• Smilla75

Är mina sköldkörtelvärden normala (hypotyreos)

Skulle vara tacksam om någon sköldkörtelkunnig vill titta på mina värden. Min husläkare säger bara att allt är normalt men själv tycker jag att jag är för nära gränsvärdet. Labbets gränsvärden inom parantes.

TSH 3.80 (0.20-4.00)
    Fritt T4 11 (9-22)
    Fritt T3 4,5 (2,5-5,6)

Övrigt: 34 år. Fick barn för 11 månader sedan. Inga symptom på hypotyreos (mer än för alla trötta småbarnsmammor). Fick även utslag på ketoner och protein i urinen.

Är det verkligen normalt att ha 3,80 i TSH och ligga lågt på T4?

• Svar på tråden Är mina sköldkörtelvärden normala (hypotyreos)
  • Heranell

Visst är du nära gränsvärdet vad det gäller TSH, men du är ju inom normalspannet på alla värden.
    Själv äter jag Levaxin (liten dos), har inom det normala förutom TSH, hade 5,9 senast.

Vad gäller Ketoner och proteiner i urinen kan jag inget. Vad sa doktorn om det? Ketoner får mig att tänka på diabetes och högt blodsocker.

• Smilla75

Han säger ju inget om det! Hade havandeskapsförgiftning iof men det borde ju ha lagt sig nu. Hade 4,5 på fastande glukos (tjatade till mig ett prov) så det var bra.

Enligt FASS är FSH normalen 0,20-3,5 och allt därutöver innebär ökad risk för framtida underprod. Hur uppmärksammades att du låg högt?

• Fru Humla

jag skulle slå bakut direkt om de lät mig ha tsh så nära fyra. jag mår dåligt om det ligger över 2
    har 0,71 efter att gått hos en endokrinolog i flera år.
    jag hade också bara tröttmorsa symptomen och viktökning i början när min sjukdom debuterade efter första grav.
    tilll slut orkad ejag inget mera och hotade mig till ett prov osm visade tsh 71!
    om du inte mår riktigt bra så tycker jag faktiskt att du ska kunna få prova medicin i lägsta dosen och se hur dte blir men akta dig för symptomen för överproduktion. ångest och hjärtklappning, personligen tycker jag att det är ännuvärre men det ska ju gå att ha lagom. du kan ju ta lägsta dosen varannan dag tex.  be om en remiss till en endokrinolog vc-läkarna kan inget om det där egentligen, mer än vad som står i skolboken

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • Smilla75

Jo, jag funderar ju på sk subklinisk hypotyreos. Jag läste på en amerikansk sida att man skall ligga på högst 1 till 2 så tycker mitt är högt men läkaren bryr sig ju inte eftersom det är inom normalintervallet, som dock känns högt angivet.
    Dock har jag ingen viktökning, frusenhet och dyl.
    71! Det var ju helt sjukt.

Jag får nog ingen vidare hjälp utan får kanske avvakta ett halvår och sedan be om nya prover.

• Anonym

Som icke-gravid ska tsh ligga under 4, som gravid under 2, så om du inte är gravid är det ok!

• Fru Humla
    Anonym skrev 2009-02-18 22:04:58 följande:
    Som icke-gravid ska tsh ligga under 4, som gravid under 2, så om du inte är gravid är det ok!

ja men det betyder juinte att man mår bra av det, som sagt jag har under 1 ogravid annars mår jag pyton...

ja 71 var sjukt jag sa redan i början på grav att det var nåt fel i slutet sa jag att det var nåt fel med mig sen tog det ytterligare 8 månader innan provet togs...ja jag är lite bitter på sjukvåden

trots långsam insättning av medicin fick jag överproduktions symptom, ångest och sömnlöshet, inlagd på psyk när vår äldsta var 9 månader sjukskriven i 3 månader men ändå var jag glad över att det fanns en sjukdom i botten så att det inte bara var jag som höll på att bli tokig

• Anonym

Du ligger faktiskt normalt. Håller med om att du kan be om nya prover om 6-12 månader, eller tidigare om du råkar bli gravid.

• Smilla75

Fast 3,8 anser jag inte är normalt. Såväl FASS som de flesta andra sidor anger 3,5 som gräns (se t.ex www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp )
    Där framgår också att allt över 2,5 är ett förhöjt värde. Där framgår vidare att "laboratorier anger oftast högre värden men då ingår ofta personer med tyroideasjukdom i ?normalbefolkningen?.

Jag är ju väldigt trött för all del men har inga symptom på låg ämnesomsättning osv. Kanske svårt få någon läkare att gå vidare med det men allt jag läser tyder på att man inte skall ligga över 2.

• Heranell

Smilla75 skrev 2009-02-18 21:49:07 följande:

Han säger ju inget om det! Hade havandeskapsförgiftning iof men det borde ju ha lagt sig nu. Hade 4,5 på fastande glukos (tjatade till mig ett prov) så det var bra. Enligt FASS är FSH normalen 0,20-3,5 och allt därutöver innebär ökad risk för framtida underprod. Hur uppmärksammades att du låg högt?
    Jag ville bara kolla för några år sen och låg då precis på gränsen, hade 3,3, övre gränsvärdet var 3,2 har jag för mig. Vad olika gränsvärdena verkar vara förresten! Sen fick jag barn och har fått lite högre värden. Skulle gärna öka på Levaxinet för att få värde mitt i normalspannet eller så. Tar 25 mikrog 6 dagar i veckan i nuläget, men ska lämna nya prover endera dagen. Men de andra värdena de kollar ligger ju inom normalt, så det är nog subklinisk hypotyreos. Kanske inte lika noga med det?
    Oerhört hur mycket de här värdena kan påverka kropp och själ egentligen. En kompis fick underfunktion efter grav, gick upp massor och mådde självklart inte bra, men så fort hon fick Levaxin rasade hon i vikt och mådde bättre. Jag skulle vilja ha en större dos, det skulle kanske hjälpa mig att minska ett gäng kilon. Men min doktor har skrivit ut en liten dos för "välbefinnandet". Kan inte säga att jag märker nån skillnad mer än att magen funkar något bättre. Fast jag mår ju inte dåligt heller!
  • Fru Humla

för vissa funkar det ju så att de minskar i vikt men långt ifrån alla. mig funkar det ju inte för så klart det är så fruktansvärt individuellt vad som är en bra nivå så om man inte känner YES! NUSÅ så ska man prova att höja och ha det ett tag, det är ju bara att sänka om man skulel få några andra symptom som man inte vill ha. min endokrinolog tycker att man ska ha tsh under 1 om man klarar av det, vissa får ju hyperthyreos-symptom då men hon sa att de nya rönen som kommer är att tsh ska ligga så nära noll det går så länge man inte känner av att det blir för mycket.
    jag kan också använda magen som mått att mäta mitt tsh med och nu är det så bra det kan i alla fall. hoppas ni orkar ta tag i era läkare så att ni får prova er fram

• Smilla75

Min läkare kommer inte att vilj behandla mig utan bara säga att proverna är normal, det vet jag. Jag skulle verkligen behöva någon seriös sida att länka till där det framgår att en fertil ung kvinna inte skall ha 3,8 i TSH och dessutom ligga lågt på T4. Jag har googlat som en tok men allt jag hittar om att jag bör ligga kring 1 är hörsägen. Skulle någon kunna hjälpa mig. Jag tror att jag måste utbilda min läkare.

Vad säger ni om f T4 på 11 (9-22). Är det inte väl lågt?

Om jag säger att jag planerar en ny graviditet så måste de väl ta mig på allvar och sänka mig först?

• Fru Humla
    Smilla75 skrev 2009-02-19 20:30:20 följande:
    Min läkare kommer inte att vilj behandla mig utan bara säga att proverna är normal, det vet jag. Jag skulle verkligen behöva någon seriös sida att länka till där det framgår att en fertil ung kvinna inte skall ha 3,8 i TSH och dessutom ligga lågt på T4. Jag har googlat som en tok men allt jag hittar om att jag bör ligga kring 1 är hörsägen. Skulle någon kunna hjälpa mig. Jag tror att jag måste utbilda min läkare. Vad säger ni om f T4 på 11 (9-22). Är det inte väl lågt?Om jag säger att jag planerar en ny graviditet så måste de väl ta mig på allvar och sänka mig först?

är det på vc du har din läkare?

jag sa tillmin husläkare när jag blev gravid och vi blev oense om hur ofta proverna skulle tas att jag ville ha remiss till endokrinolog och fick det direkt. osäker på om de kan neka en. om endokrinologen tycker att allt är bra får du gå tillbaka till din husläkare men planerar du en grav kommer de att ta hand om dig dör tror jag.
    jag ringde endokrina å snackade med en sköterska som kunde massor och hon pratade med en läkare som faktiskt ringde mig innan remissen kommit in. skitbra men jag inser ju att det tillhör det ovanliga

• Lindasaurus

Jag fick svar på mina tester idag, minns inte om de va 6.8 eller 7.2 jag hade i TSH, och tanten på psyk sa att det inte var någon fara ???? Jag har sjukt mycket problem dock..

• Smilla75
    Lindasaurus skrev 2017-02-10 22:44:39 följande:

Jag fick svar på mina tester idag, minns inte om de va 6.8 eller 7.2 jag hade i TSH, och tanten på psyk sa att det inte var någon fara ???? Jag har sjukt mycket problem dock..

Du har svarat i en tråd inaktiv sedan 2009! Men du har ju klart över gränsvärdena så klinisk hypotyreos och behöver levaxin, det skulle nog alla läkare rekommendera.
  • Lindasaurus

Såg de nu ???? Ja okej, har ingen koll alls på detta men vet att jag hade tsh på så högt

• synne

Fritt T4 ska liga på 12eller22 TSH ska liga på 0.3eller 4,2 Har samma problem som du mina värden liger på Fritt T4 8,6 mitt TSH liger på 0,02 jag tar Levaxin 100mikrogram 3 dagar i veckan och 75 4 dagar i veckan kram på dig

Svar på tråden Är mina sköldkörtelvärden normala (hypotyreos)