• Sea star

Framåtvänd barnstol? När bytte ni???

Hej!

Vi överväger starkt att byta vår äldsta dotters barnstol, som är en bakåtvänd variant (som också kan användas framåtvänd) som vi använt sedan hon var ett år ca. Hon är nu 3 år och 8 månader.

Saken är den att hon sitter så knepigt, planserad i framsätet brevid förarplatsen och får knappt plats med benen som hon nästan får vika upp i magen samt huvudet (men dock ej öronen) sticker upp ovanför barnstolen och nuddar nästan framrutan. Vår dotter är ganska lång, omkring storlek 110. Det känns tajt och smidigt.

Rekommendationerna (NTF) är att man inte ska låta barn under 4 år åka framåtvända. På barnstolen verkar det även vara vikten som avgör. 15 kg och uppåt kan sitta framåtvänd enligt den. NTF är också lite luddiga med olika angivelser, ibland kan man vända från 4 år, ibland ska man vänta till 5 år. Man ska byta barnstol när huvudet sticker upp men sedan står det när 1/3 av huvudet sticker upp.

Jag blir inte riktigt klok på detta.

Hur har ni gjort som varit i samma situation? Hur resonerade ni?

Tacksam för alla svar och tips!

• Svar på tråden Framåtvänd barnstol? När bytte ni???
  • BetongMorsa

Min tjej e 3 år och 5 månader o sitter som en ostbåge, men hon får lov o göra det till minst 4 års ålder.
    Det är minst 4 års ålder som hjälper och helst 5 år. Viktangivelser för framåt är oväsentligt tycker jag. Om man inte har en minimini som kanske måste sitta bakåtvänt ännu längre.

På babyskydd är det så att så fort huvudet sticker över så ska man byat till bakåtvänd bilbarnstol.
    På bilstolarna för större barn är det när öronen börjar gå över kanten som man ska byta.

Jag har hellre än krokig och lite gnällig tjej än en svårt skadad eller död tjej!

• Sea star

Ja, det är lite så jag resonerar och det är ju bara 4 månader kvar tills hon är 4 år, men det känns verkligen inte bekvämt och är bökigt och stökigt att sätta i och ta ur.

• BetongMorsa

Det är inte meningen att man ska sitta superbekvämt, annars hade man ägt en turnèbuss eller nått

Knappt så en annan sitter bekvämt hehe.

Och lite rättning i mitt inlägg ovan, ska ju så klart stå:
    Det är minst 4 års ålder som GÄLLER och helst 5 år....men det fattade du kanske

• JOSEFINM

Har i London ar det nar man byter ifran babyskydd runt 9 manader-1ar. Lustigt att det ar sa olika. Har forsokt hitta en bakatvand stol som jag kan anvanda till min son har (2ar) men det finns inga.

• Lillstrumpa79

Min son som är låång! fick faktiskt åka framåt från 3 år o 8 månader. Han hade ont överallt och vägrade till slut åka bil.
    Man får ju känna sig för, tycker jag. Han åkte hyfsat obekvämt från ca 3 år och till slut kände vi att det fick räcka.
    Klart barn ska åka säkert och det anser jag att vår son gör + att han nu även sitter bra.

• norgesessan

seastar, kan hon sitta i baksätet? (bakåtvänd)
    Vi har en britax two way i framsätet, men pga vidrutan måste vi snart flytta den bak, annars kan inte sonen sitta i den tills öronen når kanten..
    Vad har ni för stol förresten? vår andra son sitter i en cosmic, en pygmestol....two wayen har inget underrede, så det är plats till mer rygg.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • marvi

Barnets huvud ska vara minst 5 cm från vindrutan, enligt rekommendationerna, så det talar ju för att hon är för stor för att sitta som hon sitter nu.

Angående åldersgräns eller viktgräns: Anledningen att barn sitter mindre säkert framåtvänt än vuxna är att huvudet är tungt i förhållande till kroppen. Så frågan är om barnets proportioner beror av vikten eller åldern?? På ett tungt barn borde väl huvudet vara en mindre andel av kroppsvikten än på ett mindre barn?? Å andra sidan är ju 4 år en rekommenderad lägsta gräns.

Vår dotter är 3 år och 7 mån och inom 2-3 månader behöver lillebror överta hennes barnstol. Vi har funderat fram och tillbaka om vi kan köpa en bältesstol till henne men bestämt oss för att vi köper en ny bakåtvänd stol som vi hoppas hon ska kunna ha 1,5-2 år till.

Om ni nu bestämmer er för att vända henne så är en bältesstol att föredra (enligt NTF). Den är inte så tung som bilstolen och avpassad för framåtvänt åkande på ett bättre sätt än vad bilstolen är. Om man ändå tänkt skaffa bältesstol i framtiden kan man ju tänka på det.

• marvi

Kanske skulle tillägga att dottern är ca 100 cm och 15 kg så hon är mindre än din flicka.

• Sea star

Tack för alla svar!

Den stol hon sitter i nu är en Acta Graco och jag tror inte att det skulle bli bättre om hon sitter i den på en baksätesplats eftersom min man behöver skjuta bak stolen ganska långt när han ska köra för att inte få knäna i magen. Det blir jättemeckigt att få dit stolen med bra utrymme, inte bättre än hon har nu, om hon ska sitta bakåtvänd där bak.

Vi har redan köpt en bältesstol sedan tidigare som vi har stående "på vänt". Därför är det också lite lockande.

Jag tror dottern väger strax under 18 kg men hon har ganska stort huvud ;) Har alltid haft stor storlek på mössor och så (54 har hon nu).

• norgesessan

Då rekomenderar jag starkt att vänta med den framåtvända, och investera i en two way istället. Det är som sagt stor skillnad på ryggen på de stolarna.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
Svar på tråden Framåtvänd barnstol? När bytte ni???