• 2fast4U

Bebis som sover på sidan

Vår tvåmånaders somnar vid bröstet liggandes vid nattamning.
    Finns det några nackdelar att de ligger på sidan och sover?
    Har märkt att hans besvärande magknip blir mindre om han ligger på sidan.

• Svar på tråden Bebis som sover på sidan
  • Göteborgsbruden

Brukar lägga Freja på sidan då hon vaknar till på natten å då somnar hon om på stört.

(¯`°?.¸♥ Mamma till Freja ♥¸.?°´¯)
  • hallonkexet

Vår son sov på sidan de första 2 månaderna, trots att vi försökte lägga honom på rygg. Han sov gott!

• Små Hjärtan

Våra tre barn har alltid fått ligga på sidan när dom var små.

Kan inte leva utan mina underbara barn
  • 2fast4U

Med andra ord inga nackdelar då
    Då får han sussa vidare på sidan, första barnet och man blir lätt lite nojjig, med tanke på allt prat om hur viktigt det är att de ska sova på rygg.

• 71an

Jag tror inte det är farligt att ligga på sidan. Mina barn har också gjort det men det som kan vara farligt är att de lätt kan komma över på mage. Och det ökar risken för plötslig spädbarns död betydligt. Man kan lägga en rullad handuk eller något vid magen så dem ej rullar över.

• Kangkurr

Min dotter på snart 4 veckor sover nästan alltid på sidan, hon är mest nöjd då

• snarret

Min bebis har alltid sovit på sidan, för hon somnar bäst så. Bvc säger att man ska lägga henne på rgg, pga risken att hon rullar över på mage, men det har jag aldrig brytt mig om. Hon har så svårt att somna om hon ligger på rygg.

Såg ngnstans att man kan köpa "liggapåidan-kuddar" till bebisar. Sen en kudde som ger stöd bakom och framför så bebisen inte kan rulla över.
    Fast nu minns jag såklart inte var det var jag såg det...

• snarret

snarret skrev 2009-02-17 11:24:44 följande:

Sen en kudde som ger stöd
    SOM menade jag såklart...
  • ullizz

Min dotter ville alltid somna på sidan när hon var mindre. Hon kunde inte somna om på rygg. Nu är hon 6 månader och sover ibland på sidan men rullar ofta över på rygg.

• januari

Min dotter som är 2 månader gillar också att sova på sidan, men sover på ryggen ibland. För att undvika plötslig spädbarnsdöd rekommenderas det ju alltid att sova på rygg. Men jag frågade på BVC och hon sa att det bästa är rygg men det är mycket bättre att sova på sidan än på mage i alla fall.

• Fenomen a

Man kan lägga det ben som är mot madrassen lite frammåt och det övre mot rumpan, då blir det svårare att rulla över till mage.

• Jordgubba

Bvc sa till mig att om barnen har ont i magen så brukar det lindra om dem får ligga på sidan.

Är det ingen som läst det "nya" om att plötslig spädbarnsdöd beror på ett virus barnen får när dem föds och inte har någonting med att dem ligger på mage att göra? Vet ej om det stämmer men jag fick detta berättat för mig för någon månad sedan...

• 3fraimsdotter

Jordgubba skrev 2009-02-17 11:34:20 följande:

Är det ingen som läst det "nya" om att plötslig spädbarnsdöd beror på ett virus barnen får när dem föds och inte har någonting med att dem ligger på mage att göra? Vet ej om det stämmer men jag fick detta berättat för mig för någon månad sedan...
    Jo, det var på Vetenskapsmagasinet precis härom veckan men kopplingen har varit känd i flera år, sedan 2003 så vitt jag kunnat utröna.
  • clembke

Neo ligger oxå alltid på sidan. Han sover oxå bäst då... Ibland rullar han över till rygg. Men somnar bäst på sidan...

Svar på tråden Bebis som sover på sidan