• Mysan31

Ändrat BF efter ultraljud?

Är det någon som kan hjälpa mig förstå hur man kan få ändrat beräknat datum för BF på ultraljud när man genomgått en IVF-behandling? Jag vet ju exakt när ägget befruktades och vilken dag det sedan sattes tillbaka och har ju tidigare fått beräknat BF från IVF-kliniken. Förvirrad.

• Svar på tråden Ändrat BF efter ultraljud?
  • Lady Namárië

Det är väl för att man på rutin-UL alltid går efter måtten på fostret, och dessa kan ju faktiskt variera någon millimeter. Blev du flyttad mycket?

Once upon a time we grew up on stories and the voices in which they were told /Taylor Mali
  • Neva

När jag gjorde mitt tillväxt UL fick jag informationen att eftersom jag var just ivf-patient så flyttas inte BF-datum, som du skriver man vet ju på klockslaget när ägget befruktades och sattes in, det är det som gäller inte måtten. Det här var 2 år sedan.

• lindalita

Som Neva skriver brukar man inte ändra BF efter en IVF eftersom man vet när befruktningen skedde. Detta sa även min BM till mig när jag väntade vår dotter som nu är 6 mån.

• Lady Namárië
    lindalita skrev 2009-02-17 16:07:45 följande:
    Som Neva skriver brukar man inte ändra BF efter en IVF eftersom man vet när befruktningen skedde. Detta sa även min BM till mig när jag väntade vår dotter som nu är 6 mån.
    Det skiljer sig nog från landsting till landsting. Jag blev flyttad tre dagar.
    Once upon a time we grew up on stories and the voices in which they were told /Taylor Mali
  • Funderaren

Här så ändras datumet utav fertilitetsläkaren på VUL:et man får runt v 8. Sen så kan inte personalen på rutin-UL ändra datumet sen.
    Tycker också det är knäppt att datumet ändras när man ju faktiskt vet exakt hur gammalt fostret är.

Mammas pojkar ♥ Vendel, okt -06 ♥ Natanael, okt -08 ♥
  • Stumpan

Hallå jag blev flyttad nu med min dotter 6dagar framåt & dom sa på sjukhuset att man går efter rutinul, även om man hade gjort IVF !!

Leon & Elina våra älsklingar!!
  • Mysan31

Jag blev flyttad fyra dagar framåt. Har ju tidigare varit på VUL och där har man sagt det BF-datum som jag även fått av kliniken. För min del spelar det ingen roll när beräknad BF är men jag förstår bara inte hur man kan flytta på datumet när man vet "exakt klockslag" för befruktning?! Jag tänker fortsätta gå efter mitt gamla BF, kanske har jag bara en liten bebis... Tack alla för era fina svar!

• JM76

Jag blev flyttat tre dagar bakåt trots att vi vet exakt när ägglossning och befruktning skedde (stimulerad graviditet med ägglossningsspruta och exakt koll på när vi hade sex).

• lella77

jag blev flyttad en vecka framåt och precis den dagen kikade han ut.

• cartman

Jag blev flyttad 3 dgr framåt (senare) trots IVF datum. Gick efter rutin UL. Sen kom hon 3 veckor tidigt

• Delicia

Det är olika i olika landsting. I Stockholm flyttas man inte. I mitt fall "behövdes" ingen flytt. Datumet blev exakt det samma. Det är fler saker som skiljer i olika landsting vid IVF-graviditeter. Här gör man tillväxt-UL regelmässigt och dessutom går man bara en vecka över tiden innan man sätts igång.

Svar på tråden Ändrat BF efter ultraljud?