Inlägg från: tuvalill |Visa alla inlägg
  • tuvalill

Frågor om borrelia

Jag är själv drabbad av borreliainfektion och har fått åka till Tyskland för att få adekvat hjälp. Precis som MÅNGA, MÅNGA andra svenskar. Vi får betala allt själva. I Tyskland finns många borreliakliniker, i Sverige ingen. Det är inte ens en specialitet inom sjukvården här. En snabbt upptäckt borreliainfektion kan botas med rätt antibiotika (Doxyferm i hög dos under fyra-fem veckor). Får man för kort kur är det mycket stor risk att sjukdomen blossar upp igen med svåra neurologiska symtom. Många av oss är handikappade i olika grad. Långvarig borrelia är invalidiserande och drabbar såväl vuxna som små barn.

Gå in och läs på borreliaföreningens hemsida www.borrelia-tbe.se/
    . Läs situationsbeskrivningen längst upp, läs den folder som finns angiven på vänster sida. Läs speciellt bloggen Eriks borreliaresa, en liten pojke på 2,5 år, vars föräldrar fick ta honom till Tyskland för att få hjälp (liksom många andra småbarnsföräldrar). Läs också på Emmas blogg, där får ni veta i princip allt om borrelia. Läs inlägget "Dömd till livstids sjukdom" - en mamma berättar om sin svårt sjuka dotter.

Svenska tester är undermåliga, den svenska sjukvården har inga kunskaper om spridd borreliainfektion och använder inte de behandlingsmetoder som behövs. Har du haft borrelia länge, räkna med att det tar många år innan du är återställd. Borrelia kan sannolikt (det finns även svenska exempel på det) smitta i livmodern. Många människor med andra diagnoser (MS, Parkinsson, fibromyalgi, kroniskt trötthetssyndrom, epilepsi med mera) har sannolikt borrelia).

En svensk vårdskandal - ja det kan man lugnt säga.

• tuvalill

Jag håller helt med ovanstående signatur om att det är en så komplex sjukdom att det tar lång tid att beskriva. Men ett enkelt sätt att kolla av symtomen är att gå in på borreliaföreningens hemsida (jag är själv medlem där) och titta till höger efter rubriken symtomlista. Där kan du hitta alla tänkbara symtom.

Ni som är drabbade, gå med i föreningen, vi måste bli fler för att kunna påverka den svenska sjukvården.

Som någon skrev här ovan; borreliabakterier som funnits i kroppen länge "gömmer sig" för vanliga provsvar, så lita inte på ett negativt provsvar om du har tydliga borreliasymtom. Du kan ändå ha den här infektionen. En borreliadiagnos ska ställas kliniskt och kan ibland ha stöd av positiva provsvar.

Helt kort kan jag säga att det är en vedervärdig sjukdom. Man skulle kunna gå genom eld för att bli av med den. Och det blir inte lättare för att vi inte får någon vård eller hjälp i Sverige.

Ingen som skriver här känner väl förmodligen till någon enskilda sjukdom, där läkarna slutar att behandla? Ja, möjligen då svåra cancersjukdomar i slutfasen. Men knappt då heller.

I spåren av klimatuppvärmningen får även vi i Sverige fler och fler fästingar. Och därmed fler borreliasmittade.

• tuvalill

Annika, du behöver långvarig intravenös behandling. Jag åkte till Tyskland för att få en säkerställd diagnos och en ordination. Och det visade sig att jag haft borreliabakterier i blodet i säkert mer än 25 år. Det blev akut för ett och ett halvt år sedan och jag hade exakt samma symtom som du, jag har lyckats hålla dem stången med mycket Doxyferm i hög dos (400 mg/dag till att börja med) och sedan 200 per dag och sedan en kombination med Flagyl. Jag har efter oerhört mycket tjat fått medicin här i Sverige. Och även intravenös behandling i fyra veckor men det är alldeles för kort tid.

Jag är inte alls återställd ännu, har man haft det i kroppen så här länge så tar det mycket lång tid att bli av med, hur lång kan ingen säga. Man känner när man är frisk, ingen tvekan om det. Är symtomen helt borta så kan man hålla sig frisk länge men det är alltid risk att de återkommer. Fast kanske i skov då. Spridd borrelia är en förfärligt handikappande sjukdom, många hamnar i rullstol. Du måste få hjälp snarast! Jag skickar ett personligt mail till dig.

• tuvalill

Obs, Annika, jag menade inte att du ska hamna i rullstol. Ber om ursäkt för den formuleringen (även om det inte är ovanligt). Med rätt hjälp kommer du att bli frisk. Det jag menar är att vi måste visa att borrelia av spridd och långvarig karaktär är allvarligt och att man måste få snabb hjälp och hjälp som varar över lång tid. Då kan man bli återställd. Jag har skickat ett personligt mail till dig så att du kan få råd och tips om hur du söker hjälp i Tyskland, det finns inga svenska borreliakliniker.

Svar på tråden Frågor om borrelia