• amila

"Ska" det se ut så här på dagis (småbarnsavdelning)

okej, nu skriver jag en liten list på sådant som jag reagerat på när det gäller min dotters förskola. (Hon går på en småbarnsavdelning med barn mellan 11 mån och 2 år.) Jag vet att jag är petig, men iallafall... Ni kan väl kommentera det jag listar upp om ni har lust och berätta om det ser ut så på era förskolor eller om det är normalt/onormalt eller nåt annat. Jag är nojig som sagt, men jag behöver få veta om jag överreagerar. Det här är en del saker som jag lagt märke till och undrar över:

-på skötbordet ligger en och samma frottehandduk under hela dagen. Samtliga fjorton barn byts på där.

-barnen får ytterst lite hjälp vid matbordet då det ska utvecklas självständigt. om ett barn reser sig från stolen eller börjar pyssla med annat räknas det som om han/hon är mätt.

-barnen sover efter lunch på "gympamadrasser" på överkast som inte är namnade, man sover alltså på olika varje gång, även med olika filtar varje gång.

-Inomhusmiljön består, förutom kapprummet, av ett rum där alla matbord står där det blir ganska trångt eftersom borden står där plus ett litet "dockrum" på typ 9 kvadratmeter.

-När avdelningen ska gå ut klär personalen på alla barn innan någon går ut istället för att t ex en pedagog går ut med de barn som är färdigpåklädda. En gång tog det 35 minuter för dem att komma ut. Barnet som blev påklätt först var då alldeles svettig.

-barnen får inget att dricka under en hel dag förutom vid måltiderna.

-barnen får vid fruktstunden "slåss" om en uppskivad banan samt hela clementinklyftor som ligger på ett fat.

ok, hit me! ;)

• Svar på tråden "Ska" det se ut så här på dagis (småbarnsavdelning)
  • Madge

Tycker jag inte... Du skulle ju kunna skriva ut den här artikeln och ge till dagis... www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=476726

Allt det låter helt knäppt! Dotterns dagis är ganska trångt, men det är ändå större än vad du beskriver.

• PetraMunchen

Mitt barn har inte börjat på förskola ännu, han är bara 7 månader men vissa saker skulle jag inte ha problem med, andra skulle jag ha problem med... jag försöker kommentera:

skötbord, no problem så länge den inte är skitig av bajs eller så...
    mat... är barnen jättehungriga så äter de troligt, fast först framåt 1,5 år tror jag de klarar de rätt bra själva.
    olika filtar och madrasser... no problem för min del. Bakterier blandas ändå när barnen tar på varandra, kletar och stoppar i munnen
    Utrymmet är svårt att kommentera, jag har inte varit där...
    Vatten bör alltid finnas tillgängligt så det skulle jag definitivt säga till om.
    "slåss" om frukten... då får de väl för katten lägga fram mer... kan man inte som förälder ta med en extra banan till sitt barn?!

• Jessisca

använder dom inte nån form av engångsunderlägg på skötbordet då? när jag jobbade på förskola så hade vi samma frottéhandduk till alla barn, men använde även engångsunderlägg som byttes för varje blöja, så barnen kom inte i kontakt med handduken.

får barnen inte nåt att dricka om de säger till heller? vatten borde ju ses som en mänsklig rättighet i sverige idag...

hur många personal är det på 14 barn? det kan va rätt knöligt att få med sig hälften ut själv, ffa när de är så små. vi va två personal på 10 barn och det var krångligt nog att gå ut med hälften, då var de ändå upp till tre år.

• P2007
    Angående skötrummet får det inte gå till så nej, det ska användas engångsartiklar, pappunderlägg och torkservetter och torkas rent med sprit.
    Vi har inte ens handukar för barnen att torka sig på utan använder pappahandukar.

Ang. frukten så är det tyvärr så att det inte finns så mycket pengar till sånt. Många förskolor får inte alls frukt alla dagar.

Dricker gör dom vid måltiderna eller när dom ber om det, hade muggar stå men det blev att barnen blandade ihop eller lekte med dom så de får säga till istället.
    Ditt barn visar säkert om det är törstigt.

Tror de flesta dagis har madrasser som barnen får sova på, men det ska märkta kuddar och täcken. Samt att madrassera ska stå enskilt och inte ligga uppe på varandra.

Men hur vet du att de inte sover på samma madrass?

Barnen sköter sig oftast själva vid maten, man kan inte som personal hjälpa och mata alla. Det funkar tyvärr inte och dom lär sig att klara sig själva otroligt snabbt.
    Och är det så att dom bara springer ifrån hela tiden så är det barnet kanske inte hungrigt och jag tror inte att matning funkar då heller.

• adijen

Inget låter bra tycker jag!!!!!!!!!!!

Har jobbat lite på dagis inte småbarnsavdelningen visseligen,
    har även läst lite hygien i skolan.

• Tovas Mamma

Har bara läst TS men jobbar på en småbarnsavdelning och har själv en dotter som går på förskola och tänkre bringa klarhet i vissa saker, om jag kan...

-på skötbordet ligger en och samma frottehandduk under hela dagen. Samtliga fjorton barn byts på där.
    Japp, så är det hos oss oxå, men vi lägger ut engångsunderlägg som byts mellan varje barn då vi byter blöja där, ibland gör vi det på andra ställen på avdelningen då det är smidigare i vissa situationer, handduken torkar vi i persolanen våra händer på efter att ha spritat dem (vi har oxå varsin på varje toalett och intill skötbordet.) Handduken används alltså INTE till barnen, då är allt engångs, underlägg, tvättlapparm torklappar etc.

Vet du att de använder handduken till barnen?

-barnen får ytterst lite hjälp vid matbordet då det ska utvecklas självständigt. om ett barn reser sig från stolen eller börjar pyssla med annat räknas det som om han/hon är mätt.
    Ja, förskolan är inte hemmet, det är en pedagogisk verksamhet där vi äter pedagogiska måltider med barnen med syftet att lära dem äta själva, de kan ofta bra mycket mer än vad föräldrarna tror, men självklart hjälper vi de minsta att stoppa in maten i munnen men övning ger färdighet. Och sen har vi inte möjlighet att sitta och mata 18 barn (som det är på min avdelning, vi är tre vuxna med två armar kvar)

Hur skulle du vilja att vi gör??

-barnen sover efter lunch på "gympamadrasser" på överkast som inte är namnade, man sover alltså på olika varje gång, även med olika filtar varje gång.
    Här hos mig har barnen namnade madrasser, kuddar å filtar men principen är den samme. Alla sängkläder tvättas 1gång/vecka, oavsett om det blivit använt eller ej. Och vad gäller gympamadrasser så kom ihåg att barn väger mindre än vuxna och om jag får säga det själv så är de ganska sköna...

...hur tycker du att de ska sova?

-Inomhusmiljön består, förutom kapprummet, av ett rum där alla matbord står där det blir ganska trångt eftersom borden står där plus ett litet "dockrum" på typ 9 kvadratmeter.
    Där kan jag inte lämna någon komentar, låter litet, vi har utöver detta ett stort lekrum, ett litet lekrum och en atelje.

-När avdelningen ska gå ut klär personalen på alla barn innan någon går ut istället för att t ex en pedagog går ut med de barn som är färdigpåklädda. En gång tog det 35 minuter för dem att komma ut. Barnet som blev påklätt först var då alldeles svettig.
    Med små barn kan det vara en fördel, för det är tungt att klä på 18 barn på löpande band när de är små, så hos oss gör vi så att vi börjar klä på barnen, när hälften är klara går en ut med dem och en fortsätter klä på, när den tredje kommer in så går den ut och tar med sig de som är klara och den som klär på barnen klär på de sista ut och tar med de ut när den går ut. Det är inte lätt att säga att de gör rätt eller fel där, men klart att det blir varmt för de första barnen, men man får heller inte lämna dem utan uppsikt eller öppna dörren innan någon är ute med dem, svårt att svara säkert då man inte vet hur många lärarna är på avdelningen.

Jag bara undrar hur du kan veta hur lång tid det tog? Vet du om det hände eller hänt något innan som kan ha fördröjt, något som man inte kan förutspå (Barn som insjuknat, personal som blivit sjuk etc.) För då kan det bli körigt, det håller jag med om.

-barnen får inget att dricka under en hel dag förutom vid måltiderna.
    Låter konstigt och vore jag dig skulle jag föreslå att barnen har varsin mugg att dricka ur.

-barnen får vid fruktstunden "slåss" om en uppskivad banan samt hela clementinklyftor som ligger på ett fat.
    Låter oxå konstigt, här går fatet runt med uppskivad frukt (oftast tre olika sorter) och barnen får ta tre gånger var, när det är deras tur. Tyvärr så är det sällan vi som får bestämma vilka frukter eller hur mycket vi får utan det beslutas över oss, från annat håll, så vill du ha en skillnad där så får du gå på politikerna, handlar det om HUR de äter frukt, prata med personalen...

~ Mamma till världens underbaraste Tova ~ * ~ www.zizzi.bloggagratis.se/ ~
  • amila

hmm, tack för alla era svar, ska försöka besvara era frågor också:

De har inga engångsunderlägg på skötbordet, endast en frottéhandduk. Hehe, jag har varit där varje dag under två veckor varav tre heldagar, så jag har haft tid att kolla en hel del ;)

Jag tror att meningen med fruktfatet är att de ska lära sig samsas, det verkar så på upplägget. De har massor med frukt att tillgå, men lägger alltså bara upp det på ett fat, tjocka bananskivor och mandarinklyftor. Sen blir det liksom så att snabbast får mest. Elvamånaderspojken som går där får typ inget med andra ord. Dessutom HELA mandarinklyftor Gaaah, hehe... Nån mer än jag som tycker det är läskigt?

Min dotter säger "dicka" och pekar på vattenkranen och "Törsti", så det har jag fått berätta för personalen att det betyder att hon är törstig. En av fröknarna berättade att det var många föräldrar som påstått att deras barn var jättetörstiga när de kom hem. (Alla kan ju inte prata eftersom de är så små) Fröken trodde det kunde bero på torr luft eller nåt!?!

Jag vet att madrasserna, överkasten och filtarna inte är samma, då jag har sett när de tar fram dem. Okej med madrasserna kanske? Men överdragen och filtarna borde ju kunna få vara personliga. Vi har tagit med dotterns kudde med hennes namn stooort broderat på örngottet. Men den får ju ligga och trängas med en del av madrasserna ändå där de förvaras så... Resten av madrasserna är som sagt gympamadrasser...

När det gäller maten vet jag att jag är nojig. Men jag veeet ju att dottern käkar om hon får lite lugn och ro eller om man hjälper henne lite. Nåja, det blir säkert bättre med tiden :)

Tack för att ni tar er tid att svara. Ibland undrar man ju om man är knäpp ;)

• amila

oj, nu ser jag att jag fått ett långt inlägg av Tovas mamma som jag ska svara på. Tack för att du tagit dig tid, ska läsa och svara nu :)

• Carola Carro

De du skriver låter ganska normalt för en förskola tycker ja.. Min son börja på dagis när han var 10mån vist hjälper de han och få mat men han får även testa själv.. Och nu 16månader äter han helt själv med skeden.. visst tar han ibland handen men de är bara för att de går snabbare..

De enda ja reagera på är frukten... och drickandet.. Min son får macka dricka allt när han börjar bli svidig och de misstänker att han är hungrig el törstig..

• amila

Till Tovas mamma:

Tack för dina inlägg, svarar nedan:

Ang skötbordet: Jag har varit med under inskolningen och sett hur den dagliga verksamheten gått till. Med min man och våra kompisar som också har barn på samma fs som vittnen intygar jag härmed att frottehandduken ligger under allas rumpor utan något engångsöverdrag. Det vet jag för att vi har sett det under alla dessa dagar.

Ang matsituationen: Jag erkänner, jag är nojig när det gäller maten. Men jag kan tycka att en ettåring (exempelvis) med myror i brallan behöver lite hjälp med att komma till ro innan det konstateras att han/hon antagligen inte är hungrig eftersom han/hon inte äter.

Ang vilan: Jag tycker att de skulle kunna ha namnade filtar mm, precis som du beskriver att ni har. Det känns ofräscht att liksom slänga ut en ihopskrynklat överkast över gympamadrassen när man inte har koll på åt vilket håll det har legat förut. Annars tvekar jag inte en sekund på att madrasserna är supersköna, jag vet, jag har provat, zzzz... :) Men det är själva hanteringen och förvaringen som känns lite ofräsch. Men som sagt, jag är inte säker på om det är jag som är nojig eller om det "ska" vara såhär. Jag tycker inte det känns hygieniskt eller fräscht alls.

Ang påklädningen: Även här har jag, och fler med mig, varit med under flera dagar. De är tre lärare på mellan 6-14 barn just nu, beroende på om alla barn är där. Men oftast är de 14 st. Vad jag menar är att en ur personalen kunde gå ut med de först påklädda, eller organisera det precis som du beskrev det. Jag vet att det tar så lång tid som sagt, eftersom jag varit där. Det är lite å, om jag ska vara ärlig, att rent organisatoriskt så är det inte mycket som klaffar för dessa tre. Men jag förstår att det kan vara superstressigt och jag vill inte klaga, det är inte det jag är ute efter, men det finns ju smarta sätt att underlätta för både barn och sig själv som personal kan jag tycka.

Ang vatten och frukt:
    En annan förälder gav på förslag att fruktfatet kunde gå runt i ringen istället för att det blir krig liksom, så det skulle de tänka på :) Vattenflaskor har maken min gett på förslag och det var en toppenidé sa dem, det hade dem inte tänkt på... duh.. ;)

Tack för att du tog dig tid att svara mig :)

• wildvittra

varför inte bara fråga varför de inte använder papperunderlägg
    jag jobbar själv i förskolan och kommer en förälder med synpunkter tar jag gladeligen till mig det :) ibland blir man "hemmablind" även om det låter sunkigt att glömma en sån sak som pappersunderlägg *blä*

tycker det låter väldigt suspekt att inte lära barnen turtagning med frukten,utan däremot väldigt bekvämt att låta de största "gama" ...

jobbar man i förskolan betyder föräldrarnas tillit mycket.Så framför dina undringar:)
    lycka till!

• JennyL29

Hej hej

Jobbar på föskola med åldern 2- 3 år.

På toaletten:
    Vi använder papperhandukar till barnens händer då de tvättat sig.
    Vi spritar skötbordet efter varje byte.

Vi har ingen slags frotehanduk på skötbordet alls.

På vilan:
    Deras madrsser äri skåp med fack så de kan stå rätt upp på sida vid sida.
    de har namnade fack så vi vet var alla madrsser ska vara plus nallar och nappar osv.

Utgång:
    Vi är 3 st på 16 barn. Oftast är dt ca 14.
    Vi går ut ca 9.30 på fm om det inte är nåt annat, oftast kommer många barn vid 9 och efter så en förösker så gott som möjligt att klä på sig och gå ut med de första och den nr 2 tar resten av gruppen och den nr 3 tra yttre hallen för påklädning av skorna.

frukten:
    Vi har ingen frukt vid samligen eller så men vid maten och där delar vi ut till varje barn som m villa ha.

Vatten:
    Vi har färglada muggar som ett barn har en varsin färg, man kan ju även ha namnlappar på de olika muggarna ochså.

Maten:
    Håller med de andra tt man ju inte sitta ochmata allihop det funkar inte men vi hjälper d e minsta iallfall

• Tovas Mamma
    amila skrev 2009-02-17 21:42:47 följande:
    hmm, tack för alla era svar, ska försöka besvara era frågor också: De har inga engångsunderlägg på skötbordet, endast en frottéhandduk. Hehe, jag har varit där varje dag under två veckor varav tre heldagar, så jag har haft tid att kolla en hel del ;)Jag tror att meningen med fruktfatet är att de ska lära sig samsas, det verkar så på upplägget. De har massor med frukt att tillgå, men lägger alltså bara upp det på ett fat, tjocka bananskivor och mandarinklyftor. Sen blir det liksom så att snabbast får mest. Elvamånaderspojken som går där får typ inget med andra ord. Dessutom HELA mandarinklyftor Gaaah, hehe... Nån mer än jag som tycker det är läskigt? Min dotter säger "dicka" och pekar på vattenkranen och "Törsti", så det har jag fått berätta för personalen att det betyder att hon är törstig. En av fröknarna berättade att det var många föräldrar som påstått att deras barn var jättetörstiga när de kom hem. (Alla kan ju inte prata eftersom de är så små) Fröken trodde det kunde bero på torr luft eller nåt!?!Jag vet att madrasserna, överkasten och filtarna inte är samma, då jag har sett när de tar fram dem. Okej med madrasserna kanske? Men överdragen och filtarna borde ju kunna få vara personliga. Vi har tagit med dotterns kudde med hennes namn stooort broderat på örngottet. Men den får ju ligga och trängas med en del av madrasserna ändå där de förvaras så... Resten av madrasserna är som sagt gympamadrasser...När det gäller maten vet jag att jag är nojig. Men jag veeet ju att dottern käkar om hon får lite lugn och ro eller om man hjälper henne lite. Nåja, det blir säkert bättre med tiden :)Tack för att ni tar er tid att svara. Ibland undrar man ju om man är knäpp ;)
    Ja, det låter onekligen som de har ett lite konstigt upplägg på en del saker, men ta upp det med dem, kanske har de jobbat lite för länge på samma sätt för att se hur de själva gör. Ta upp det med dem, tvivlar på att de kommer bli arga, jag hade blivit glad om någon sagt till mig...

Lycka TIll!
    ~ Mamma till världens underbaraste Tova ~ * ~ www.zizzi.bloggagratis.se/ ~
  • Grålle

Jag jobbar på en förskola och på min avdelning är det 17 barn födda -07. Vi är fyra pedagoger varav en är resurs. Så här ser det ut hos oss...

Skötbordet: Vi har en handduk till alla barn men vi lägger papper under rumpan när vi byter blöja.

Matsituationen: Vi sitter vid tre bord i tre olika rum för att skapa lugna måltider. Då ser vi oxå barnen och kan hjälpa dem son behöver.

Vilan: Vi har ett "sovrum" där madrasserna alltid ligger. Barnen har bestämda platser med kuddar och filtar(foton vid sina platser).

Innemiljön: -Vi har ett rum med läshörna, bilmatta med bilar och garage, ett litet bord med ett dockhus och ett matbord.
    -Ett skaparrum med pussel, duplo, play doh, "målargrejer" + att vi äter där.
    -Ett stort lekrum där vi gjort "rum i rummet". Vi har delat av en liten del med draperi där det är en hemvrå, matbordet blir en koja när vi inte äter, en liten bokhylla med lite olika leksaker tex. pop-up pets, stapelbara burkar, där är det oxå en stor spegel där de kan titta på sig själva när de leker, en väggfast garderob där vi tagit bort dörren och satt ett draperi, speglar, en lampa och lite roliga saker i "taket".

Menar du att de på din dotters förskola bara har ett rum? Katastrof isf!!

Påklädning: Om vi ska gå ut med hela barngruppen så delar vi dem på tre. Först går en pedagog med 1/3 av barnen, när de är klara går de ut och nästa pedagog går med sin lilla grupp och lämnar då ut sina barn vart efter de blir klara och går sen själv ut och så gör den tredje likadant. Att vi gör så här är för att skapa lugn i hallen och vi kan ge möjlighet till att låta barnen försöka prova själva om de vill. När vi går in gör vi likadant..

Frukt: De får ungefär en halv frukt var. Vi skär olika frukter i bitar, så bjuder vi runt fatet tills det är slut. Vi ser till så att alla får ungefär lika mycket.

Törst: Om de visar att de är törstiga får de självklart vatten. Om ett barn är ledset och inte blir nöjd när det får tröst kan man ju chansa på att det är törstigt...

Du har rätt att ställa krav på din förskola. Om du inte är nöjd med något eller undrar om något ska du prata med pedagogerna. Jag tycker inte att du är nojjig. Jag tycker att de ska se över sitt arbetssätt och tänka på hur de skapar sin innemiljö. Vi gruppdelar alltid när vi är inne med alla barn (en pedagog per rum med några barn, vi stänger även dörrarna för att det ska bli lugnt).

Stå på dig, du lämnar det käraste du har!!

• Mamla18

Fy fan! Skrämmande. Tur man inte vet allt . Hoppas föräldrarna protesterade!

• Jill 79

Hua. Tycker inget av det du skrev är okej förrutom möjligen det med vad de sover på. Och inget det du skrev passar alls in på hur det är på mina barns förskola. Där får de välja frukt en i taget lugnt och fint. Engångs underlägg, sprit och handskar vid blöjbyten.

En personal går ut och tar emot barnen vartefter de är färdigllädda.

De får klara sig med liten hjälp vid matbordet men får inte springa ifrån bordet.

De sover ute i egna vagnar och självklart erbjuds vatten framförallt på sommartid.

• Ebo88

Jobbade på småbarnsavdelning ålder 1-2.5 år i 5 år.

3 personal på11-12 barn.

Ytorna var bra. Vi hade grind in till skötrummet där även en liten toalett fanns för de barn som kunde gå på toa, pottor åt de barn som pott tränade. Underlägen på skötbordet var de typiska vita från ikea i gummi som vi spritade av efter varje blöjbyte.

3 matbord. Barnen satt på tripp trapp stolar med bygel. De äldre kunde sitta utan bygel. Barnen åt själva men de mindre stöttar vi och hjälper lite. Märker vi att de äldre barnen inte äter väl så hjälper vi dem lite också såklart, dem är ju faktist inte äldre än 2.5år. När de flesta barn börjar bli klara går en pedagog till skötrummet för att hjälpa barn på toa, tvätta händer, byta blöjor etc.

Barnen sover på madrasser med sina personliga täcken, gossedjur etc. Barnen sover på madrasser.

När vi ska gå ut så brukar en pedagog gå ut med tre barn och klär på dem och sig själv och går ut. Sen går de två andra med resterande barn och så klär vi på oss, släpper ut två barn till och sen gick den andra ut med tre barn och sen kom resten.

Fruktstind är ca 9.45. Barnen får lika mycket var som pedagogen fördelar. Sen får dem frukt vartefter dem vaknar. Mellanmål vid 14.30. Lunch ca 11.

När barnen skolades in fick föräldrarna ta med personlig pipmugg / mugg som vi hade på en hylla. var dem törstiga så gick dem till hyllan dem stod på och peka, då fick dem vatten. Men om vi märkte att inte nåt av barnen druckit på ett tag så gav vi dem alltid vatten

Många barn sov ute med föräldrars godkännande i vagnar under vindskydd

Svar på tråden "Ska" det se ut så här på dagis (småbarnsavdelning)