Inlägg från: AEL |Visa alla inlägg
  • AEL

Aborter på flickfoster upprör

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=1445650&lid=puff_1445785&lpos=lasmer

När jag har skrivit i diskussionsforum här på familjeliv har jag blivit hånad när jag tagit upp det negativa med att det är så lätt att kolla vilket kön barnet har och att det finns många länder t ex Indien mfl där abort görs endast av orsaken att det är en flicka.
    Många vill låtsas som att de inte berör dem så länge det inte sker i den del av världen som man själv bor i. Men nu händer det alltså och har hänt även i Sverige. Vad var det jag sa..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-18 18:14
    Intressant inlägg som berör debatten
    newsmill.se/artikel/2009/02/16/den-schizofrena-abortkulturen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-26 13:51
    Jag vet att det här tråden börjar ha något år på nacken men ämnet är ju detsamma och det är intressant att se hur det hela utvecklar sig. Tyvärr verkar det inte gå åt det bättre hållet när vem som helst kan ta reda på barnets kön redan i vecka 7 :/
    svt.se/2.22620/1.2339871/konstest_via_postorder_vacker_kritik

• Svar på tråden Aborter på flickfoster upprör
  • AEL

Jag förstår om många vill veta vilket kön deras barn har och även om de flesta människor inte har några dolda agendor så finns det tyvärr alltid undantag. Jag tycker att den personal som inte berättar gör helt rätt men har ändå fått uppfattningen att det är vanligare att få veta än att inte få det med tanke på hur många som vet. Jag är gravid och människor frågar mig dagligen om jag vet vilket kön det ska bli/är. Förstår inte denna besatthet vid kön..

• AEL

De flesta här verkar ändå hålla med om att det är fel att göra abort endast av orsaken att det är "fel kön". Jag undrar om det är någon som tycker att det är okej?

• AEL

Cornellia skrev 2009-02-19 00:55:33 följande:

Abort som abort, för mig spelar det ingen roll vad orsaken är. Och jag hoppas verkligen folk väljer abort framför att föda ett oönskat barn.
    men i slutändan brukar ju inte barnen vara oönskade. När de väl har kommit så är det ju ingen som vill ta bort dom för allt i världen. Många tror kanske att de är oönskade men när de vant sig vid tanken så är barnet inte det. Så mycket i annat i samhället som trycker på och folk verkar ha en stor rädsla för att bli en dålig förälder. Jag har hört om många som ångrat en abort men aldrig om någon som ångrar att de har fått ett barn. Men det är mycket möjligt att det är något som man inte gärna talar om och att det är därför jag aldrig har hört något.
  • AEL

Ablan skrev 2009-02-20 01:28:46 följande:

Jag kommer faktiskt ihåg att det togs upp för några månader sedan på fl av någon att det fanns de som aborterade foster pga kön och den personen blev nästan hånad och dumförklarad, det kanske var du ts?
    Jo det var i en tråd som handlade om man skulle kolla upp vilket kön det var eller inte. Tror att det var i en omröstningstråd. Men det kanske har hänt fler gånger.
  • AEL

Idag har det kommit fler "nyheter" angående detta:

2009-02-20 09:31

Norska tidningen VG har avslöjat att den svenska abortlagstiftningen, med fri abort till graviditetsvecka 18 som enda land i Europa, utnyttjas så att också norska ofödda flickor aborteras i Sverige, bara för att de är flickor. De flesta tar avstånd från dessa "Jenteaborter".Sissel Rogne, direktör för den norska bioteknologinämnden, säger till VG att hon känner till flera fall där flickor aborterats på grund av sitt kön.

VG-artikeln: "Får vite kjønnet på ultralyd i Norge - TAR JENTEABORT i Sverige" www.vg.no
    Fler länkar:
    www.vl.no/samfunn/article4137383.ece
    www.side2.no/helse/article2547257.ece

Också tidningen Dagen lyfter fram fakta om könsaborterna idag:

"Barnmorskan Sara Kahsay, som ursprungligen kommer från Eritrea, säger till Vårt Land att hon inte är överraskad. Hon säger också att det i de flesta fall som hon känner till har varit familjer med pakistanskt ursprung som bett att få könsbestämma fostret."
    www.dagen.se/dagen/Article.aspx

• AEL

Viewsonic skrev 2009-02-20 10:05:07 följande:

Abort ska fortfarande vara fri. Men abort p.g.a. kön ska stoppas. (Min åsikt).
    Frågan är ju hur man ska stoppa det då.. Nu när det är så lätt att få veta vilket kön det är redan tidigt. Även om kvinnan anger en annan orsak så vet man ju inte om det är därför eller inte.
  • AEL

PixieApa skrev 2009-02-20 16:22:33 följande:

Tycker ni kanske att det är bättre att barnet kommer oönskat till världen?
    Barn som kommer till världen är ju i princip aldrig oönskade. När man väl har barnet så brukar man ju vilja ha det oavsett kön eller omständigheter. Folk tror så mycket, att de inte kan, att andra saker är viktigare osv Men i slutändan visar det sig att allt funkar.

Det är lättare för människor att döda något de inte ser än något de ser.

Vad problemet är? Ja det är väl bara att se på de länder där fenomenet är som störst. Kvinnobrist. Män som vill ha en fru men det finns inga och de får leva ensamma och en stor prostitutionsmarknad växer fram istället, vacker värld.. Inte!

Kan rekommendera filmen: "Ett land utan kvinnor"
    En indisk film från 2004
  • AEL
    Svar på #84
    Även om det är ett jobbigt ämne så fick jag ändå lov att skratta lite när jag läste din klockrena beskrivning! Inte för att jag tror att alla har det så men att det ändå existerar :P

Men till något allvarligare, är det alltså lagligt i Spanien att göra abort fram till vecka 30? Det låter ju helt galet!
  • AEL

Nu är det ännu värre, vem som helst kan ta reda på barnets kön redan vecka sju!!!
    Undrar om de ökar antalet aborter pga könet eller om de idioter som skulle ha gjort det gör det hur som helst, oavsett vilken vecka det är. Fast ju tidigare det är dessto mer förenklar det ju saken på både gott och ont. Men mest ont såklart :(

svt.se/2.22620/1.2339871/konstest_via_postorder_vacker_kritik

• AEL

På vilket sätt skulle den jämförelsen vara absurd? Även rika människor i Indien aborterar flickfoster. Det har med kulturen att göra inte bara fattigdom även om man kan tro det pga hemgifter och annat.

Det handlar inte om vi ska ha abort eller inte. Självklart ska möjligheten till abort finnas kvar. Det handlar om att det är onödigt att man ska kunna kolla vilket kön det är så pass tidigt och att man får göra abort så pass länge som man får. Helt sjukt att det ska vara en sån besatthet över vad som finns mellan benen. Får man ett barn ska man vara glad oavsett vilket kön barnet har. Könet är helt irrelevant i det stora hela.

Svar på tråden Aborter på flickfoster upprör