Aborter på flickfoster upprör
Cornellia skrev 2009-02-19 12:46:54 följande:
Sen förstår jag inte hypen, varför skulle en abortering pga kön vara värre än att abortera pga att man inte har tid, eller bara inte är redo för barn?
Just det har jag tänkt också.Min första tanke var att det är sjukt att abortera pga kön. I detta fall var det flickembryon/flickfoster men det kunde lika gärna varit killar. Ifall ett par har många killar och absolut vill ha en tjej. Många tycker det är viktigt att ha barn av båda könen.
Men när man tänker på alla trådar om abort där det är fel tillfälle att få barn och aborten sker av den anledningen, är inte det lika illa? Många anser, särskilt blivande pappor tycks det, att det är för tidigt med barn just nu och kräver att deras kvinna ska göra abort. De vill vänta ett år, ska flytta först, bygga hus, jobba osv. Eller att det är för tidigt med syskon, passar bättre om ett halvår, så att det äldre barnet hinner bli lite äldre. Att välja abort av de anledningarna är precis lika upprörande men fri abort tillåt det. Alltså fri abort måste i så fall också tillåta att de blivande föräldrarna avslutar graviditeten pga fel kön om de så vill.
Jag personligen tycker allt detta som jag nämnt är dåliga skäl till att avbryta en garviditet.