Inlägg från: Deoran |Visa alla inlägg
  • Deoran

Frågor om borrelia

jag fick följande fråga om sjukdomen borrelia av en medlem av FL och jag besvarar den i form av en tråd. Hennes fråga var ...

"jag såg att du haft borrelia där du sa att du åt amoxillin och blev bra. Just nu äter jag 400 mr doxyferm i 10 dagar . tycker du att man även ska ta en kur med amoxillin efter det ? jag har varit sjuk i ett halvår och är inte bra ännu. Man blir ju lite skraj att man inte ska bli bra."

och jag besvarar frågan nedan. Tanken är att den som känner för det kan ställa frågor om borrelia till mig i denna tråd och jag ska försöka besvara dem. Orsaken till att jag har lärt mig mycket om denna sjukdom är att jag har infekterats med borrelia minst två gånger, troligen 3 gånger. Tycker det är ett viktigt ämne som vi alla bör känna till mer om.

Jag besvarar första frågan nedan i ett första inlägg ...

• Svar på tråden Frågor om borrelia
  • Deoran

svar på frågan i trådstarten:

400 mg doxyferm per dag är en ordentlig behandling med antibiotika för att vara Sverige. Det är nämligen svårt att få ordentligt med antibiotika i Sverige pga att Läkemedelsverket säger sig bekämpa resistensproblemet

att kuren är bara 10 dagar tycker jag är OK. Min erfarenhet visar att det är just korta ordentliga kurer som funkar bäst. Jag tror inte på långtidsbehandling med antibiotika, trots att det finns många amerikanska läkare som argumenterar därför. Skälet är att borreliabakterien "gömmer sig" när det finns antibiotika i blodet så att det helt enkelt är svårt att slå ut den ur kroppen. Bakterierna är mycket intelligentare än virus

Du undrade också om amoxicillin kunde vara effektivt och ja det är ett bra antibiotikum mot borrelia, men det ska helst sättas in i tidigare stadier. När du har så svåra och närmast kroniska problem som nu rekommenderar jag en kombinationsbehandling med olika antibiotika som t.ex. Klacid, flagyl och amoxicillin. Du kan t.ex. ta klacid plus Flagyl i max 10 dagar och därefter klacid och amoxicillin i max 10 dagar. Genom att kombinera olika antibiotika dödar du fler bakterier än om du bara nyttjar en typ av antibiotika. Vet inte riktigt varför det är så, men det verkar vara så. Om du dödar tillräckligt stor del av bakterierna så kan ditt immunförsvar sen hävda sig mot kvarvarande bakterier. särskilt om du kombinerar med ett levnadssätt som gynnar styrkan i immunförsvaret. OBS du måste också tänka på att bygga upp ett starkt immunförsvar genom att iaktta ett mycket hälsosamt levnadssätt. Glöm t.ex. rökning och alkohol. Jag menar det ! sport är också mycket effektivt mot borrelia. Skälet är att sport/motion minskar inflammationer och sambandet är linjärt, dvs ju mer du håller i gång ditt kretslopp ju mindre blir dina inflammationer. Antagligen pga den goda blodcirkulation motion medför . Stillasittande innebär mycket mer inflammationer !

• Deoran
    mammaNena skrev 2009-02-16 23:46:45 följande:
    tycker det e konstigt att hon vill att du ska ge ett utlåtande om hur hon bör göra, det borde ju ändå en läkare. har inte hennes borelia försvunnit på så länge borde hon ju söka hjälp själv.. jag hade det för 4½ år sedan tror jag det va, men fick bukt med det fort.. Mycket penicillin men det försvann..
    Jag förstår att du tycker det är konstigt. Problemet med sjukdomen borrelia är tyvärr att den inte behandlas adekvat med antibiotika i Sverige. Skälet är att läkemedelsverket säger sig vilja motverka resistens genom att minska användandet av antibiotika.

Du kan läsa mer om denna skandal i svenska vården på www.borrelia-tbe.se/index.php
  • Deoran

Chrisina L skrev 2009-02-17 00:38:15 följande:

Hej Doeran Tack för hjälpen. Jag blir lite frustrerad av ditt svar eftersom jag tidigare fick en kur på 10 dagar som inte har hjälpt så jag har fått hjälp av föreningen så jag hoppas att jag kommer att bli bra. Hur länge gick du innan du blev behandlad ? Man blir ju fruktansvärt rädd. Hur som helst så har jag varit smittad i ca ett halvår så jag hoppas inte att det har gått för lång tid. jag känner mig faktiskt lite bättre idag men jag hoppas inte dom där krypen gömt sig nu utan att antibiotikan tar död på dom. Mvh Christina
    Men nu tar du hela 400 mg Doxyferm per dag. Det är en ganska hög dos, särskilt för att ges i Sverige så läkaren gör faktiskt sitt bästa med tanke på vilka direktiv han har i antibiotikafrågan från Läkemedelsverket.

såg ett TVprogram om en svensk kille som hade mycket inflammationer (borreliabakterien skapar inflammationer när immunförsvaret reagerar och avger cellgifter) och han hade varit svårt sjuk länge och var jättedålig, men han tog just 400 mg tetracyclin (Doxyferm) varje dag OCH kombinerade det med flera timmar långa promenader. Han uppgav i TV-programmet att han blev frisk av det konceptet.

Och han hade nog varit sjuk längre tid än du. Jag förslår att du provar detta ! Grejen är att inflammationerna läker ut lättare när man promenerar riktigt mycket. Eller cyklar långa sträckor i lugnt tempo. Motion är en stark läkekraft !

Och så får du god kondition på kuppen !

Håll mig gärna informerad om hur det går ...
  • Deoran
    Niquilota skrev 2009-02-24 23:22:35 följande:
    Jag har varit sjuk länge. Jag fick 32 fästingbett för 26 år sedan och kanske har de luriga bakterierna funnits i min kropp sedan dess, vem vet? Riktigt sjuk har jag varit sedan april-08, efter en period med mycket hög feber som jag trodde var flunsan. Efter det fick jag det ena symptomet efter det andra under sommaren och i början av november var jag närmast invalidiserad. Jag har nu ätit en kur med Doxyferm (10 dagar á 200mg) sedan man hittat antikroppar mot borrelia. Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare. Jag mår fortfarande fruktansvärt dåligt. Jag har fått utskrivet en kur till med Doxyferm och jag har också fått Kåvepenin i dubbel dos. En doktor hävdar att jag bör ta allt samtidigt. Jag har försökt få kontakt med borreliaföreningen men inte lyckats, ska ringa igen. Funderar på att försöka hitta en doktor som kan ta blodprover som jag kan skicka till Tyskland för detta är en fasansfull sjukdom och jag har svårt att tänka mig något värre. Att man dessutom inte får någon hjälp av sjukvården är oförlåtligt ... TS: När du talar om korta kurer, menar du för att behandla långvarig "kronisk" borrelia då? Du skriver att du blivit infekterad tre ggr, har du fått antibiotika direkt så är det ju (faktiskt) nästan en helt annan sak. Jag undrar så, för jag vet varken ut eller in just nu och ingen läkare säger annat än 10 dagar. Som ett mantra ... Apropå motion, när man är mycket sjuk i borrelia finns ingen som helst möjlighet att motionera. Det är säkert bra när man fått upp näsan över vattenytan, men när man knappt kan gå från soffan till köket så är det svårt att göra något åt den biten. De neurologiska problemen, yrseln, andningssvårigheterna, smärtorna, tröttheten, kramperna, förlamningarna, etc, gör det omöjligt att ens fundera på att motionera. tuvalill: Fick du hjälp i Tyskland? Hur länge hade du varit sjuk? Blev du bra? Hur vet man att man ÄR bra och inte har en massa bakterier i cystform som väntar på att "sätta igång igen"? Är det värt det att åka till Tyskland? Vem ska man prata med på föreningen om hjälp med behandling? Annika (som har mycket svårt att hålla modet uppe just nu)
    När man har haft det mycket länge i kroppen så är borrelian fast rotad. den har grävt ner sig överallt i kroppen. I ledernas bindväv liksom i CNS och på många andra ställen. Värst är naturligtvis i nervsystemet eftersom därav förefaller med ökad ålder och nersatt immunförsvar följa diverse neurologiska sjukdomar som Parkinson, ALS, Alzheimer och även MS m.fl. olika typer av inflammationer i nervsystemet.
    Jag tvivlar att det går att bli helt frisk från kronisk borrelia. Du kan aldrig döda alla bakterier i kroppen med antibiotikabehandlingar oavsett hur många eller tunga behandlingar du tar.
    Däremot kan du nå ett tillstånd där du upplever dig vara frisk trots att du har kvar dessa bakterier i kroppen. Det sker genom att du först med lämplig antibiotikabehandling seriöst reducerar mängden bakterier i kroppen så att ditt immunförsvar får en chans att sedan hålla resterande infektion under kontroll. Därefter behandlar du din hälsa genom att stärka immunförsvaret, vilket sker genom ett hälsosamt levnadssätt av konventionell typ, dvs ingen rökning eller alkohol, mycket sömn, mycket motion och hälsosam kost.
    Utan ett extra hälsosamt levnadssätt kommer du aldrig att uppleva dig bli frisk oavsett hur mycket antibiotika du tar ....antibiotikan kan bara reducera mängden bakterier i din kropp, inte ge dig hälsan åter. Det kan bara du göra själv genom ditt levnadssätt under liksom efter antibiotikabehandlingen.
Svar på tråden Frågor om borrelia