Aborter på flickfoster upprör
Jag är för fri abort. Fri abort innebär abort av vilken anledning som helst. Ska samhället diktera vilka aborter som är OK och inte kommer vi ställas inför enorma problem. Sjuka/defekta foster aborteras idag. Är det mindre förkastligt än att abortera friska foster som kommer bli flickor (eller som kommer bli pojkar)? Om man menar att "könsabort" gör en person till en sämre förälder, att det sänker värdet på just det kön som fostret råkar vara av måste väl samma princip tillämpas på sjuka/defekta foster som aborteras. Många av de fostren skulle kunna födas till barn som inte alls lider mer än någon annan, som tillför världen lika mycket gott eller ont som vilket annat barn som helst. Om vi tolererar att sjuka/defekta foster aborteras, signalerar vi då inte att sjuka/defekta människor är mindre värde? Abort vid våldtäkt? Hur fasen ska man hinna med det om vi först måste fastställa att kvinnan faktiskt blivit våldtagen (vilket sker via en polisutredning och minst en rättslig process som med största sannolikhet tar längre än 18 veckor att genomföra).
Att börja jämföra med Indien är absurt, där råder en helt annan kultur och det är huvudsakligen fattiga människor som aborterar foster med kvinnliga könsorgan (trots att det är förbjudet med könsbestämning) för att flickor av kulturella skäl är en stor ekonomisk belastning. Lösningen där är inte att förbjuda könsaborter (vilka genomförs trots förbud) utan att förändra kulturen, vilket några faktiskt försöker göra.
Nej, jag är för fri abort vilket innebär att jag anser att kvinnor ska få göra abort av vilka skäl som helst även om jag inte alltid sympatiserar med dem.