• jummie

Någon som vet när konstruktionsfel i hus preskiberas?

Hej

Hoppas på att få hjälp med att lista ut hur länge byggföretagen har skyldighet att ersätta för konstruktionsfel i en byggnad?

Det är alltså ett fel som gjorts när själva huset byggdes (början på 80-talet) o dessa fel börjar få konsekvenser nu.

• Svar på tråden Någon som vet när konstruktionsfel i hus preskiberas?
  • Blyger

Dolda fel har man ansvar för i 10 år....

• jummie

Gäller det även byggföretag?

• Blyger

jummie skrev 2009-02-17 10:10:54 följande:

Gäller det även byggföretag?
    Bra fråga.... ring en mäklare och fråga, de kanske vet..! Eller ett företag som bygger hus...

När du får veta svaret, skriv gärna här då! Jag är nyfiken..
  • Spökpappan

10 år ligger producentansvaret på om jag inte minns helt galet.

• Blyger

Får jag fråga vad det är för fel som börjar märkas/få konsekvenser först nu?

har ni märkt det tidigare?

• jummie

Blyger skrev 2009-02-17 10:30:03 följande:

Får jag fråga vad det är för fel som börjar märkas/få konsekvenser först nu?har ni märkt det tidigare?
    De har gjort en tillbyggnad i efterhand som inte var planerad. Den har dom inte brytt sig om att göra en ordentlig grund till så nu håller den bokstavligen på att lossna från huset!
  • Spökpappan

Det blir nog svårt att få igenom något form av krav på något som gjordes för snart 30 år sedan... men ring dom och kolla?..

• jummie

Nä jag tor inte ens att företaget finns kvar...ska höra av mig till kommunen och kolla efter vad vi kan göra. Det är ju lite halvsurt att stå för det själva...menmen

Det är ju nu som saker o ting börjar ge med sig..

Det är dessutom ett radhusområde där flera har samma fel så det är inte en fristående villa vi pratar om!

• Blyger

Finns det ingen slags kollektiv försäkring för detta om det är ett radhus?

• hymafr

Jag har själv ett klinkergolv som lossnat från golvet och får varken ut det från byggföretaget (det har gått 13 år) eller från försäkringsbolaget (eftersom de anser att det är ett konstruktionsfel).

Själv sitter jag här och har inte orsakat det, men blir den som får betala...Vad har man egentligen försäkringar till, kan man undra?

• jummie

hymafr skrev 2009-02-18 09:05:00 följande:

Jag har själv ett klinkergolv som lossnat från golvet och får varken ut det från byggföretaget (det har gått 13 år) eller från försäkringsbolaget (eftersom de anser att det är ett konstruktionsfel).Själv sitter jag här och har inte orsakat det, men blir den som får betala...Vad har man egentligen försäkringar till, kan man undra?
    JA lite så känns det! Jag måste troligtvis byta en hel hall inkl tak o väggar...lär ju inte blir allt för billigt...
  • Kaprifolen

Det är därför man anlitar besiktningsman, så att man vet att jobbet är korrekt utfört.

• jummie

Kaprifolen skrev 2009-02-18 09:48:47 följande:

Det är därför man anlitar besiktningsman, så att man vet att jobbet är korrekt utfört.
    Ja alltså vi har besiktat radhuset innan vi köpte den men det är lite svårt att kontrollera om grunden är ok..då måste man ju riva upp alla golv för att titta på plattan o vad den står på!
  • Kaprifolen

Vad är det för typ av fel? Är det frågan om ett dolt fel går ju det på den som ni köpte huset av om det är nyköpt. Är det dock ni som beställde huset i början av 80-talet känns det väldigt långsökt att överhuvudtaget hävda att det är byggföretaget som har gjort fel, 30 år senare...

• jummie

Kaprifolen skrev 2009-02-18 13:32:27 följande:

Vad är det för typ av fel? Är det frågan om ett dolt fel går ju det på den som ni köpte huset av om det är nyköpt. Är det dock ni som beställde huset i början av 80-talet känns det väldigt långsökt att överhuvudtaget hävda att det är byggföretaget som har gjort fel, 30 år senare...
    Nä radhuset är inte nyköpt i den benämningen då vi bott här i tre år. Problemet är att de som byggt radhuset inte gjort underarbetet tillräckligt bra så grunden som hallen o även förrådet står på är lagt på bark som naturligtvis ger efter. Detta gör att det sätter sig o nu så spricker halva hallen o ytterdörren har tom lossnat från sitt fäste.
  • Kaprifolen

Fick ni inte den upplysningen, eller gick det inte att upptäcka när ni köpte huset? Det borde ju besiktningsmannen sett annars, det borde ju funnits symtom på fel om det nu tre år senare håller på att gå åt skogen.

• jummie

Kaprifolen skrev 2009-02-18 14:37:06 följande:

Fick ni inte den upplysningen, eller gick det inte att upptäcka när ni köpte huset? Det borde ju besiktningsmannen sett annars, det borde ju funnits symtom på fel om det nu tre år senare håller på att gå åt skogen.
    Nej de flesta synliga sakerna har dykt upp sedan i somras..
  • Kaprifolen

De flesta, någon indikation fanns när ni köpte det?

• jummie

Kaprifolen skrev 2009-02-18 15:20:07 följande:

De flesta, någon indikation fanns när ni köpte det?
    De skador som uppkommer pga detta har alltså uppkommit det senaste året men sedan i somras har det kommit fler synliga saker än vad som hittils har gått att upptäcka. När vi köpte huset syntes inte en enda sprickning o dörren satt definitivt på plats
Svar på tråden Någon som vet när konstruktionsfel i hus preskiberas?