Hur vet man att bröstet är tömt?
Jag undrar hur man vet att man ammat tillräckligt länge för att bröstet ska va tömt? Min lilla kan liksom ligga där och snutta i timmar, för hon tycker det är mysigt så hon släpper aldrig.
Jag undrar hur man vet att man ammat tillräckligt länge för att bröstet ska va tömt? Min lilla kan liksom ligga där och snutta i timmar, för hon tycker det är mysigt så hon släpper aldrig.
På mej gjorde det ont, som att han bara suga på huden, på nått konstigt sätt.
Jag tror inte att bröstet någonsin blir helt tomt. Det kommer en ny utdrivningreflex igen efter ett längre stunds amning på samma bröst och då kommer det mer mjölk. Men, man känner ju att bröstet blir mer slappt när barnet har blivit ammat ett tag och bröstet inte är fullt längre.
Annars är det jättevanligt och helt normalt att spädbarn vill ligga länge och snutta. Har du tid och ork så låt henne göra det. Annars kan du försöka lirka ut bröstvårtan försiktigt och se om hon somnar eller kanske ge napp om amningen fungerar bra och problemfritt.
Iaktta henne hur hon gör. När det kommer en utdrivningsreflex tar barn djupare och längre sugtag och sväljer på vart/vartannat sugtag. Sen efter ett tag flödar mjölken inte lika kraftigt och då kan barnet ligga och eftersuga, gosesuga och "darra med hakan". Tror du att hon då vill amma mer kan du lägga henne ifrån dig lite lagom omysigt, "rakt upp och ner" så kanske hon kommer på att hon vill amma mer.
Små barn har också väldigt stort behov av kropskontakt och barn som får mycket kropps-/hudkontakt, t ex genom att man bär dem i bärsjal, kan vilja ammas mindre.
TS - Jag tycker att min lillkille slutar svälja när han legat tillräckligt länge och bröstet är "tömt". Han bara småsuger men sen händer inget mer.
Jag har napp till henne som hon tar när hon är nöjd men tänker på
att hon ska få i sig den sk grädden i mjölken som är det sista typ.
enligt mitt bvc så börjar bröstet producera mjölk direkt barnet har tagit först taget, så bröstet blir inte tomt.
då är där nog tyvärr ingen näring i mjölken. prova hand mjölka när barnet ätit ett tag.
Jo anna skrev 2009-02-18 15:36:28 följande:
Ammar inte längre, han hade perfekt tag. Det fanns bara 40 ml sen va det slut.
Jo anna skrev 2009-02-18 19:54:19 följande:
För att jag fick väga honom före och efter ammningen. Han gick upp 40 gram sen inge mer, fick fortsätta amma, väga, fortsätta amma, väga. Men han gick inte upp ett enda gram = ingen mjölk. Med pumpen fick jag ut 10 ml, så jag vet att en bebis får ut mer.