Anonym skrev 2009-02-16 11:12:44 följande:
Kanske är det jag som är problemet.Det kan låta så här:- Fy fan va alla ser jävliga ut idag (sedan kommer ex på allas fula kläder, dofter, frisyrer och hur snygg hon själv är)- Ok, du är snygg men jag håller inte med om det andra du säger (säger jag)Då drar hon igång ännu mer och börjar prata illa om mig. När jag då ber henne sluta så vi kan arbeta så speedar hon på ytterligare. Hon ligger bra till hos vår chef (släkt).Jag har många gånger tänkt ta upp det men tror att det bara skulle drabba mig. Och det är likadant när jag söker stöd hos andra kollegor, de vågar inte gå emot henne däremot har de starka åsikter om henne när hon inte är med.
Kanske kan du göra så här istället:
Hon: Fy fan va alla ser jävliga ut idag (sedan kommer ex på allas fula kläder, dofter, frisyrer och hur snygg hon själv är)
Du: Du pratar om hur fula du tycker att alla andra är.
Du säger sen på en gång: Jag accepterar inte/gillar inte/vill inte att du pratar så här om andra tillsammans med mig
(berätta hur det känns för dig, skit i att kommentera innehållet i det hon sagt, säg hur det känns för dig istället att behöva lyssna på skiten).
Du föreslår genast efter det: Om du inte kan sluta prata skit om andra så får du gå härifrån/vara med någon annan/sluta att prata med mig (vara tyst istället) / går jag härifrån.
(tydliggör hur du tycker att problemet ska lösas)
Parallellt med att du är TYDLIG mot henne i hur det känns för dig när hon håller på så här och att du inte vill vara med om det, så kan du ta upp till ett samtal med din chef och berätta hur du gör för att hantera situationen och att du inte klarar av att lösa detta på egen hand om hon inte slutar när du sätter ner foten ordentligt.