• Anonym

Bihåleinflammation!!??

hej jag är helt orkeslös.. gör ont bakom ögonen i pannan i näsan i kindbenen tinningarna.. är det bihåleinflammation?? finns det bågot annat mot det förutom penicilin?

• Svar på tråden Bihåleinflammation!!??
  • Anonym

ja när jag tillomed sitter rakt upp med huvudet så känns det som det liksom ilar och bubblar i näsan och kindbenen .. o trycker i tinningarna.. sen har jag en hemsk yrsel eller det är mer ostadighet och känner mig sjuk jag fryser o är trött

• Anonym

usch jag hoppas det löser sig med penicillin. Jag var på akuten i går men de nöjde sig inte med medicin utan skulle skölja o rensa bihålan oxå... De påbörjade men fick sen avsluta då det var så svullet att inget kom ut, här sitter jag nu med slang i näsan o skall tillbaks i morgon för nytt försök. Dtta ver gräsligt o jag grät. Åk så snart du kan innan det går för långt!! Fick med en massa mediciner hem... o skall använda spray i en månad.

Lycka till!!!!!!!

• Anonym

sluta skräms...har haft så här till o från i 4 mån hoppar mellan bihålorna öronen o halsen .. bli värre när jag e förkyld o jag har varit hos öron näs o halsläkare o jag är inte spec uppsvullen är inte snorig alls.. det kommer o går för det ,mesta är det borta..

• Anonym

tusentand: har din spridit sig? har du haft många bihåleinflammationer?

• Anonym

jag ahr varit hos öron näs o halsläkare på akuten och dem ahr kollat min slemhinnor.. och dem är lite svullna ..jag fick kåvepenin men det bet inte på mig så jag fick doxyferm men den kräktes jag av var så stark för min mage.. jag ahr ont i halsen oxå,ingen feber. så jag blev bra ett tag men sen har det kommit tillbaka .. som läkaren sa att dem på vc skriver ut penicilin när det igentligen inte ens behövs typ dem tror man har bihåleinflammation men igentligen har man svullna slemhinnor..
    men jag har ont i pannan näsan och kindbenen o huvudvärk

• Anonym

Men har du inte fått nässpray när du varit på akuten TS?

Jag har läst att endast 10 % av alla bihåleinflammationer egentligen är bakteriella, och är de inte bakteriella så funkar inte penicillin.

• Anonym

jag har fått nasonex.. jag var på akuten för länge sen ... flera månader sen ..det hjälpte med nasonexen men när jag blir förkyld så verkar den komma tillbaka

• Anonym

Om man har lätt att få problem med bihålorna så ska man börja använda nasonex så fort man känner att man börjar bli förkyld. Slarvig läkare som inte sa det. Om du har så ont ska du börja med sprayen direkt, det tar två dygn innan den ger effekt.

• Anonym

jag ahr ont till ofrån under dagen.. men har ont i halsen oxå..

• Anonym

så nu har jag sprayat med nasonexen hoppas det blir bättre..

• Anonym

Om du har väldigt ont, är svullen i ansiktet och har feber ska du ta dig till vårdcentralen, för då ska de skriva ut penicillin. Annars hjälper nog sprayen lika bra.

Du kan skölja näsan med koksaltlösning, och ta ipren, det lindrar lite. Ipren är antiinflammatoriskt, och kan göra att svullnaden i bihålorna dämpas lite.

Här är en väldigt bra länk om du vill läsa vidare:

www.lakemedelsverket.se/Tpl/RecommendationsPage____2993.aspx

• Anonym

ingen feber inte svullen ..äter antidepressiva så jag får inte antiinflammatoriska medel..
    typ ipren ibuprofen mm

• Anonym

Skölj med saltvattenlösning.

Sen jag började med det har jag inte behövt äta penicillin en enda gång (tidigare ca 5 gånger per vinter). Kannor finns att köpa bl.a. på yogacenter och i hälsokostaffärer

• Anonym

okej hur många ggr per dag?

• Anonym

Saltvattensköljning;

förebyggande: 1 ggr per dag

när förkyld eller har bihållsinflammation eller pollenallergi: 2-4 ggr per dag

Sorry att jag inte svarat tidigare, glömde bevaka tråden.

Svar på tråden Bihåleinflammation!!??