Min sambo äger allt! Vad tycker ni är rätt?
Förstår att du är besviken, men trösta dig med att era barn kommer att ärva honom...
Vet du, det enklaste är om ni gifter er. Men det kanske inte är aktuellt?
Förstår att du är besviken, men trösta dig med att era barn kommer att ärva honom...
Vet du, det enklaste är om ni gifter er. Men det kanske inte är aktuellt?
Skulle bli jättebesviken på min sambo om han i det läget skulle stå ensam på fritishuset.
Du bidrar ju också till huset på ett sätt och då bör väl du också få äga halva huset.
Om han vill köpa hus utan dig så kan han ju åka dit ensam på semestern och hur kul är det.
Han hade förmodligen inte haft sitt framgångsrika företag och alla pengarna om du inte hade möjliggjort det genom att ta hand om era barn! Givetvis ska du också vara ägare av sommarhuset! Ni är ju en enhet! Planerar han för att göra slut med dig?
Calazirya skrev 2009-02-18 00:05:28 följande:
Anonym (Ruttger) skrev 2009-02-18 00:02:14 följande:
Anonym (Ruttger) skrev 2009-02-18 00:02:14 följande:
Anonym (Ruttger) skrev 2009-02-18 00:12:09 följande:
Det kan ju vara lite opraktiskt om mannen tex dör, och barnen ärver sommarstugan med.
Det smartaste är väl om ni gifter er istället.
Gift er!
Men om mannen inte ens vill dela med sig av halva huset vad är det som säger att han då vill gifta sig eller inte kräver äktenskapsförord där sommarhuset blir hans enskilda egendom om dom gifter sig.
Jag är precis mitt uppe i en juridikkurs och jag kan säga att fritidshus omfattas inte av sambolagen! Den omfattar bara bostad skaffad för gemensamt bruk och gemensamt bohag. Skriv samboavtal!
Om din sambo inte vill dela med sig av fritidshuset så ser jag det som en stor varningsklocka! Vem har möjligggjort för honom att jobba så mycket och tjäna pengar? Vill du dela ditt liv med någon som inte vill dela något med dig?
fy f_n vilken karl säger jag bara..låt honom åka dit ensam eller med barnen
säg att du ska vara hemma o jobba,så att även du kan köpa ett fritidshus. Lägg undan din inkomst varje månad.låt honom betala alla räkn i hushållet
Det är väl ändå du som tar hand om barnen medans han kan jobba med sitt företag...
Indianica skrev 2009-02-18 09:56:18 följande:
Nej, jag tycker inte att det känns rätt faktiskt. Om jag skulle se till mig själv så var det så att när jag och min man träffades så var vi sambo innan vi gifte oss. När vi köpte VÅRT fritidshus så stod vi båda två på det, fast vi hade olika inkomst och jag kunde stå för hela handpenningen. Vi är en familj gifta eller inte gifta. Ska vi tillsammans ansvara för att sköta ett fritidshus ska vi äga det båda två.
Ska jag kunna lägga ner min själ, kraft och tid på något som jag inte äger= är inte ok för min del.
Hur ska man annars lösa det ? om nu ts man köper hela fritidshuset med pengar som hon har möjliggjort att han tjänar hur löser man sedan det praktiska runt fritidshuset ?
Om hon lägger ner sina pengar på att tex köpa jord ska hon då få pengar av honom för sitt utlägg ?
Usch vad det verkar krångligt, jag tycker det låter som att det är dax att gå till en jurist och diskutera hur man vill ha det. Bäst att komma överens om pengar och juridiska aspekter när man är överens annar brakar väl helvetet lös den dagen man inte är överrens.