• Jävelunge

bonusbarn i vår säng?

Åh, herregud...jag har inte läst hela tråden men TS gör mig mörkrädd!

En åttaåring är inte särskilt stor. Hon har varit med om att föräldrarna separerat och att det kommit in en ny vuxen i pappans liv som tar plats och skall vara med och bestämma. SJÄLVKLART känner sig din bonusdotter rätt liten och osäker ibland TS! Att få somna/sova hos sina föräldrar är något av det tryggaste och mest lugnande ett barn kan göra. Att förvägra bonusdottern det är så grymt att det skär i hjärtat på mig.

Om du tycker att de tär så jobbigt att hon sover hos sin pappa tycker jag att du skall ta din kudde och gå och lägga dig någonannans TS. Du kan ju sova ensam om du tycker att det är så himla trevligt.

Jag och mina barns far är separerade och vi har pratat om det här och är båda överens om att om någon av oss träffar en ny får han/hon acceptera att barnens trygghet och behov går först. Och vill de sova i stora sängen så får de det. (Barnen är i dag 1 och 4 år)

• Jävelunge

Gremlin666 skrev 2009-02-22 22:53:41 följande:

LovelyMeLovelyYou skrev 2009-02-22 20:56:50 följande:
    Ja absolut!Det är föräldrarna som lägger grunden i sina barns värderingar och känslor, visar de att barnens säng är samma sak som trygghet så är det den enda verklighet de kommer ha.Låter de däremot barnet få sin trygghet i de vuxnas säng så bekräftar de vuxna att barnens sängar faktiskt inte är trygga och är såpass farliga att föräldrarna inte ens tillåter barnen att vara ensamna i sina rum nattetid.Och så undrar vissa föräldrar varför det blir problem...Jaja, deras huvudvärk
    Vaddå problem? För mig är det verkligen inget problem att mina barn söker trygghet och närhet hos mig i stället för hos en trämöbel (säng).
    Mina barn är absolut inte rädda för sina egna sängar men precis som jag gillar de att vara nära de personer de älskar. Mer komplicerat än så är det inte. Det jag inte fattar är varför alla som tycker att det är så jobbigt med bonus i sängen inte själva kan lägga sig i en extrasäng någnstans så att bonusen för sova med sin pappa.

För det är ju knappast ok att själv njuta av närheten till en annan person på natten medan man förvägrar små barn samma sak. Eller?
  • Jävelunge
    J3O skrev 2009-02-23 14:59:03 följande:
    Men vad är då problemet med att pappan lägger sig i barnets säng?Om barnet känner sig ovälkommen i pappans säng så är det väl inte hela världen så länge barnet vet att det alltid är välkommet till pappa men att pappa då kommer in till barnet istället?Jag ser inga problem med att man sätter upp gränser för var ett barn får lov att vara när barnet har kommit upp i en ålder.
    Absolut kan väl pappan lägga sig hos barnet men min erfarenhet är att det kan vara rätt trångt med två pers i en barnsäng...
  • Jävelunge
    J3O skrev 2009-02-23 15:50:45 följande:
    Men om bonusmamman inte vill ha barnet i sängen och pappan vill ligga hos barnet så får ju pappan skaffa en större säng till barnet så att dom kan ligga där båda två.Det kan ju bli trångt i en dubbelsäng för 2 vuxna och ett "halv stort" barn oxåOm en bonusmamma inte vill ha någon annan i sin säng så MÅSTE det respekteras och det är PAPPAN uppgift att lösa problemet på bästa sätt för ALLA. Att tvinga bonusmamman att acceptera att barnet ska sova där eller tvinga in bonusmamman till soffan för att hon inte vill sova med barnet kommer ju endast skappa agg/svartsjuka/ilska som kan (och oftast hur sorgligt det än är) riktas mot barnet samt bråk som barnet oftast (lika sorgligt här) får höra på.Som jag sagt innan det finns andra lösningar än att tvinga barnet att sova ensamt eller tvinga ut bonusmamman på soffan.
    Oj, vad olika man kan tycka. Jag tycker att man MÅSTE respektera och TA HÄNSYN till barnets behov av sin pappa. Barns behov går i min värld före vuxengnäll.
  • Jävelunge
    Men herregud.. Sluta vara så extrem.Ingen har väl sagt att man INTE ska ta hänsyn till barnet?Var fick du det ifrån?
    Ja, alltså vi tycker ju olika. Jag upplevde att ditt inlägg om att bonusmammans vilja och behov till varje pris MÅSTE gå först var extremt. Extremt hårt och kallt med tanke på barnet. Och jag förstår faktiskt inte att man kan vara så iskall att man inte kan acceptera att ett barn känner behov av att sova nära sin pappa och därmed låta barnet krypa up i den stora sängen. Men så har vi också som sagt olika utgångspunkter.
Svar på tråden bonusbarn i vår säng?