Inlägg från: Viewsonic |Visa alla inlägg
  • Viewsonic

Aborter på flickfoster upprör

Abort ska fortfarande vara fri.

Men abort p.g.a. kön ska stoppas.

(Min åsikt).

• Viewsonic

AEL skrev 2009-02-20 10:10:58 följande:

Viewsonic skrev 2009-02-20 10:05:07 följande:
    Frågan är ju hur man ska stoppa det då.. Nu när det är så lätt att få veta vilket kön det är redan tidigt. Även om kvinnan anger en annan orsak så vet man ju inte om det är därför eller inte.
    Det är ett dilemma.
  • Viewsonic
    Rosenöga skrev 2009-02-20 13:30:11 följande:
    Hur tänker du dig det då? Att man inte ska ha rätt att få veta könet...eller?Nej, tycker att köns-ul ska finnas. Men att aborter p.g.a. "fel" kön inte ska vara tillåtet. Problemet är att det inte går att genomföra, eftersom det då bara är att ljuga. Men en lösning kan vara att inte berätta vid ett UL vad det är för kön, förrän det är försent för en abort vid 21:a veckan eller vad det är.
  • Viewsonic
    Rosenöga skrev 2009-02-20 14:03:13 följande:
    Jaa, men vad tycker du om abort därför att det inte är rätt tillfälle? Säg t.ex att det skulle passa bättre om ett år. Är inte det egentligen lika illa som att välja kön genom abort. Sedan kostar det pengar för samhället också med många aborter. Det talas om att det behövs mer penagar till vården och man måste prioritera bort vissa behandlingar. Då är det ju viktigt att man inte börjar göra abort för att välja kön. Undrar om det skulle bli tillåtet att göra IVF eller annan metod för att man önskar sig ett visst kön. Men det skulle bli ännu mycket dyrare för samhället. Om möjligheten fanns att välja kön men man måste betala ur egen kassa kanske?Jag tycker att den enda ändringen de ska göra är att stoppa könsbestämning av foster under den tid det är tillåtet att göra abort.

Om hur aborter ser ut idag har jag ingen åsikt. Fri abort ska finnas kvar.
  • Viewsonic

Ablan skrev 2009-02-20 14:14:29 följande:

Svar på #31Är det inte bara att låta bli att berätta vilket kön det blir försen i vecka 18-20?
    Det var det jag skrev flera ggr att man inte ska få könsbestämma under den tid man kan få göra abort.
  • Viewsonic

Ablan skrev 2009-02-20 14:19:00 följande:

Svar på #40Jag förstår inte varför de inte bara ändrar det?
    Nä det borde ju inte vara så svårt.
  • Viewsonic

Åsa skrev 2009-02-20 16:21:14 följande:

Viewsonic: Också jag tycker att det är olustigt men vari ligger den stora skillnad mellan aborter p g a att det är "fel tillfälle" och att det är "fel" kön som skulle motivera förbud mot just det senare?
    fel tillfälle?
  • Viewsonic

PixieApa skrev 2009-02-20 16:22:33 följande:

Tycker ni kanske att det är bättre att barnet kommer oönskat till världen?
    Är det fel kön så får de adoptera bort det.
  • Viewsonic

PixieApa skrev 2009-02-20 16:24:21 följande:

Viewsonic skrev 2009-02-20 16:23:04 följande:
    Men vad är problemet med att göra abort om det är "fel" kön?
    Snedvridet antal av olika kön är ett stort problem i ex.vis Kina.
  • Viewsonic

Åsa skrev 2009-02-20 18:29:39 följande:

_Varför_ tycker du det är fel att välja bort barnet just när, och bara när, det är könet som är "fel"?
    Se ovan. Har redan svarat på det.
Svar på tråden Aborter på flickfoster upprör