• Lycklig Mamma

Dopdikt eller sång + tips på fina psalmer?

Finns det någon som känner till någon fin dikt eller kanske en bit av en fin sång att läsa som en dikt på vår dotters dop? Skriver mkt själv, men nu var det länge sen så jag reserverar mig för att det kanske inte blir av...

Och psalmer, hur är det med dem? Prästen sa till oss att vi ska välja ut en var (har delat dop), men jag känner inte till några..

• Svar på tråden Dopdikt eller sång + tips på fina psalmer?
  • Mickis74

"Som när ett barn kommer hem om kvällen" är en jättefin psalm till ett dop. Finns i den nya psalmboken. Kolla med prästen, han/hon vet garanterat vilken det är.

Sen finns ju den traditionella "Tryggare kan ingen vara" - fin men som sagt, väldigt traditionell.

När våra barn har döpts så har vi fått tala om våra barns favoritbarnsång....för dom har haft med såna också under dopakten. På dotterns spelade dom Imse vimse spindel och på sonens Blinka lilla stjärna

• Lycklig Mamma

Mickis74
    Tack för tipset! Jag är säker på att den är jättefin. "Tryggare kan ingen vara" är otroligt fin, men precis som du sa väldigt traditionell.

Hur gamla har era barn varit när de har döpts? (tänkte på favoritsångerna)

• Mickis74

Dom var 4,5-5 månader.

• Lycklig Mamma

Ok, tack Vet du förresten om man måste bestämma sig på plats vad gäller psalmerna? (på dopsamltalet menar jag). Jag känner som sagt inte till många förutom den du tipsade om. Bläddrar man igenom hela psalmboke eller?

• Cornflakes

Vår dotter döptes i helgen och vi hade också delat dop. När vi träffade prästen så sjöng hon några psalmer för oss och sen fick vi säga vilken vi önskade. Det var dock inte säkert att den skulle komma med. Nu lyckades hon prästen pilla ihop det så alla pars respektive önskan/önskningar kom med ändå

• Lycklig Mamma

Cornflakes
    Tack för svaret! En fråga: kände ni de andra paren? Vi fick nämligen veta att vi ska ha delat dop förra veckan (dop på sön). När vi bokade dopdatumet så sa de inte att kan bli delat dop ifall fler vill ha på samma datum. Det borde de ha gjort. Nu känner vi oss lite besvina, men det får gå.

• Cornflakes

Prästen berättade inte vilka dom andra paren var utan det fick vi inte veta förrän strax innan själva dopet då vi alla träffades.

Ja, det är ju tråkigt att ni inte fick veta att det kunde bli delat dop. Det fick vi och då har man ju möjligheten att byta dag för att få ett enskilt om man vill.

Vi var tre par som döpte våra barn samtidigt och det var helt ok för oss.

• Griggan

Finns lite låtar i George Riedels samlingar, där kan du hitta många fina som är lämpade till barndop! Specielt en låt som heter "Du lilla barn" Text av Barbro Lindgren och musik av Gorge Riedel!

• Lycklig Mamma

Tack för era svar! Blev jätteglad.

Hittade en sida på nätet med psalmer som är "anpassade" till barndop, antecknade nr o ska visa dem för prästen så får vi se vilken vi väljer.

• JennyL25

Lycklig Mamma: Vi ska ha en sång som heter Se mej för här är jag. Den är så fin så man blir trådögd. Eller så ska vi ha denna: Du är det finaste jag vet.
    Svårt att välja. Hur gammal kommer hon att vara då ni ska döpa henne?
    Vi har inte bestämt datum ännu, skar inga kyrkan imorgon

• saax

Världens finaste psalm till ett dop är denna enligt mig, den hade vi på vår dotters dop och inte ett öga var torrt!!

Du vet väl om att du är värdefull

Du vet väl om att du är värdefull
    Att du är viktig här och nu
    Att du är älskad för din egen skull
    För ingen annan är som du

Det finns alltför många som vill tala om
    Att du bör vara si och så
    Gud Fader själv, han accepterar dej ändå
    Och det kan du lita på

Du vet väl om att du är värdefull ...

Du passar in i själva skapelsen
    Det finns en uppgift just för dej
    Men du är fri att göra vad du vill med den
    Säga ja eller nej

Du vet väl om att du är värdefull ...

Av;Ingemar Olsson

Under dopet läste jag även den underbara dikten "Älskade barn"

Så kom du då till oss du älskade barn,
    och grep våra hjärtan med kraft.
    Med ens fick allt mer mening,
    långt mer än det någonsin haft.

Du ler så du strålar, din själ lyser klar,
    Du fångar all ömhet omkring,
    små fötter och fingrar, din hud och din doft
    så underbart skapat allting.

Ditt liv skall vi följa och finnas för dig
    och dela din glädje och sorg.
    När skuggorna hotar ditt solsken,
    så är vi din tryggade borg.

Idag vill vi visa för vänner och släkt,
    den gåva vi fått att bevara;
    Ett barn att få älska och skydda från ont,
    en lycka för stor att förklara

• Jezika

har hört en sång som jag tror hette "redan i din mammas mage" på ett dop.. Men jag har inte texten.. *letar*

Svar på tråden Dopdikt eller sång + tips på fina psalmer?