• Sofia82

Te???

Hej på er...

Grönt eller svart te, jag har hört lite olika om dessa. Vad som är bra eler dåligt när man e gravid. Någon som vet??

Sofia

• Svar på tråden Te???
  • HeBen

Hej!

Jag är ingen expert men jag är ganska säker på att grönt te innehåller mindre koffein än svart, vilket innebär att det gröna är att föredra. (Har även för mig att rött te är helt koffeinfritt.)

För övrigt är det okej att dricka te under graviditeten, kan dock inte mängden/dag så där på rak arm men det kanske nån annan kan hjälpa dig med =)

• April Mamma

Har för mig att jag läste någonstans att kan /bör dricka ca 3 koppar svart te samt 6 koppar grönt te per dag.

• milli79

Kan vara bra att tänka på att man kan bli förstoppad av för mkt svart te. Det är oxå väldigt vätskedrivande/uttorkande och rekommenderat är att dricka två koppar vatten till varje kopp svart te. (Rek för kaffe är en kopp vatten för varje kopp så svart te är ännu mer uttorkande).

Behöver ju ändå dricka mer vatten när man är gravid så jag skulle ta det lite lungt med iallaf svart te. Grönt te är inte lika mkt koffein i. Men ännu bättre är Rooibos te (brukar även kallas rött te) där det inte finns koffein eller olika örtteer t.ex Yogi te som finns i hälsokosten, jättegoda.

• Ymer

Ingen fara att dricka vare sig kaffe eller te under grav.

• Ymer

Lady Blue skrev 2009-02-23 12:55:44 följande:

"Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein"

Så det är inte farligt att dricka vare sig te eller kaffe. I måttliga mängder som med allt.
    Själv bälgar jag ca 7 dl kaffe varje dag.
Svar på tråden Te???