• MKAsson

Ikea-stolen Agam, kan barnet komma upp själv? Jämföra med TrippTrapp?

Funderar på ny barnstol till tjejen. 17 månader och vill allt oftare sitta på vanlig stol istället för barnstolen Antilop, men problemet är att då kommer hon inte tillräckligt högt upp för att äta ordentligt själv...

Funderar på Ikeas Agam, kan barnet komma upp i den själv?

Står att den rekommenderas från tre år, någon som haft den tidigare?

Någon som har haft både Agam och TrippTrapp och kan berätta vad som är bra respektive dåligt med dem båda i jämförelse?

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Ikea-stolen Agam, kan barnet komma upp själv? Jämföra med TrippTrapp?
  • Prinsessan Zelda

vi har en tripp trapp och jag föredrar nog den åt en så liten. Min dotter är snart 19 månader och sitter i trupp trapp utan bygel. den är bred och har bra ryggstöd som är lite böjt. Hon sitter bra i den. Häromveckan satt hon när vi var borta på den stol liknande Agam. Tänkte att det går nog bra. Men hon tog sig ju inte upp och ner själv. Och eftersom den är liten i sitsen ,jämfört med tripp trapp, så ramlade hon av när hon skulle vrida på sig. Rakt ner med ansiktet i golvet...inte kul. Fläskläpp och sprucken läpp.

Min snart 4-åring skulle helt klart kunna sitta på en sån men han kan ju sitta på en vanlig stol också. Nu har han också en tripp trapp, den är så bra tycker jag. som vuxen sitter jag också på den.

• Nocia

Vi köpte en Agam till sonen när han var runt 20 månader. Han har inga problem med att klättra upp själv. Det enda problemet är väl att han lätt kan ramla ner. Det har dock aldrig hänt, utan mer att han glidit av stolen när han inte suttit ordentligt. Min pojke sitter inte stilla under måltiderna så vi har fått påminna honom ofta om att sitta stilla och ordentligt. "akta så du inte ramlar ner" har varit vårt motto. Nu ett halvår senare är det inga problem alls!

• Kina79

Jag har haft båda. jag gillade TrippTrapp, men de är ju så stora och tar så mkt plats. När vi flyttade (fick mindre kök) köpte vi två Agam till tjejerna. Då var lillan 1 år och 8 månader, storan var nästan 4.

Lillan är mkt liten till växten (fyller 3 i april och är 83 cm lång), men har kunnat klättra upp och ner själv från början. Tog kanske nån vecka eller två innan hon fixade det utan hjälp.

Jag gillar Agam, för att de är små och nätta. Men visst, det tar ju ett tag med omställningen från breda TrippTrapp att lära sig att den har mkt liten sittyta.

Svar på tråden Ikea-stolen Agam, kan barnet komma upp själv? Jämföra med TrippTrapp?