon ligger bra till hos vår chef (släkt).
    Jag har många gånger tänkt ta upp det men tror att det bara skulle drabba mig.
    Och det är likadant när jag söker stöd hos andra kollegor, de vågar inte gå emot henne däremot har de starka åsikter om henne när hon inte är med.

• Anonym

Ang raster så vet jag inte hur många gånger jag sagt till henne att jag behöver ta rast själv för att vila men får då alltid höra
    att det blir så tråkigt för henne för hon har så mycket att berätta. Så jag brukar ta en promenad eller låtsasärenden som jag brukar få smita iväg på för att hon inte ska tvinga sig med.
    Hon är som en igel! Jag gjorde mig riktig ovän med henne när jag vägrade umgås på fritiden men på jobbet kommer jag inte undan.

• riboflavin

kan ju aldrig vara så att hon överkompenserar eftersom ni andra uppenbarligen talar om henne bakom hennes rygg?
    Se till att sammankalla ett möte där alla får en chans att säja vad de tycker, tjejen mår ju uppenbart dåligt.

• Anonym

Jag är 26 och min kollega är 38.

• Anonym

Jag är 26 och min kollega är 38.

• Anonym

Jag förstår att det är en svår sits. Kan du be chefen om andra arbetsuppgifter tror du? Det är ohållbart att vantrivas så på jobbet. Jag tycker det verkar som om du har försökt ta upp det med henne och att hon inte är mottaglig. Kan ni inte ha ett möte med någon objektiv tredje part så ni kan reda i det?

• sasssyy

men du... sluta med att bemöta henne.. om du inte svarar henne så är det ju inte särskilt roligt för henne att tjata.

Du behöver bara hmma eller något.

• NadiaMi

Jag antar att du redan har försökt med den strategin men bemöt ALLT hon säger med antingen "Mhmmmm" eller "Jasså, det tycker du" och ge dig inte in i någon diskussion eller debatt. Bara bekräfta att du har hört att hon har sagt något och skulle hon ställa en fråga så säg något i stil med "Förlåt, jag lyssnade inte riktigt, försöker fokusera på jobbet".

Och ta upp med chefen att du tyvärr känner dig distraherad på jobbet pga allt hennes prat och vill ha det lite lugnare omkring dig så du kan göra ett bättre jobb.

Skulle hon klaga på att du är tråkig för att du inte vill lyssna på hennes prat så får hon ju själv motivera för chefen varför det är så viktigt att du lyssnar på hennes åsikter om hur bra hon är jämfört med alla andra.
    Och vill du verkligen krångla till det för henne så ta med en liten fickbandspelare som du spelar in hennes prat på och spelar upp för chefen med frågan "Ska man verkligen behöva lyssna på sådanthär när man jobbar?"

• Anonym

Jag har bett om andra arbetsuppgifter en gång men det tog en månad och sedan var hon placerad med mig igen, på hennes begäran.
    Jag tycker att det är så pinsamt när hon håller på så jag vill alltid skydda andra och släta över det hon säger. Fel av mig givetvis, men jag kan inte hantera det.

• Anonym

NadiaMi skrev 2009-02-16 11:30:28 följande:

Jag antar att du redan har försökt med den strategin men bemöt ALLT hon säger med antingen "Mhmmmm" eller "Jasså, det tycker du" och ge dig inte in i någon diskussion eller debatt. Bara bekräfta att du har hört att hon har sagt något och skulle hon ställa en fråga så säg något i stil med "Förlåt, jag lyssnade inte riktigt, försöker fokusera på jobbet". Och ta upp med chefen att du tyvärr känner dig distraherad på jobbet pga allt hennes prat och vill ha det lite lugnare omkring dig så du kan göra ett bättre jobb. Skulle hon klaga på att du är tråkig för att du inte vill lyssna på hennes prat så får hon ju själv motivera för chefen varför det är så viktigt att du lyssnar på hennes åsikter om hur bra hon är jämfört med alla andra. Och vill du verkligen krångla till det för henne så ta med en liten fickbandspelare som du spelar in hennes prat på och spelar upp för chefen med frågan "Ska man verkligen behöva lyssna på sådanthär när man jobbar?"
    Bra tips!!! Det borde ju gå hem...
  • Anonym (fy)

Jag förstår dej, kan inte alls vara lätt. Det ÄR faktiskt inte alls lätt att säga till en kollega vad man tänker.

Jag har fn en kollega som hela tiden ska tjaffsa om något/allt, jag har helt enkelt sluta "titta" på honom, som man lixom gör när man går förbi, för att hej,

känns lite barnsligt att göra så, men han är verkligen så jobbig o barnslig att han kan hitta på att slänga ur sig en omogen kommentar bara sådär.

Har kört den taktiken hela förra veckan och det har funkat, om man bara inte "bryr" sig så märker väl kollegan av det antar jag.

• Anonym (Jobb..)

sasssyy skrev 2009-02-16 11:23:52 följande:

men du... sluta med att bemöta henne.. om du inte svarar henne så är det ju inte särskilt roligt för henne att tjata.Du behöver bara hmma eller något.
    Vad vill du att ts skall göra? Tidigare anklagade du ts för att vara rädd för konflikter, nu vill du att hon skall sluta bemöta henne.
  • Anonym (var tydlig)
    Anonym skrev 2009-02-16 11:12:44 följande:
    Kanske är det jag som är problemet.Det kan låta så här:- Fy fan va alla ser jävliga ut idag (sedan kommer ex på allas fula kläder, dofter, frisyrer och hur snygg hon själv är)- Ok, du är snygg men jag håller inte med om det andra du säger (säger jag)Då drar hon igång ännu mer och börjar prata illa om mig. När jag då ber henne sluta så vi kan arbeta så speedar hon på ytterligare. Hon ligger bra till hos vår chef (släkt).Jag har många gånger tänkt ta upp det men tror att det bara skulle drabba mig. Och det är likadant när jag söker stöd hos andra kollegor, de vågar inte gå emot henne däremot har de starka åsikter om henne när hon inte är med.
    Kanske kan du göra så här istället:

Hon: Fy fan va alla ser jävliga ut idag (sedan kommer ex på allas fula kläder, dofter, frisyrer och hur snygg hon själv är)

Du: Du pratar om hur fula du tycker att alla andra är.

Du säger sen på en gång: Jag accepterar inte/gillar inte/vill inte att du pratar så här om andra tillsammans med mig
    (berätta hur det känns för dig, skit i att kommentera innehållet i det hon sagt, säg hur det känns för dig istället att behöva lyssna på skiten).

Du föreslår genast efter det: Om du inte kan sluta prata skit om andra så får du gå härifrån/vara med någon annan/sluta att prata med mig (vara tyst istället) / går jag härifrån.
    (tydliggör hur du tycker att problemet ska lösas)

Parallellt med att du är TYDLIG mot henne i hur det känns för dig när hon håller på så här och att du inte vill vara med om det, så kan du ta upp till ett samtal med din chef och berätta hur du gör för att hantera situationen och att du inte klarar av att lösa detta på egen hand om hon inte slutar när du sätter ner foten ordentligt.
  • Anonym

Jag har också jobbat med en kollega som drev mig till vansinnet. Jag är lärare, vi var 2 st lärare på en liten grupp elever. Vi jobbade väldigt nära varann hela tiden. Men det funkade inte. Vi bestämde saker (tex hur vi skulle förhålla oss till barnen), men hon gjorde inte som vi kom överens om så det blev dubbla budskap till eleverna. Hon glömde bort vilka lektioner hon skulle ha, vad vi skulle göra, hon sa konstiga/ olämpliga saker till eleverna. Jag pratade med henne, jag pratade med rektorn... Annan personal på skolan klagade. Elever klagade och föräldrar klagade. Inget hjälpte. Hon var kvar , beteende var likadant och jag mådde så dåligt av hela situationen!
    Så jag bytte arbetsplats och det var såååå skönt! Tror tyvärr det är det enda du kan göra, speciellt om kollegan och chefen är släkt. Tror faktiskt inte att det skulle hjälpa att rata mer med henne, hon verkar ju inte ta åt sig.
    Byt jobb, du kommer må så mycket bättre!

• Anonym (gravid)

Ett bra tips är att bli gravid! Me humörsvängningarna man får då blir det lätt att bita ifrån kan jag lova haha!
    Nej men du får faktiskt ta o säga ifrån på skarpen...inte inlindat utan raka rör.

Svar på tråden Kollegan driver mig till vansinne, jag orkade inte gå till jobbet idag pga henne!!!