Inlägg från: Splach |Visa alla inlägg
  • Splach

Fler med VIT Schäfer??

Fast vit schäfer räknas väll ändå inte som ras Flört 

Jag har haft en vit herdehund iallafall Glad

• Splach

Vit schäfer räknas inte som ras längre.
    När schäfer uteslöt den vita färgen blev då alla vita blandraser. Dvs ej någon egen ras.
    Vist har avel fortsatt på enbart dom vita, och för några år sedan, undrar om det är 10år sedan nu så blev alla som var registrerade i vit schäferklubben automatiskt vita herdehundar.

Har man idag en "vit schäfer" är det ej en renras utan en blandras hur mycket man än hävdar att det vore något annat. Precis som en schäfer som ej är reggad i SKK eller likvärdig organisation ej heller är renrasig. utan blandras, även om dess föräldrar är reggade!
    Är hunden själv inte registrerad i SKK eller likvärdig organisation så är hunden en blandras och ingen ras.

Eftersom jag haft en vit herdehund har jag då haft en "snarlik" ras.

• Splach
    sokkerbit skrev 2009-02-19 19:58:17 följande:
    Splach skrev 2009-02-19 12:55:48 följande: men hur kan du få det till att MIN hund är en blandraas?!?!? han är inte med i SKK så då är han ingen blandras, hans föräldrar och farföräldrar är renrasiga vita schäfrar så då är han också det! då kan ja lika gärna säga, nej mina barn är inte hel svenskar dom är hälften spanjor, fast ingen i varken min eller min sambos släkt är från något annat land. det är samma sak, nej mycket snack tycker jag!men jag gjorde inte den här tråden för att få reda på din åsikt om min huns RAS jag gjorde den för att fråga om det finns någon annan som har en VIT SCHÄFER?! läste du lite fel eller? har du ingen vit schäfer så behöver du inte skriva här! tack!
    din hund räknas som blandras ja..
    Eftersom den ej är reggad är det en blandras!
    Löjligt att jämföra barn och hundar, det är så det ligger till att din hund räknas som blandras.
  • Splach
    sokkerbit skrev 2009-02-20 10:57:52 följande:
    Maria Machin : ja vet inte riktigt hur stor min hund är faktiskt, men han är betydligt större än de flesta schäfrar, både mamma o pappa är stora för sin ras så min blir nog ganska hög, men nu blev ja nyfiken så ja ska ta reda på hur stor han är:D hehenepp min hund är inte med i vita herdehunds klubben, ja visste faktiskt inte ens att den fanns(= men ja kommer alltid ha min "lilla" söta vovve som vit schäfer o ja kommer aldrig någonsin kalla honom för något annat heller (= hehe.dessutom tycker jag det är rent KORKAT att kalle en renrasig vit schäfer för något annat än vad den är:D men men som sagt ja gjorde inte den här tråden för att få veta vad folk vill kalla min hund utan för att få reda på om någon mer har en... (= o tycker att de är superkul att du har en liknande ras iaf:D hur stora är dina hundar då? (=
    Där satt du ju pricket över i..
    Det är korkat att kalla något för något det inte är.
    Dvs din hund är en blandras av vit schäfer. Den är ej renrasig.

vit schäfer och vit herdehund är inte samma sak länger, och du kan inte kalla din hund vit herdehund förens den är inmönstrad till det.
    Vit herdehund utvecklas som ras, eftersom det är en ras.
    Vit schäfer är ingen ras, därmed en blandras.
  • Splach

Lustigt att man blir arg när man försöker förklara hur det funkar med renras blandras.. Men men det finns väll folk till allt!

synd bara att man inte tar åt sej och försöker lära sej, utan blir sur när någon kommer med fakta.

tråden startade för att disskutera vit schäfer, det står RAS i ts, därav berättar jag att hennes vita schäfer ej är en ras utan en blandras, även om pärona är reggade i SKK och därmed är renrasiga så är inte din hund det så är det en blandras hur mycket än föräldrarna är renras räknas den som en blandras om den ej är reggad.

Synd att folk inte vill lära sej, särskilt när man säger själv att man vill disskutera om det. Lite dubbelmoral kanske. Att då vara otrevlig för att någon kommer med fakta, ja jag säger då det.

Jag har själv haft en Vit herdehund, och jag har lite vana av vit schäfer, därav som jag från början skrev i denna tråd.
    Men med folk som "vet bäst" istället för att lyssna till fakta.. Lite som.. Min mamma säger och det är lag! istället för att verkligen kolla upp vad som stämmer och inte fasoner.

• Splach
    Maria Machin skrev 2009-02-20 17:38:41 följande:
    Hej hej. var tvungen att rycka in kul att se att så många skriver och har trevligt och inget jävla strunt prat... ja min renrasiga tjej skäller så fort det kommer en hund,katt,häst,ko väntar bara på att hon ska skälla på em getimng.hahaha då har dom det i blodet ser jag..  ja vita schäfern är väldigt recerverad mot folk...
    Varför lär du hon inte att inte skälla, måste ju vara jobbigt med en hund som skäller för allt och inget?
  • Splach
    sokkerbit skrev 2009-02-20 19:08:16 följande:
    Splach skrev 2009-02-20 18:48:23 följande: du lägger dig ju i allt som du inte har med att göra varför kan inte hunden få göra det?!
    Vaddå jag lägger mej i allt jag inte har att göra med, du verkar tydligen leta problem.

Jag stälde en fråga, du skulle lika gärna kunna skriva att för dej är det inte störande att hunden skäller och därav bryr du dej inte.. Då skulle allt vara lungt eller hur?
    Istället väljer du att vara näsvis..

Eller så skulle du kanske skriva att du inte vet hur du ska få hunden att sluta skälla, och då skulle jag kanske kunna ge dej tips på övningar som får hunden att sluta skälla och allt vore frid och fröjd med.. eller hur?

Men tydligen vinner man på att vara näsvis.

Varför starta en tråd om man inte vill dissutera för, utan bara vill disskutera på sina egna grunder, är det inte lika bra att gå och sätta sej i ett hörn och disskutera för sej själv då?
  • Splach

Sedan var det ju inte dej jag skrev frågan till.. så varför lägge du dej i?

• Splach
    sokkerbit skrev 2009-02-21 10:43:15 följande:
    måste bara säga splach att du ska ta reda på fakta innan du säger något i fortsättningen.ALLA Schäfrar härstammar från den VITA SCHÄFERN!!! den vita schäfern var den första som kom. den första vargen som kom var också VIT! ska du förbjuda den att kallas för varg också då eller??!!...
    Vad är det för fakta fel jag kommigt med?

Nej den första reggade schäfern var inte vit, den var anlagsbärare för vit färg.
    Av dom första 30 reggade var 18 vita eller anlagsbärare av vit färg.

http://www.vitherdehund.com/page2/page2.html

Berätta gärna för mej vad jag kommigt med för fakta fel så vi kan reda ut det?
    Maria Machin skrev 2009-02-21 10:18:42 följande:
    lilla splach pratar du om dig själv för inget du skriver stämmer in på mig.. jag lär mig gärna av folk som har info. men jag anser inte att du bara kommer med info utan är mer ute efter lite bråk. alla min hundar kan skälla på beställning men det ligger väl i naturen... Det var en tråd för ett halv år sedan och då var det samma jävla disution på tråden du skrev precis samma i den.... har inget emot dig så men tycker du bara upprepar det du säger... vi pratade i den andra tråden med
    För det första behöver du inte säga lilla för att nedvärdera mej.
    För det andra vet du inget om mej, om du tycker att jag kommer med fakta fel så får du gärna berätta vad för fakta fel jag kommer med så vi kan reda ut det.
    För det tredje så frågade jag bara varför du ej lärde hunden att sluta skälla, allt som behövs var ett svar på det, kanske vill du att hunden ska skälla kanske inte.. kanske behöver du hjälp med att få hunden att sluta skälla och då kanske jag har tips att ge dej eller andra. Det var med andra ord i ren välmening.
    Ang min kunskap så vet du inget om den.

Jag är inte ute efter att bråka med folk, men tycker det är fel när folk hävdar osanningar och då vill jag gärna berätta hur det egentligen ligger till, jag är inte uter efter bråk utan ute efter att reda ut missförstånd. Borde man inte vara glad att någon faktiskt tar sej tid till att lära ut när det är något man själv inte vet?
    Jag blir då glad när folk vill lära mej något som jag inte vet, eller fått om bakfoten.

Men tydligen är inte alla så, tydligen vill en del gå runt och tro saker som inte är sanna..
  • Splach

Precis som jag nämnt tidigare har jag erfarenhet från både vit schäfer och vit herdehund, dels då jag under min uppväxt haft dessa hundari min närhet, dels då jag själv hade en vit herdehund för ett tag sedan som jag tyvär var tvungen att ta bort.

Svar på tråden Fler med VIT Schäfer??