• Anonym

Närsynta fler???

Jag har senaste tiden känt mig yr och haft svårt att flytta blicken fort. Jag blir spänd och stel i huvud och nacke. Har trott det beror på att jag mår dåligt men idag gjorde jag ett syntest och jag var närsynt. Jag hade -0,50. Jag trodde jag var långsynt men det var jag kanske inte då...

Ni som har som jag, blev ni hjälpta av glasögon? Är det mycket eller lite att ha -0,50?

• Svar på tråden Närsynta fler???
  • Heffa

Det är lite -0.50. Jag är närsynt, använder mina glasögon när jag kör bil och kollar tv. I jobbet eller hemma har jag dem inte.

Over and out
  • ludenben

Jag har -1,50... 0,50 är svaga... mina första var på 0,75 och de ser jag inte i idag även om jag inte har jättestarka nu heller....

BF 23/4- 09
  • Anonym

Men kan dtwe bero på ögonen att jag är så spänd och det liksom gnaver i ögonen?Svårt att flytta blicken fort och måste blinka till hårt ofta. Kan jag ha så mycket problem om jag bara har så lite synfel...?

• Krabbolina
    Anonym skrev 2009-02-17 18:46:14 följande:
    Men kan dtwe bero på ögonen att jag är så spänd och det liksom gnaver i ögonen?Svårt att flytta blicken fort och måste blinka till hårt ofta. Kan jag ha så mycket problem om jag bara har så lite synfel...?
    inte spänningshuvudvärk då? Det kan strula till det med synen, att man ser suddigt och har svårt att ändra blicken osv.
  • WaitingInVain

0,5 kan vara fullt tillräckligt för att du ska ha bekymmer. Du kommer definitivt må bättre av glasögon! Känns det obekvämt, behöver du ju inte använda dem hela tiden. Viktigt är nog framför datorn, tv:n, vid läsning, bilkörning osv när man behöver fokusera blicken.

Tänk också på att ögat behöver arbeta hårdare om det är dåligt med ljus. Tills du bestämt dig, är det mitt tips att se till att du har ordentligt och bra med belysning omkring dig vid sådant som kräver synfokus.

Själv har jag -7,5 respktive -7,75. Jag kör med linser på styrka -7,25 (för att jag tycker det är bra för ögat att 'träna' sig) och märker att det blir svårt att läsa mm längre stunder då. Därför använder jag dem bara t ex vid idrottande och vid andra tillfällen då jag inte behöver fokusera så hårt.

Närsynthetsskalan går f.ö 0-10, där 0 är 'perfekt' syn och 10 är man i stort sett blind. Tror + skalan funkar likadant.

• Anonym

Jo men kan jag ha fått dålig syn bara just för tillfället för att jag är spänd och mår dåligt just nu??

Önskar att min spända nacke och konstiga spänning i huvudet kunde försvinna med glasögonen...

• Anonym

Men jag har ju minus 0,50....

• WaitingInVain

Det är nog troligare att du blir spänd och får spänningshuvudvärk för att du ser lite dåligt. -0,5 är ingen större fara, men tillräckligt för att vara påfrestande under långa perioder. Troligen går du inte huvudvärk bara sådär, utan jag kan tänka mig att det smugit sig på dig en längre tid.

Ett par glasögon behöver inte bli farligt dyrt, om det är det du är rädd för. Man går till en optiker, provar ut ett par bågar som är sköna och bra, sedan slipar optikern glasen till den styrka du behöver. Brukar ta ett par veckor innan man får glasen. En hel del optiker erbjuder numer också möjlighet att köpa glasögon på delbetalning, så har du en ansträngd ekonomi kan det bli lite miindre månadsutgifter.

Jag kanske var lite otydlig 0 är normalt. - är närsynthet och + är långsynt (tror jag - ngn långsynt eller optiker får gärna rätta mig här). Skalan går sedan i 0,25-steg på plus eller minus.

Så om du har 0,5 har du alltså två graders synfel av en 40-gradigskala. Inte mycket, men tillräckligt. Tror gränsen för att köra bil utan glasögon går vid 0,5.

• tingi

WaitingInVain skrev 2009-02-17 21:09:38 följande:

Det är nog troligare att du blir spänd och får spänningshuvudvärk för att du ser lite dåligt. -0,5 är ingen större fara, men tillräckligt för att vara påfrestande under långa perioder. Troligen går du inte huvudvärk bara sådär, utan jag kan tänka mig att det smugit sig på dig en längre tid.Ett par glasögon behöver inte bli farligt dyrt, om det är det du är rädd för. Man går till en optiker, provar ut ett par bågar som är sköna och bra, sedan slipar optikern glasen till den styrka du behöver. Brukar ta ett par veckor innan man får glasen. En hel del optiker erbjuder numer också möjlighet att köpa glasögon på delbetalning, så har du en ansträngd ekonomi kan det bli lite miindre månadsutgifter.Jag kanske var lite otydlig 0 är normalt. - är närsynthet och + är långsynt (tror jag - ngn långsynt eller optiker får gärna rätta mig här). Skalan går sedan i 0,25-steg på plus eller minus.Så om du har 0,5 har du alltså två graders synfel av en 40-gradigskala. Inte mycket, men tillräckligt. Tror gränsen för att köra bil utan glasögon går vid 0,5.
    Det finns två olika skalor, som jag tror du har blandat ihop.
    -Synskärpa mäts på en visus-skala. Där 1,0 räknas som normal syn. Men det finns även dom som ser 1,2-2,5. Ju lägre siffra desto sämre ser man. 0,5 är gränsen för att köra bil.

-Vilken styrka man har på glasögon eller linser mäts i dioptrier. Dvs den siffran som säger vilken styrka det är på glasögonen. I Ts fall -0,5. Denna skala går i kvarts-steg men kan gå hur högt som helst och hur lågt som helst (inom rimliga gränser) eftersom alla behöver olika styrkor. Det går inte att säga att alla som har -0,5 ser exakt lika dant eftersom allas ögon inte har förmågan att se lika bra. Om man behöver minusstyrkor är man närsynt och plusstyrkor så är man översynt/långsynt.

Till TS: ja, -0,50 kan vara tillräckligt för att ställa till med besvär för dig. kan vara brytningfel eller någon skelning som spökar också..
  • Anonym

Skulle de sett om jag hade brytningsfel eller skelning?

• Pernilla75

Här har ni en närsynt till...rätt så mycket dessutom.

-7,5 samt -8,0 ligger jag på.

• tingi

Anonym skrev 2009-02-18 16:15:36 följande:

Skulle de sett om jag hade brytningsfel eller skelning?
    Sålänge du gjorde en synundersökning hos en optiker så ska dom ha sett detta ja.
  • Anonym

nej, du får nog acceptera att du ÄR närsynt.

Anonym skrev 2009-02-17 18:56:34 följande:
    Jo men kan jag ha fått dålig syn bara just för tillfället för att jag är spänd och mår dåligt just nu?? Önskar att min spända nacke och konstiga spänning i huvudet kunde försvinna med glasögonen...
    sa de nåt om bilkörning?
  • WaitingInVain

tingi skrev 2009-02-18 16:04:39 följande:

WaitingInVain skrev 2009-02-17 21:09:38 följande:
    Det finns två olika skalor, som jag tror du har blandat ihop. -Synskärpa mäts på en visus-skala. Där 1,0 räknas som normal syn. Men det finns även dom som ser 1,2-2,5. Ju lägre siffra desto sämre ser man. 0,5 är gränsen för att köra bil.-Vilken styrka man har på glasögon eller linser mäts i dioptrier. Dvs den siffran som säger vilken styrka det är på glasögonen. I Ts fall -0,5. Denna skala går i kvarts-steg men kan gå hur högt som helst och hur lågt som helst (inom rimliga gränser) eftersom alla behöver olika styrkor. Det går inte att säga att alla som har -0,5 ser exakt lika dant eftersom allas ögon inte har förmågan att se lika bra. Om man behöver minusstyrkor är man närsynt och plusstyrkor så är man översynt/långsynt.Till TS: ja, -0,50 kan vara tillräckligt för att ställa till med besvär för dig. kan vara brytningfel eller någon skelning som spökar också..
    Tack, Tingi!
  • Anonym

Att jag låg på gränsen för att få köra utan glasögon...sa de om bilkörningen.

Jo, men jag läste nåt att om man var väldigt spänd så kunde man få nåt som kallas falsk närsynthet. Men ja herregud jag accepterar att jag är närsynt. Det var skönt i ögonen när han satte det glaset framför som jag skulle ha sedan....hela ögat liksom slappnade av.

• ming

Är inte -0,50 väldigt lite? Jag vet iofs inte vad jag har på glasögonen, men på mina linser har jag -4,5. Jag kan måste kisa mycket för att se vad klockan är på klockradion med stora illröda digitala siffror på nattduksbordet.
    Jag tycker att jag är väldigt närsynt och skulle absolut inte klara mig i samhället utan synkorrigering, men det finns ju de som ser ännu sämre än jag (som ni som har skrivit i tråden).
    Jag använder linser största delen av tiden och ser glasögonen som snygga accessoarer.

Svar på tråden Närsynta fler???