• Namin

Huvudsta i Solna

Är det någon som känner till något (positivt eller negativt) om Huvudsta i Solna? Jag har eventuellt en lägenhet på gång där och undrar lite om hur området är.

Mycket grönområden? Vad har stadsdelen för "rykte"? Någon som har bott där och trivts eller inte trivts? Finns det olika "bra" delar i Huvudsta?

Fördelar och nackdelar med att bo i Huvudsta helt enkelt!

• Svar på tråden Huvudsta i Solna
  • LittleMsSunshine

jag skulle nog säga att huvudsta är en lite mindre fn del av solna.. det finns fina delar i solna, finast är det in sumbyberg som ligger precis brevid

• Tecken
    Svar på #1
    Jag vet inte om jag håller med om att Sumpan är finast - Hallonbergen och Rissne är ju inte så mysiga, direkt...

TS: Huvudsta är väl helt ok. Känner några som vuxit upp där. Finns en del grönområden (tips kolla på t ex kartor.eniro.se - går att se satellitbilder!). Vad gäller ryktet, så verkar Huvudsta ha dalat en del de senaste åren, men vad säger rykten egentligen?

Fördelar: Nära stan, nära vattnet = trevliga promenadstråk, låg skatt eftersom det ligger i Solna kommun osv.

Nackdelar: Miljonprojektområde, ligger längs med blå linjen som har ett tvivelaktigt rykte (återigen: vad innebär ett rykte?) osv.
  • e d

Vilken gata i Huvudsta handlar det om? Jag tycker det är stor skillnad på att bo vid eller alldeles i närheten av huvudsta centrum eller närmare solnagränsen i gamla huvudsta. Ju närmare Solna centrum och Västra skogen desto bättre skulle jag säga.

Jag tycker att det ligger bra till i alla fall med jättefina promenadområden neråt pampas marina och huvudsta strand, och nära till stan är det med t-bana också.

Men som sagt, vilken adress är det tal om?

• Namin

e d skrev 2009-02-17 23:26:38 följande:

Vilken gata i Huvudsta handlar det om? Jag tycker det är stor skillnad på att bo vid eller alldeles i närheten av huvudsta centrum eller närmare solnagränsen i gamla huvudsta. Ju närmare Solna centrum och Västra skogen desto bättre skulle jag säga. Jag tycker att det ligger bra till i alla fall med jättefina promenadområden neråt pampas marina och huvudsta strand, och nära till stan är det med t-bana också. Men som sagt, vilken adress är det tal om?
    Lägenheten ligger väldigt nära Huvudsta centrum...

Tack för era svar!

Men det känns jättesvårt att veta hur det "är". Som ni säger så är ju inte ryktet allt... Det är framför allt läget som lockar mig. Andra delar av Solna tycker jag känns mer "inklämda", men jag vet inte... Vad skulle ni säga är de "finare" områdena i Solna?
  • Soul

Bodde i Solna fram tills förra året, älskade det! Nära till city, både pendeltåg och tunnelbana och grymt låg kommunalskatt (näst lägst i landet). Huvudsta är kanske inte det mest attraktiva området, men helt ok. Promenadavstånd till Solna Centrum, vackra Råsunda och grönområdena vid sjöarna (andra sidan Råsunda mot Sumpan).

• Soul
    Namin skrev 2009-02-18 10:24:07 följande:
    Vad skulle ni säga är de "finare" områdena i Solna?
    Gamla Råsunda är finast, men också dyrast. Där hade jag hemskt gärna bott - supermysigt. Själv bodde jag i Frösunda som också är fint, men ligger lite längre bort. Frösunda är å andra sidan ett väldigt fräscht och luftigt område med många nybyggda fastigheter, fina innergårdar och nära till Haga parken. jag stormtrivdes, men vi ville bo i hus och det var helt enkelt alldeles för dyrt i Solna.
  • Sophie81

Hej,
    Jag är född och uppvuxen i Solna, och bor ff kvar (fast vi skall iofs flytta i maj). Jag älskar Solna jättemycket Jag har bott i gamla Huvudsta och i Råsunda på olika adresser. Råsunda är ganske lite finare men trivs bäst i Huvudsta. Det är nära till allt, till Solna C, till t-bana och jag brukar ofta gå in till karlberg/st eriksplan tar ca 30 min. Huvudsta c är inte så fint men har hört att centrumet skall rustas upp och då blir det säkert bättre. Jag tror du kommer att trivas jättebra!
    Lycka till
    /Sophie

• Sophie81

Vilken adress skall du flytta till?
    Jungfrudansen, Krysshammarsv, Johan Enbergsv, Göran Perssons v, Jontorpsv är väl kanske bland de minst roliga adresserna att bo på. Men som sagt i det stora hela är huvudsta mysigt tycker jag.

• AngelOfHarlem

Jag har bott ett par år på Bygatan i Huvudsta och det var riktigt ruskigt tycker jag. Deppigt och ångestframkallande... Jag får fortfarande rysningar när jag hör namnet. Det är svårt att förklara varför, men jag trivdes verkligen inte.

När jag bodde där höll dom på att renovera lägenheterna runtomkring, så det kan ju säkert också delvis förklara min vantrivsel...

• sherlock

Min mor bor i råsunda som automatiskt blir mitt "hem" när jag åker till sverige . Tycker det är kanon med närhet till city (15 min t-bana), promenader runt lötsjön och råstasjön, shopping i sumpan och solna C och en del fina hus med karaktär.

Huvudsta har väl bra läge med närhet till city och fina promenad stråk längs vattnet MEN som nämnts innan så är det lite million projekt varning över tex Jungfrudansen (där en vännina bodde tills för ett litel tag till) och jag får ångest när jag är omringad av fula hus. Fast det är ju jag som är lite knäpp kanske

• Namin

Kanske inte så oväntat att det finns lite blandade åsikter... Men det är jätteintressant att höra vad ni tycker. Det verkar ju finnas både för- och nackdelar.

Vad (vilka gator) räknas till Gamla Råsunda?

Jag ska dit och titta och försöka bilda mig en egen uppfattning också!

Fler åsikter?

• garib

Det är ju snart bara bostadsrätter i Huvudsta,det brukar ju vara lugnare då.

Svar på tråden Huvudsta i Solna