• Gravid 89

Någon som kan gå ut i köket och sniffa lite på torkad basilika?

Såhär är det:

Jag behöver basilika men har dessvärre ingen hemma. Eller jo. Jag TROR att jag har basilika hemma, men den ligger i en kryddburk utan namn. Ser ut som basilika, men är inte helt säker på att det är det.

Så jag undrar om någon vänlig själ kan gå ut i sitt kök och lukta lite på torkad basilika och förklara för mig hur den luktar? Det vi har här hemma luktar lite "kryddigt" och påminner lite, lite om torkad hö. Ungefär.

Vore så tacksam för hjälp =)

• Svar på tråden Någon som kan gå ut i köket och sniffa lite på torkad basilika?
  • snarret

Min basilikaburk luktar lite sött, lite som te.

• Gravid 89

snarret skrev 2009-02-16 14:54:43 följande:

Min basilikaburk luktar lite sött, lite som te.
    Hmm, men vad fasiken... vad kan detta vara som jag har då?
  • Skusan

Gravid 89 skrev 2009-02-16 14:56:41 följande:

snarret skrev 2009-02-16 14:54:43 följande:
    Hmm, men vad fasiken... vad kan detta vara som jag har då?
    Oregano kanske?
  • Gravid 89

Skusan skrev 2009-02-16 14:57:32 följande:

Gravid 89 skrev 2009-02-16 14:56:41 följande:
    Oregano kanske?
    Nä, det luktar inte alls som oregano.

Har luktat på allt som verkar bekant i utseendet. Dragon, oregano, mejram... de luktar olika från denna. Har inte några andra direkt ovanliga kryddor hemma som kan förväxlas. Vet inte vad jag ska tro
  • PerG

Det kanske är Te?... Min far drack alltid något Te som luktade som något man skrapat upp från ladugårdsgolvet... "bös" som det heter.. ;)

• Gravid 89

PerG skrev 2009-02-16 15:03:37 följande:

Det kanske är Te?... Min far drack alltid något Te som luktade som något man skrapat upp från ladugårdsgolvet... "bös" som det heter.. ;)
    Det är INTE te. Jag minns att jag för länge sen la detta i burken och det var inget te, det var en krydda. Har för mig att det var basilika som sag,t men har ingen aning... behöver någon som kan beskriva lukten VÄLDIGT detaljerat!
  • Wry

Nu har jag sniffat på min basilika. Den doftar liiite lite som torkat hö, så det är mkt möjligt att det är basilika du har.

• Gravid 89

Wry skrev 2009-02-16 15:12:32 följande:

Nu har jag sniffat på min basilika. Den doftar liiite lite som torkat hö, så det är mkt möjligt att det är basilika du har.
    Ja, det var det jag tänkte. Det doftar bara lite, lite som det men visst doftar det liksom lite "kryddigt"?
  • Gravid 89

78 som har kollat tråden!

TACK ni gulliga som tagit er lite tid att svara!

• Wry

Gravid 89 skrev 2009-02-16 15:15:46 följande:

Wry skrev 2009-02-16 15:12:32 följande:
    Ja, det var det jag tänkte. Det doftar bara lite, lite som det men visst doftar det liksom lite "kryddigt"?
    Ja, definitivt kryddigt, sniffar jag för djupt nyser jag nästan! Däremot är smaken på de torkade bladen ganska mild, lite småkryddig men inte lika stark som doften.
Svar på tråden Någon som kan gå ut i köket och sniffa lite på torkad basilika?