• nika

bonusbarn i vår säng?

fam kaos skrev 2009-02-24 21:09:52 följande:

Det som gör mig mest ledsen är att de känslor du beskriver för pojken verkar vara desamma som merparten av styvmammorna på Fl känner för sina bonusbarn. Man tänker på hur de barnen blir som vuxna när de tvingas växa upp med så mycket avsky runt sig.
    Merparten? Nu får du sluta att smutskasta en hel medlemskategori med tvivelaktiga statistiska påstående:)
  • nika

blåhimmel skrev 2009-02-18 14:20:45 följande:

har en snart 8 årig bonusdotter som bor hos oss varannan vecka. vi har inga problem med varandra, vi kommer bra överens men när det gäller läggdags kommer det. Hon börjar gråta och skrika om hon inte får sova i vår säng. MIn sambo försöker förklara för henne att hon är stor flicka nu och att det är dags för henne att sova i sin egen säng. men det tycks inte hjälpa. när hon börjar gråta är det som att min sambo ger med sig. hon somnar i vår säng sen får han bära över henne i sin säng för ja har sagt att ja inte vill ha barn i sängen. det tycker ja är jätte bra men ja skulle vilja att hon även somnar i sin egen säng. sen mitt i natten kommer hon in till oss igen.Jag gillar inte detta. Vad ska vi göra för att få henne att sova i sin egen säng o även stanna kvar där hela natten. hon säger att hon är rädd. hon vill inte va ensam. vad ska man säga o göra? för egentligen vill ingen av oss att hon ska va i vårt sovrum vid läggdags.
    Ja, jag förstår dig till fullo. Barn ska sova i sina egna sängar och endast undantagsvis sova i andras sängar. Annars är det väl ingen idé att ha separata sängar om de ska stå tomma varje natt. Många anser att eget rum är viktigt för barn, men samtidigt ska de sova i någon annans säng??? En del familjer kör att alla ligger huller om buller i samma säng och andra inte. Det är väl olika för att man resonerar på olika sätt i olika familjer och så får det väl vara i styvfamiljer också.

Både du och din sambo vill inte ha barn i sängkammaren och barnet som är 8 år vill sova där hela tiden. Ni får helt enkelt göra det attraktivt för henne att sova i sin egen säng med alla de tips ni fått och konsekvent visa att det inte lönar sig att trilska sig till något annat. Om hon har svårt för att somna kan pappan eller du natta henne i hennes säng och vänta kvar tills hon har somnat och lämna dörren på glänt. Om hon vaknar mitt i natten gör om proceduren. På helgen om hon kommer och vill gosa med sin pappa på morgonen kunde du kliva upp och ta badrummet först kanske.

En dubbelsäng är inte anpassad för fler än två och om barnet sparkar och lever om i sömnen kan det förstöra ens nattsömn. Man måste få ha någonstans där man får vara ifred och som par ska man även kunna ägna sig åt sådant som barn inte bör bevittna. Jag har full förståelse för att ni vill ha er säng för er själva.
  • nika

mirre2 skrev 2009-02-24 22:21:24 följande:

mina barn får sova brevid mig till dom längre in vill tom min snart 14åriga son till mig på natten har inga problem me det.. tycker inte en 8åring e för  stor för att sova brevid sin/sina föräldrar
    Då hade du trivs med mina bonusar:) Sist de försökte var de 12 och 15 år När äldsta tjejen skaffade sig kille undrade jag i mitt stilla sinne om hon tänkte försöka trycka in honom i vår dubbelsäng också. Spooky!
  • nika

fam kaos skrev 2009-02-25 13:40:40 följande:

Det som kännetecknar dig är isåfall att det räcker att skriva ett enda inlägg i samma tråd som du så citerar du och svarar på det enda inlägget gång på gång på gång antingen tills man själv tittar åt ditt håll eller tills nån annan gör det Det är ju praktiskt på det sättet att man inte behöver känna sig ignorerad
    Eftersom de första svaren blev bortplockade svarade jag en gång till, med samma innehåll minus det man kan tolka till provocerande innehåll. Känslig balansgång. Ja, bara så du inte skulle känna dig ignorerad :) Jag har inte gjort så tidigare, så det kännetecknar inte mig att svara flera gånger på samma inlägg.

Nu till sakfrågan i det inlägg jag ursprungligen i denna tråd kommenterade. Hur i all världen får du det till att merparten av alla styvmammor på FL avskyr sina bonusbarn???

????????????????????????????????????????????????????????????????????????
  • nika

Gremlin666 skrev 2009-02-25 14:07:50 följande:

En snabb rättelse ang niah´s inlägg (antar och hoppas du läser här niah) Han är inte aggressiv, inte i varken ord eller hanling, de bråk som är mellan han och hans far är inte aggrssiva utan "vanligt" gap och skrik. Inga hårda kraftord eller direkta utbrott tack gode gud men ständigt denna förlust av energi, denna ständigt skapandes negativa atmosfär i hemmet...
    Vad bra. Jag trodde det när du skrev att han välte saker och gapade och skrek. Allt som inte är som värst är ju alltid något:)
  • nika

fam kaos skrev 2009-02-25 15:54:20 följande:

Nej, det är naturigtvis bara du som får köra ditt "så gör du alltid" mantra när du diskuterar med någon. Det börjar känna lite skrämmande att du tror dig känna mig så väl efter en enda diskussion, lite, ja osunt. Tror det räcker ganska bra med den diskussion vi redan haft, jag känner inget behov av att fortsätta.
    Jag har ett bra minne, Hanna. Vi har diskuterat förr. Flera gånger. Du har t.o.m. lämnat ditt namn i min gästbok. Du har inte mitt. Jag känner även igen fragment av dina kapitulationsfraser ovan. Lite osunt att du håller så dålig ordning på vad du säger och till vem;) Att jag håller ordning på det är kanske det du benämner att jag tror mig känna dig. Nej, jag känner dig inte. Känner bara till dina inlägg.

Klart du inte känner något behov av att fortsätta, för det blir allt tydligare att du inte klarar av att ge täckning för dina påståenden, såsom påståendet att merparten av alla styvmammor på FL avskyr sina bonusbarn. Jag frågar nu för är det 4:e eller 5:e gången: hur i alla världen får du det till det?

Det du påstår är ändå ganska centralt för forumet - ett styv/bonusförälderforum. Eller trodde du att ett sådant påstående skulle passera obemärkt?

Om det vore sant skulle det naturligtvis förklara varför merparten, i så fall, av alla styvmammor på FL inte vill ha sina bonusbarn i sängen. Det skulle ju vara för att de hatar dem.

Nu vet jag inte hur många som vill ha barnen i sängen och inte, men vad jag vet är att om man som styvförälder inte vill det så man har en rad olika anledningar till det precis som biologiska föräldrar har. Man kan inte dra alla över en kam. Inte ens merparten av alla styvmammor på FL bara för att man blir sur på någon man diskuterar med.
  • nika
    Gremlin666 skrev 2009-02-25 16:18:27 följande:
    Han är så tankspridd att ifall han ställer sin mattallrik framför sig och ska börja äta kan han i nästa hundradel försöka klättra upp på stolen för att "hålla ett tal" genom att sätta handen på bordet och vips - tallrik på golvet. Detsamma gäller glas han dricker ur, blomvaser, bärbara datorer, telefoner osv... Sist höll han på att välta 50tumsTV:n genom att "ta en genväg" och "inte tänkte på" att något var ivägen. Gapar och skriker tillhör stressen han har i sig och den ständiga okoncentrationen, dessutom kan han och hans pappa trigga igång varandra rätt rejält. Han är ett otroligt stressat barn som inte kan ta det lugnt ens då han har hög feber, då är han lite mer som ett "vanligt" barn bara.Herregud. Är han utredd?
  • nika

Gremlin666 skrev 2009-02-25 23:02:50 följande:

Jag förstår. Men ingen annan har velat gå in och gräva djupare i det innan utan har attackerat och dömt utan att tänka två gånger. Niah är en mästare anser jag (bli inte stursk nu niah ) när det gäller att "bryta ner" situationer och Miss Helena visade en helomvändning och ställde "rätt" frågor. Niah´s inlägg fick hela diskussionen att vända och det är i stort sett en omöjlig uppgift när det gäller en "stämplad" elak styvmamma.
    Nädå. Jag blir inte stursk;) Tack för feedbacken här för det jag skrev i den andra tråden. Det gick ju inte att föra den konversationen på den nivån här just då.

Om man som vissa utgår från att de flesta styvmammor hatar sina bonusbarn och att det är den bakomliggande orsaken till det mesta av styvfamiljsproblematiken är det lätt att man fastnar i negativa diskussionsspiraler:(

Det tursamma är att om man istället utgår från att de flesta vill göra det så bra som möjligt för alla men att man stött på problem större än man klarat av att lösa, och dessutom har lite överseende med paketeringen av problemframställningen, blir det oftare positivare diskussioner som leder framåt:)

Om inte killen kan komma i fråga för någon utredning än så kan jag hänvisa till en tråd som har gått rätt länge, jag har följt den, mest passivt, i över 1 1/2 år. Där har några av de mer regelbundna inläggsskrivarna erfarenhet av barn och styvbarn med bl.a. ADHD. Du kanske kunde utbyta erfarenheter om utredningförfaranden och vardagssituationer där? Tråden heter "När det är jobbigt att vara bonusförälder del?" Det är högt till tak där och relativt få attacker även om fler numer skriver anonymt av de gamla vanliga anledningarna.
Svar på tråden bonusbarn i vår säng?