• vampyria2

Får man lägga upp bilder på andras barn även om föräldrarna inte vill det?

Ja som rubriken lyder får man göra så enligt lagen? Om nån har tagit ett kort för länge sedan på mitt barn, sen blir vi ovänner får den personen då lägga upp bilderna på mitt barn fast att jag säger at jag inte vill det?

• Svar på tråden Får man lägga upp bilder på andras barn även om föräldrarna inte vill det?
  • memis87

har för mig att man inte får det faktiskt

• P2007

Näe det får man väl inte...

• vampyria2
    memis87 skrev 2009-02-17 15:09:40 följande:
    har för mig att man inte får det faktiskt
    Ja jag med men är inte helt säker så jag hoppas att nån här vet med säkerhet.
    Men känns skönt att man inte är själv att tro så
  • MetalNea

Nej det får man inte enligt PUL (personuppgiftslagen)

• Axels och Annies mamma

nej, det får man inte. Ska man hårdra det så får jag som mamma inte lägga upp bilder på våra barn utan pappans tillstånd om vi har gemensam vårdnad.

Lev livet idag, imorgon kan det vara försent
  • mirian

Axels och Annies mamma skrev 2009-02-17 15:14:03 följande:

nej, det får man inte. Ska man hårdra det så får jag som mamma inte lägga upp bilder på våra barn utan pappans tillstånd om vi har gemensam vårdnad.
    får man det om man har delad vårdnad?
  • PerG

delad = gemensam. Menar du ensam vårdnad? Ja, då behöver man inte +ä-
    ¨+

mirian skrev 2009-02-17 15:27:35 följande:
    får man det om man har delad vårdnad?
  • PerG

sorry.. sonen "hjälpte" till.. ;)... "då behöver man inte den andres godkännande" skulle det stå..

• Mumin75

Jag var tillsammans med en kille för ett gäng år sedan... Han hade bilder på mig och mina döttrar på sin msn-hemsida. Sen tog det slut och han började hota mig o massa såna grejer... jag tyckte inte det kändes bra att han hade bilderna där så jag bad honom ta bort dom men han vägrade... istället skrev han massa konstiga saker på sin hemsida med syfte att skrämma mig.

Jag mailade dom på msn och förklarade läget och bad dom ta bort bilderna men dom kunde inget göra och enligt dom så hade han laglig rätt att ha bilderna där eftersom det var han som tagit dom... alltså han var fotografen.
    Vet inte om detta kan ha ändrats efter det eller om dom på msn var helt ute o cyklade men enligt dom så hade han alltså rätt att lägga ut vilka bilder han ville på vem han ville så länge det var han som tagit fotografierna.

• Garderobshylla

Vad jag vet måste man ha både fotografens godkännande och personen/personerna på kortets.

• Kaprifolen

Det räcker med fotografens. Och givetvis krävs det att bilderna inte är kränkande!

• Kaprifolen

Kaprifolen skrev 2009-02-17 16:05:23 följande:

Det räcker med fotografens.
    Godkännande alltså...
  • LillaFågelBlå

Vilket skitsnack, kolla fakta innan du uttalar dig!!
    Eller lämna åtminstonde källa på dina uppgifter.
    Hatar verkligen er som svarar på dessa frågor utan att veta ett smack!!
  • grafikstudion

Publicering av till exempel namn och foton på personer på bloggar och sociala medier är i princip alltid tillåten så länge man inte kränker personen. Att "hänga ut" och skandalisera en privatperson är ett typexempel på vad som normalt sett är kränkande.

Svar på tråden Får man lägga upp bilder på andras barn även om föräldrarna inte vill det?