Har bara läst TS men jobbar på en småbarnsavdelning och har själv en dotter som går på förskola och tänkre bringa klarhet i vissa saker, om jag kan...
-på skötbordet ligger en och samma frottehandduk under hela dagen. Samtliga fjorton barn byts på där.
Japp, så är det hos oss oxå, men vi lägger ut engångsunderlägg som byts mellan varje barn då vi byter blöja där, ibland gör vi det på andra ställen på avdelningen då det är smidigare i vissa situationer, handduken torkar vi i persolanen våra händer på efter att ha spritat dem (vi har oxå varsin på varje toalett och intill skötbordet.) Handduken används alltså INTE till barnen, då är allt engångs, underlägg, tvättlapparm torklappar etc.
Vet du att de använder handduken till barnen?
-barnen får ytterst lite hjälp vid matbordet då det ska utvecklas självständigt. om ett barn reser sig från stolen eller börjar pyssla med annat räknas det som om han/hon är mätt.
Ja, förskolan är inte hemmet, det är en pedagogisk verksamhet där vi äter pedagogiska måltider med barnen med syftet att lära dem äta själva, de kan ofta bra mycket mer än vad föräldrarna tror, men självklart hjälper vi de minsta att stoppa in maten i munnen men övning ger färdighet. Och sen har vi inte möjlighet att sitta och mata 18 barn (som det är på min avdelning, vi är tre vuxna med två armar kvar)
Hur skulle du vilja att vi gör??
-barnen sover efter lunch på "gympamadrasser" på överkast som inte är namnade, man sover alltså på olika varje gång, även med olika filtar varje gång.
Här hos mig har barnen namnade madrasser, kuddar å filtar men principen är den samme. Alla sängkläder tvättas 1gång/vecka, oavsett om det blivit använt eller ej. Och vad gäller gympamadrasser så kom ihåg att barn väger mindre än vuxna och om jag får säga det själv så är de ganska sköna...
...hur tycker du att de ska sova?
-Inomhusmiljön består, förutom kapprummet, av ett rum där alla matbord står där det blir ganska trångt eftersom borden står där plus ett litet "dockrum" på typ 9 kvadratmeter.
Där kan jag inte lämna någon komentar, låter litet, vi har utöver detta ett stort lekrum, ett litet lekrum och en atelje.
-När avdelningen ska gå ut klär personalen på alla barn innan någon går ut istället för att t ex en pedagog går ut med de barn som är färdigpåklädda. En gång tog det 35 minuter för dem att komma ut. Barnet som blev påklätt först var då alldeles svettig.
Med små barn kan det vara en fördel, för det är tungt att klä på 18 barn på löpande band när de är små, så hos oss gör vi så att vi börjar klä på barnen, när hälften är klara går en ut med dem och en fortsätter klä på, när den tredje kommer in så går den ut och tar med sig de som är klara och den som klär på barnen klär på de sista ut och tar med de ut när den går ut. Det är inte lätt att säga att de gör rätt eller fel där, men klart att det blir varmt för de första barnen, men man får heller inte lämna dem utan uppsikt eller öppna dörren innan någon är ute med dem, svårt att svara säkert då man inte vet hur många lärarna är på avdelningen.
Jag bara undrar hur du kan veta hur lång tid det tog? Vet du om det hände eller hänt något innan som kan ha fördröjt, något som man inte kan förutspå (Barn som insjuknat, personal som blivit sjuk etc.) För då kan det bli körigt, det håller jag med om.
-barnen får inget att dricka under en hel dag förutom vid måltiderna.
Låter konstigt och vore jag dig skulle jag föreslå att barnen har varsin mugg att dricka ur.
-barnen får vid fruktstunden "slåss" om en uppskivad banan samt hela clementinklyftor som ligger på ett fat.
Låter oxå konstigt, här går fatet runt med uppskivad frukt (oftast tre olika sorter) och barnen får ta tre gånger var, när det är deras tur. Tyvärr så är det sällan vi som får bestämma vilka frukter eller hur mycket vi får utan det beslutas över oss, från annat håll, så vill du ha en skillnad där så får du gå på politikerna, handlar det om HUR de äter frukt, prata med personalen...