• Maiko

Hur stor risk andra missfall?

Nu är jag gravid igen. Det började med lycka men nu börjar jag redan oroa mig för att det blir ännu ett missfall . Fick ma i v 14 och bm trodde inte på mig när jag kände på mig att ngt är fel.

Hur stor risk är det för ett andra missfall?

• Svar på tråden Hur stor risk andra missfall?
  • abinito

Grattis till graviditeten. Fick själv konstaterat ma igår. Hur lång tid tog det innan du blev gravid igen? Jag vet inte hur stor risken är för ett andra mf.

• Fjärilsblomman

Hej! Det hände mig också! Ma som uppträcktes i v.14 och det är en pärs att gå igenom! Nu är jag gravid (äntligen!)igen 13+2. Det ska tydligen inte vara någon större risk för ytterligare ett missfall,men såklart kan det hända.Jag är också jätteorolig men försöker att tro och hoppas att det ska gå bra denna gång. När jag fick mitt Ma hörde jag från flera håll att det var vanligt med missfall när man blev gravid för första gången. Vet dock inte om det stämmer. Du får gärna höra av dej om du vill utbyta tankar och funderingar.Kramar!

• Maiko

Jag har väntat tre månader. Läkarn rekommenderade att man väntade ett tag så att gravhormonerna från förra graviditeten är borta och livmodern återhämtat sig. Men många kan bli gravida direkt.

• Fjärilsblomman

Man kan ju kolla med gravtest så det visar minus,sen kan man bara köra på. Men för mig tog det ett helt år att bli gravid igen.

• Maiko

Hoppas det går bra för oss Fjärilsblomman . Tråkigt att man ska behöva vara oroliga så länge istället för att få njuta. Kram

• Syskon snart

Jag fick oxå MA i v 14 för tre månader sedan, det upptäcktes i v 17. Det r 3 % risk för att få två MA/MF på raken, sedan minskar risken till 1 % för att få 3 MA/MF på raken. Det är alltså samma procentuella risk att få MA/MF efter v 12 1:a gången som det är att få MA/MF efter v 12 andra gången.

• Chili mum

Jag har haft 7 mf på raken.
    Nu har allt gått bra är snart i V 20.

men tänk att du väntar barn och inte missfall!!!

L 041216 & M 060224 BF 090711
  • Syskon snart

Då har du Chili mum tyvärr representerat just den 1% tyvärr.
    Men grattis till din graviditet!!!

• icka76

Hade ma med tvillingar i v.11. Läkaren sa till mig att vid nästa graviditet hade vi samma chans som innan vi blev gravida alltså ca 25% risk för mf/ma. 2 mf/ma på raken räknas som normalt. Att man får 3 på raken är jätteovanligt, 1 % som någon redan skrivit här.

• Maiko

Chili mum ; man är med barn

men vet också att jag skulle bli förkrossad om jag får ett missfall till. Och ännu en som var efter v.12 skulle vara ännu värre. Kommer inte lita på något förrän efter v.20 har jag en känsla av.

Har tom funderat på om jag skulle försöka ha hand om en hund under graviditeten så att jag inte tänker så mycket på missfall och oroar mig. Hålla bort fokus helt enkelt och få njuta av en annan varelses sällskap .

Svar på tråden Hur stor risk andra missfall?