WaitingInVain skrev 2009-02-17 21:09:38 följande:
Det är nog troligare att du blir spänd och får spänningshuvudvärk för att du ser lite dåligt. -0,5 är ingen större fara, men tillräckligt för att vara påfrestande under långa perioder. Troligen går du inte huvudvärk bara sådär, utan jag kan tänka mig att det smugit sig på dig en längre tid.Ett par glasögon behöver inte bli farligt dyrt, om det är det du är rädd för. Man går till en optiker, provar ut ett par bågar som är sköna och bra, sedan slipar optikern glasen till den styrka du behöver. Brukar ta ett par veckor innan man får glasen. En hel del optiker erbjuder numer också möjlighet att köpa glasögon på delbetalning, så har du en ansträngd ekonomi kan det bli lite miindre månadsutgifter.Jag kanske var lite otydlig 0 är normalt. - är närsynthet och + är långsynt (tror jag - ngn långsynt eller optiker får gärna rätta mig här). Skalan går sedan i 0,25-steg på plus eller minus.Så om du har 0,5 har du alltså två graders synfel av en 40-gradigskala. Inte mycket, men tillräckligt. Tror gränsen för att köra bil utan glasögon går vid 0,5.
Det finns två olika skalor, som jag tror du har blandat ihop.
-Synskärpa mäts på en visus-skala. Där 1,0 räknas som normal syn. Men det finns även dom som ser 1,2-2,5. Ju lägre siffra desto sämre ser man. 0,5 är gränsen för att köra bil.
-Vilken styrka man har på glasögon eller linser mäts i dioptrier. Dvs den siffran som säger vilken styrka det är på glasögonen. I Ts fall -0,5. Denna skala går i kvarts-steg men kan gå hur högt som helst och hur lågt som helst (inom rimliga gränser) eftersom alla behöver olika styrkor. Det går inte att säga att alla som har -0,5 ser exakt lika dant eftersom allas ögon inte har förmågan att se lika bra. Om man behöver minusstyrkor är man närsynt och plusstyrkor så är man översynt/långsynt.
Till TS: ja, -0,50 kan vara tillräckligt för att ställa till med besvär för dig. kan vara brytningfel eller någon skelning som spökar också..