• bröderna Walter

lite funderingar runt glasögon till en på 4 år

va i dag på ögon mottagningen med min pojk på 4 år , det visade sig att han behövde glasögon.
    va brukar glasögon till barn ligga på i pris? och har hört att man kan få bidrag till glas ögon,hur mycket brukar det bidraget ligga på? och vart vänder man sig för att söka det?
    tacksam för svar

• Svar på tråden lite funderingar runt glasögon till en på 4 år
  • Fille Fjonkan

Man får bara bidrag för skelning ( Stockholms län i alla fall).

Kisens brillor kostade totalt ca 2000 på Blic (eller vad de heter just denna vecka Oskyldig). Men då köpte vi 2 par likadana glasögon och tecknade försäkring på ena paret (som alltså gäller på det par som råkar vara trasigt eller borttappat).

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Flätad

Vi bor i Skåne  och dottern fick sina första glasögon då hon var nästan 2 år. Hon skelade och det visade sig att hon var översynt. Vi fick bidrag på 500 kr, får man 1 gång / år. Tror hennes gicxk på 1500 kr (vi betalde 1000 kr ) Hon fick då 2 par i fall det ena paret gick sönder och behövde lämnas in på laging vilket har hänt 2 ggr.
    Bidraget sköttes genom ögonläkaren.

• lurksmulan

Söker man bidraget på plats hos ögonläkaren då?

Vi bor i Stockholm och ska med vår 4-åring till ögonmottagningen på torsdag.
    Han kunde inte läsa andra raden på tavlan hos bvc och det ögat släpar lite ibland också.

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • tingi

lurksmulan skrev 2009-02-17 08:12:18 följande:

Söker man bidraget på plats hos ögonläkaren då?Vi bor i Stockholm och ska med vår 4-åring till ögonmottagningen på torsdag.Han kunde inte läsa andra raden på tavlan hos bvc och det ögat släpar lite ibland också.
    Ögonläkaren kan nog tala om ifall ni får bidrag eller inte. Om han "bara" ser dåligt så ges inga bidrag längre.. I stockholm iaf, är olika beroende på vart man bor.
  • Sindri

Vi bor i södermanland och här får man bidrag upp till 8 år, det ligger på 500:-. Min son fick glasögon när han var drygt 2,5 år. Vi köpte våra på Synsam då de har gratis bågar för barn upp till 8 år. Allt som allt kostade det 495:- för hans glasögon. Bidraget drog de av på priset hos synsam, behövde aldrig ansöka om bidrag.

• Fina Fröken Lycklig
    Sindri skrev 2009-02-17 11:19:28 följande:
    Vi bor i södermanland och här får man bidrag upp till 8 år, det ligger på 500:-. Min son fick glasögon när han var drygt 2,5 år. Vi köpte våra på Synsam då de har gratis bågar för barn upp till 8 år. Allt som allt kostade det 495:- för hans glasögon. Bidraget drog de av på priset hos synsam, behövde aldrig ansöka om bidrag.
    Så var det när jag var liten också, fast då fick man glasögonen helt gratis upp till 8 års ålder. Har haft glasögon pga skelning sen jag var 4 år. Bodde i Västmanland under tiden jag fick gratis glasögon.

Det är nog olika som gäller i olika län, fråga er optiker eller ögonläkare vad som gäller! Det är ju bara dom som kan ge dig svaren du söker. Då får du ju även veta vad glasögon för barn kostar och hur du ansöker om ett eventuellt bidrag. Lycka till!
  • Lovali

I Gbg får man 500 eller 400 i bidrag per år har jag för mig.
    Vi köpte på Specsavers, fick då TVÅ glasögon för ca 1500:- minus bidraget då, så betalade bara ca 1000:-.

• Lovali

Glömde säga att vår dotter inte skelar utan har ett litet synfel bara, vi får bidrag ändå. Har aldrig hört om inskränkningar i det här i Göteborg iaf.

• Kina79

Vi bor i Småland med köper glasögonen till vår dotter i Skåne. Vi får 500 kr i landstingsbidrag, en gång/år.
    Nu sist köpte vi också på Specsavers, de hade jättebra utbud på flickiga rosa och lila glasögon. Vi betalade 1500-500 = 1000 kr fär två par. De 500 dras av direkt där, jag skrev under ansökningslappen som Specsavers sen skickar in till landstinget så att de får tillbaka de 500 kr.

• CissiS

I Sörmland får man 500:- i bidrag oavsett synfel upp till 12 år, men upp till 8 år så dras det direkt i butiken och mellan 8 och 12 år så skickar man in ansökan själv och får tillbaks pengar.

Sen kan man få mer i bidrag om man har kraftigt synfel (tror gränsen är över +-6.0 som gäller, minns inte i huvudet)

Synsam har bågar upp till 700:- gratis för barn upp till 13 år, hittar man en annan båge som kostar mer än 700:- så dras den summan av på den dyrare bågen!

Hos Synsam ingår en "försäkring" första året som är att allt som går sönder eller om glasen blir repiga, byts ut utan kostnad, spelar ingen roll vad som hänt dem men man får inte tappa bort dem...

• Levani

Va fasen!
    Får man bidrag för glasögon!!?? Jag har två tjejer på 4 år med glasögon. Jag har då betalt själv, som ensamstående mamma.

Ena flickan skelar helt uppenbart!?

• Lovali

Men vad konstigt?! Det är klart att ortopisten eller ögonläkaren som skrivit ut glasögonreceptet skall informera om det???!! Eller gäller det inte överallt att man får ngn form av bidrag kanske?

Levani skrev 2009-02-18 03:29:51 följande:
    Va fasen!Får man bidrag för glasögon!!?? Jag har två tjejer på 4 år med glasögon. Jag har då betalt själv, som ensamstående mamma.Ena flickan skelar helt uppenbart!?
  • Rafiiki

Jag bor i Kalmar län och här får vi bidrag på 745 kr!
    Min tjejs glasögon gick bara på drygt 500 kr! Har då bara ett glas, hon behövde inte styrka på båda!
    Hos oss har landstinget avtal med vissa optiker och bara där får man bidrag!

Svar på tråden lite funderingar runt glasögon till en på 4 år