• tezze

köpa hus extra utgifter

hejsan jag och maken är i startgroparna för att köpa hus. Sitter och läser på om allt som kan läsas på.
    I annonsen om huset står det inget om pantbrev så jag antar att de som bor där nu inte har några pantbrev kan det stämma.
    Sedan kan man låna till allt med huset alltså lagfart och pantbrev?
    Andra tips tas gärna emot

• Svar på tråden köpa hus extra utgifter
  • Thursday

Det är ju rätt ovanligt att huset aldrig varit belånat, men du får fråga mäklaren alt. ringa till Lantmäteriet och få reda på vad det finns för pantbrev.

För att få pantbrev och lagfart så måste man betala stämpelskatt. Den kostnaden får man oftast inte låna till.

Jag bruakr tipsa om en bok som heter Köpa Hus. Låna på bibblan och läs, hon går igenom saker jättebra!

• tiptoe

lagfart och pantbrev är väl de stora extra kostnaderna.

Vi bygger hus, så kan inte riktigt komma på vad det mer skulle vara för extra kostnader som finns om man köper ett "gammalt" hus. Men pantbrev och lagfart kostar en del tyvärr.

• Micke

Pantbreven brukar inte nämnas i annonsen utan möjligen i prospektet du får på visningen.

Att låna till allt inkl lagfart och pantbrev är ganska så svårt i dagsläget. Bankerna är mer försiktiga nu.

• Evangeline72

Pantbrev finns säkerligen, frågan är bara hur mycket. Mäklaren har alla såna uppgifter. Och lagfart tillkommer, helt rätt. Ni behöver bara betala det som fattas på pantbreven. Finns det pantbrev på 1 miljon och ni ska låna 1500000 så får ni teckna pantbrev på 500000.

• Tristanya

pantbrevet är på 2% av lånebeloppet, o lagfarten på 1,5% av husets kostnad.. tror jag det var, eller så är det tvärtom på siffrorna..
    så är ju ganska lätt o räkna hur mycket man får betala.. men oftast har ju huset befintliga pantbrev, men räkna ändå på vad det skulle kosta utan att det finns befintliga pantbrev.

vi fick låna till allt när vi köpte hus i dec 08.. var inge problem. dock handlade det om ett hus för 735000kr, pantbrev på 1 miljon..

• unless

vi fick låna till allt, och dessutom till renovering. Trots det pantbreven inte på hela beloppet vi köpte huset för. Jag är bara nitton och är endast timvikarie, alltså inte så mycket jobb. Och min sambo är inte så mycket äldre men har fast jobb. Så visst går det, men jag tror att man behöver ha en ganska bra kontakt med sin banktjänsteman/kvinna för att fixa det. Vi hade haft nära kontakt med vår sen i maj 2008, så jag tror att det hjälpte!

Tänkte bara ge en inblick i hur det var för oss, så du vet att det går! :)

• Tristanya

unless skrev 2009-02-17 22:21:12 följande:

vi fick låna till allt, och dessutom till renovering. Trots det pantbreven inte på hela beloppet vi köpte huset för. Jag är bara nitton och är endast timvikarie, alltså inte så mycket jobb. Och min sambo är inte så mycket äldre men har fast jobb. Så visst går det, men jag tror att man behöver ha en ganska bra kontakt med sin banktjänsteman/kvinna för att fixa det. Vi hade haft nära kontakt med vår sen i maj 2008, så jag tror att det hjälpte!Tänkte bara ge en inblick i hur det var för oss, så du vet att det går! :)
    vi fick också låna till renovering. huset kostade 735, vi kan utan problem låna upp till 1,2 miljoner.. o nu när räntan gått ner såp lät det som att det inte skuylle va några problem o låna lie till över det också..
Svar på tråden köpa hus extra utgifter