• Dizzi

Vilken är bästa boken om barnuppfostran enligt dig?

Skulle vilja läsa lite om barnuppfostran nu innan vi får vår son (bf i november). Nån som har en bok att rekommendera?

• Svar på tråden Vilken är bästa boken om barnuppfostran enligt dig?
  • Helene OSV

Jag avskyyyr ordet "barnuppfostran"!

Dessa böcker är jättebra och väl värda att läsa:

"Ditt kompetenta barn" av Jesper Juul
    "Lotsa barn" av Lars H Gustafsson
    "Vad är naturligt för mitt barn" och
    "Människan, kulturen och evolutionen" av Tomas Ljungberg
    "Kontiniuumbegreppet" av Jean Liedloff
    "EQ för föräldrar" av John Gottman
    "The Attachment Parenting Book" och "Baby Book" av W & M Sears

Och så slänger jag in två amningsböcker också!
    "Att amma" av Nanna Bylund
    "Amningsboken" av Kristin Svensson och Malin Nordgren

• Alvi

Har tittat lite i "Barn de första fem åren" av några svenskar... men det mesta har jag kört på känn eller frågat mig till här på FL.

FL rules!!!

• Selmas

Anna Wahlgrens Barnaboken såklart samt hennes senaste om man har problem med barnens nattsömn & rutiner Sova-Hela-Natten

• AnnaZ

Jag är lite osäker på vad du menar med "barnppfostran".
    Jag tycker att det borde kallas "föräldrauppfostran istället. För det är ju _vi_ som behöver lära oss handskas med de barn vi fått och förhålla oss till olika problem som dyker upp under barnens utveckling.

Jesper Juul är i alla fall en klar favorit. "Ditt kompetenta barn" tex.
    Och så gillar jag Malin Alfvén. Hon har skrivit flera olika böcker bla. en om trots.

En mer "allmän" och mycket innehållsrik bok om barns utveckling är: "Stora Boken Om Barn"
    "att vänta och att föda; barnets första sex år: utveckling, utrustning, mat, sömn, lek, språk, säkerhet, sjukdomar, "

/Anna

Lite OT: Ylva Hellnebys "Titta vad jag kan!" är en annan trevlig bok, "En modern handbok för föräldrar som vill få inspiration och idéer för att stödja sitt barns utveckling. "

• Alvi

MEn... Det var ju "Stora boken om barn" jag menade....
    Fast FL är fortfarande bäst...!

• Hallonpaj

Lotsa barn av Lars H Gustafsson
    Här är jag, vem är du av Jesper Juul
    The Baby Book av William Sears
    Vad är naturligt för mitt barn av Tomas Ljungberg
    Amningsboken av Kristin Svensson

(En parentes är att Anna Wahlgrenb ger mig kalla kårar med sin instrumentella och oflexibla syn på barn och föräldraskap, ovetenskapliga och dåligt underbyggda "jag vet bäst"-inställning. Mycket fantasifulla resonemang. *ryyyyys* Smaken är som baken, men Barnaboken gör mig helt gaaaaaaaaaaaaaaaalen. Och det oempatiska och bagalliserade i Barnaboken om missfall var ju ett hån mot alla som haft jobbigare och mer problematiska missfall än hon. Usch, vad jag blev ledsen!)

• Caro Lin e

"EQ för föräldrar", av John Gottman
    och
    "Ditt kompetenta barn", av Jesper Juul
    och
    "Lotsa barn", av Lars H Gustafson

är mina favoriter.

• Sassafrass

Tracy Hogg, the baby whisperer, tycker jag är en bra bok. Hon har många praktiska råd om hur man ska förstå sitt barn och få styr på vardagen med sömn, mat och annat.

• Caro Lin e

(Skriver totalt under på Hallonpajs sista del! Jag ångrar att jag läste Barnaboken, faktiskt! Det kanske låter löjligt, men jag kände mig kränkt av den... Jag blev vansinnig av att läsa det hon skrev om missfall och kejsarsnitt, och små barn, och, och, och... Fast det är ju en annan diskussion... )

• Kikki

Anna Wahlgrens barnaboken absolut!!

• Kikki

Men det bästa är nog att gå på sin egen magkänsla

• Dizzi

Tack för alla bra tips!

Det är klart att sunda förnuftet räcker långt, men jag tycker t ex när man läser tipsen från Nanny-akuten på aftonbladet.se så får man många gånger aha-upplevelser, liksom "jaså, man kan tänka så också". Och ju fler sådana aha-upplevelser man har haft innan man börjar "uppfostra", desto mer kreativ kan man vara som förälder!

Jag ska i alla fall genast bege mig till bokaffären!

• Stora

Håller med Hallonpaj AW får mig att rysa. Jag läste den för några år sedan innan vi fick Ella o då reagerade jag inte lika starkt som när jag läste den när hon var född o insåg att alla barn inte är stöpta i samma form..hennes ät o sovmetoder kanske funkar för vissa men absolut inte för oss!
    Jag håller med att Lars H GUstavsson är suverän. Om man vill ha en hadbok mera om omsorg så är boken man får på vissa BVC - Leva med barn - av honom bra! Annars Lotsa barn!

• Carråå

Anna Wahlgrens "Barnaboken" helt klart. Passar alla barn men inte alla föräldrar.

• Mårbackapelargonen

Hej!
    För första gången tänker jag säga något jag aldrig trodde jag skulle säja: Läs inte för mycket! Jag tycker du ska gå på en bok som helt enkelt beskriver barns olika utvecklingsfaser och bilda dig en uppfattning utifrån det, (Sisus förslag är rätt bra ur den synpunkten. Den går igenom praktisk grejer om sjukdomar och kläder också, om man vill ha hjälp med det) vad som är goda beslut. Jag tycker också att du ska vänta in din lilla unge. Där har du ett garanterat stöd i vilka åtgärder som måste vidtas, jag lovar.

Lycka till och grattis

• Helene OSV

Carråå: "Passar alla barn men inte alla föräldrar."

Vad baserar du det på? AW:s egna ord antar jag!

• liw78

Barnaboken! Sund och enkel kärleksfull inställning till barnen och livet som förälder.

• nystros

Jesper Juul, Ditt kompetenta barn. Den tycker jag är absolut bäst!!

• Miss Anger

"Ditt kompetenta barn" av J Juul, + övriga av honom samt "Lotsa barn" av Lars H Gustavsson är kanonböcker liksom "EQ för föräldrar". Samtliga har nämnts ovan men ger dem ytterligare en röst.

Svar på tråden Vilken är bästa boken om barnuppfostran enligt dig?