Fler med VIT Schäfer??
Fast vit schäfer räknas väll ändå inte som ras
Jag har haft en vit herdehund iallafall
Fast vit schäfer räknas väll ändå inte som ras
Jag har haft en vit herdehund iallafall
Vit schäfer räknas inte som ras längre.
När schäfer uteslöt den vita färgen blev då alla vita blandraser. Dvs ej någon egen ras.
Vist har avel fortsatt på enbart dom vita, och för några år sedan, undrar om det är 10år sedan nu så blev alla som var registrerade i vit schäferklubben automatiskt vita herdehundar.
Har man idag en "vit schäfer" är det ej en renras utan en blandras hur mycket man än hävdar att det vore något annat. Precis som en schäfer som ej är reggad i SKK eller likvärdig organisation ej heller är renrasig. utan blandras, även om dess föräldrar är reggade!
Är hunden själv inte registrerad i SKK eller likvärdig organisation så är hunden en blandras och ingen ras.
Eftersom jag haft en vit herdehund har jag då haft en "snarlik" ras.
Lustigt att man blir arg när man försöker förklara hur det funkar med renras blandras.. Men men det finns väll folk till allt!
synd bara att man inte tar åt sej och försöker lära sej, utan blir sur när någon kommer med fakta.
tråden startade för att disskutera vit schäfer, det står RAS i ts, därav berättar jag att hennes vita schäfer ej är en ras utan en blandras, även om pärona är reggade i SKK och därmed är renrasiga så är inte din hund det så är det en blandras hur mycket än föräldrarna är renras räknas den som en blandras om den ej är reggad.
Synd att folk inte vill lära sej, särskilt när man säger själv att man vill disskutera om det. Lite dubbelmoral kanske. Att då vara otrevlig för att någon kommer med fakta, ja jag säger då det.
Jag har själv haft en Vit herdehund, och jag har lite vana av vit schäfer, därav som jag från början skrev i denna tråd.
Men med folk som "vet bäst" istället för att lyssna till fakta.. Lite som.. Min mamma säger och det är lag! istället för att verkligen kolla upp vad som stämmer och inte fasoner.
Sedan var det ju inte dej jag skrev frågan till.. så varför lägge du dej i?
Precis som jag nämnt tidigare har jag erfarenhet från både vit schäfer och vit herdehund, dels då jag under min uppväxt haft dessa hundari min närhet, dels då jag själv hade en vit herdehund för ett tag sedan som jag tyvär var tvungen att ta bort.