• F  Love

Jag funderar på att köpa en ponny eller liten häst, men???

Jag är 1,57 lång, väger allt mellan 52-62kg, jag vill inte ha en islänning men skulle gärna vilja lära mig western ridning och helst en D-ponny storlek. Har du något tips att ge? Har funderat på en Haflinger eftersom vi bor på en skogs och jordbruksgård, har skogen utanför dörren...Men barnen ska få varsin ponny åxå så det ska ju vara så att alla trivs bra med varandra i samma hage...
    Kommer inte köpa häst förrän om ca 1-2 år för vi ska först bygga stall, göra iordning hage, paddock och mer...Är den någon här som vet om tips på vart man hittar mer info om bygga stall? Har ju hört att det är vissa krav numera på storlek, ytor och material mm. Jag tar tacksamt emot alla tips osv. eftersom det är första egna hästen på gång!!

• Svar på tråden Jag funderar på att köpa en ponny eller liten häst, men???
  • yodi

bestämelserna för stall byggning kan du få hoss jordbruksverket.

sen hur pass hästvan är du? hafflingers är för det mesta tämligen envisa.

sen hur din häst och barnens ponnier kommer överens beror ju mer på dom olika individerna än vilka raser det är.

• köttbullelydnad

Nordsvenskar behöver varken vara grova eller höga men är viktbärande och otroligt roliga. MEN! De har en vilja av stål så erfarenhet av sådana hästar är ju att rekommendera

• MillanB

Ett mindre kallblod är alltid väldigt allround. Tex fjording,tinker,nordsvenskar elr korsningar med dessa. Är arbetsvilliga och ärliga. Men som ovan redan skrivit är dom envisa och tänker mycket. Men är man minst lika envis så spelar det ju igen roll. Hellre en envis häst som är ärlig än någon som är osäker elr hispig.

• F  Love

Tack för era svar, det lutar mot en nordsvensk eller mindre kallblod. I storleks mässigt skulle jag vilja ha en D-ponny storlek. Jag vill inte ha så stor häst, eftersom jag känner mig väldigt kort så vill jag ha en storlek som gör att jag känner mig lite längre/större än hästen, om ni förstår mig rätt...Men D-ponny kanske är för liten för mig? Jag visste inte att Haflinger kunde vara så envisa?
    Jag har haft en B-ponny och en varmblod för 20-25 års sen, men har ridit till och från under dessa år som gått, hjälpt andra med sina hästar.

• StepByStep

Det " värsta" med nordisar är ju att dom kan bli starka. Dom är lite som shettisar fast i större format. Alltså kan dom vara lite egensinniga! Säger inte att alla är så, men jag hade nog mer rekommenderat en Tinker istället. Dom brukar dessutom vara i D-ponnystorlekar så de hade ju passat bra.

Esmeralda 050417 (v) Savannah 080622
  • F  Love

StepByStep skrev 2009-02-18 11:26:48 följande:

Det " värsta" med nordisar är ju att dom kan bli starka. Dom är lite som shettisar fast i större format. Alltså kan dom vara lite egensinniga! Säger inte att alla är så, men jag hade nog mer rekommenderat en Tinker istället. Dom brukar dessutom vara i D-ponnystorlekar så de hade ju passat bra.
    En Tinker, nu blev jag nyfiken, den har jag missat, har du mer info att ge om en Tinker eller vet du någon hemsida?
  • Venus från Milo

En välmusklad, kanske lite grövre, d-ponny borde väl inte vara nåt problem. Måste inte vara ett kallblod heller för den delen.

Är själv 1,57 lång och väger runt 60 kg, och rider c- ponny ibland utan problem.

Kommer själv satsa på d- ponny när jag skall skaffa häst igen.

Hade fjording förut. En liten d-ponny. Jättetrevlig ras men tuffa som få.

• MillanB

Hästar är ju lite vad du gör dom till. Fjordingar och nordisar är ju starka indivder. Men är dom fostrade och regelbundet tränade så är det väldigt trevliga hästar att ha roligt med. En tinker är ju fortfarande ett kallblod med ett oftast mycket trevligt lynne. Trafiksäkra och lätthanterliga med ett vänligt sinnelag. Enda nackdelen är dom är dyra ca 35.000. Stolta hästar men mycket hovsägg och man!

• Pallas

Welsh cob, arab och new forest är raser jag skulle titta på också om jag var du.

Haflinger är inget kallblod, men de är kraftiga småhästar med ett starkt psyke. En vältränad haflinger på 135 cm kan bära 280 kilo på ryggen! De är österrikiska armehästar, avlade för att kunna bära bland annat kanoner i alperna. Jag kollade på haflinger när jag skulle skaffa ny häst och blev jättefascinerad. Dock kände jag att jag inte ville lägga så mycket tid på ledarskap som jag misstänkte skulle behövas, så det blev en arab igen.

Jag är 167 och väger 60-65 kilo och rider mitt spensliga arabsto på 155 cm utan problem alls.

• Pallas

Angående hästhållning så kan jag verkligen rekommendera en liten stallbyggnad, med 1-2 boxar för eventuell boxvila/medicinering etc en varmbonad stallgång, och sedan lösdrift med rejäl ligghall för dagligt bruk. En lösdrift innebär i regel inte mindre jobb, men hästarna mår i allmänhet bättre (de är iaf gjorda för att ströva 16 h/dygn) och man är inte bunden till särskilda tider på samma sätt som med ett stall.

• köttbullelydnad

Islänningar är _fruktansvärt_ roliga och är inte speciellt stora Oftast väldigt snälla och lyhörda, mjuka i sättet liksom

• Venus från Milo

Pallas skrev 2009-02-18 14:05:27 följande:

Haflinger är inget kallblod, men de är kraftiga småhästar med ett starkt psyke. En vältränad haflinger på 135 cm kan bära 280 kilo på ryggen! De är österrikiska armehästar, avlade för att kunna bära bland annat kanoner i alperna.
    Bar de kanoner? De drog de inte, då?
    Tycker det låter lite klumpigt att sätta en kanon på en hästrygg. Hur fick de upp dom isf? Det är ju inga små smidiga vapen, direkt.
  • Pallas

Venus från Milo skrev 2009-02-18 23:21:38 följande:

Bar de kanoner? De drog de inte, då? Tycker det låter lite klumpigt att sätta en kanon på en hästrygg. Hur fick de upp dom isf? Det är ju inga små smidiga vapen, direkt.
    Japp, de gick (går?) som klövjehästar med en sele på ryggen, som väger 80 kilo. På det två kanoner som väger 100 kilo stycket. Jäkligt imponerad blev jag!
  • mb4

Du gör rätt som inte skaffar en Islandshäst som första häst.
    Jag har islandshäst och många tror att detta är en snäll liten ponny.Tyvärr kommer detta från dessa turridningar och jag har hitills aldrig träffat en sådan häst i privatstall.

Det finns så många andra bra raser som första häst.Haflingern är en trevlig hästras och en fjording kan vara trevlig om den är välutbildad och lungn.
    Lycka till med ditt val av ras/häst, önskar jag hade egen gård också

• Zaria

Tycker du skall rikta in dig på individ istället för ras.

Finns massor med trevliga hästar i div raser, varken Nordsvenskar eller shettisar som togs upp är värre än några andra, det beror på hur du uppfostrar,hanterar och rider dem. Hästar är till skillnad från hundar ganska lika varandra i temperamentet och användningsområde.

Svar på tråden Jag funderar på att köpa en ponny eller liten häst, men???