Smilla75 skrev 2009-02-18 21:49:07 följande:
Han säger ju inget om det! Hade havandeskapsförgiftning iof men det borde ju ha lagt sig nu. Hade 4,5 på fastande glukos (tjatade till mig ett prov) så det var bra. Enligt FASS är FSH normalen 0,20-3,5 och allt därutöver innebär ökad risk för framtida underprod. Hur uppmärksammades att du låg högt?
Jag ville bara kolla för några år sen och låg då precis på gränsen, hade 3,3, övre gränsvärdet var 3,2 har jag för mig. Vad olika gränsvärdena verkar vara förresten! Sen fick jag barn och har fått lite högre värden. Skulle gärna öka på Levaxinet för att få värde mitt i normalspannet eller så. Tar 25 mikrog 6 dagar i veckan i nuläget, men ska lämna nya prover endera dagen. Men de andra värdena de kollar ligger ju inom normalt, så det är nog subklinisk hypotyreos. Kanske inte lika noga med det?
Oerhört hur mycket de här värdena kan påverka kropp och själ egentligen. En kompis fick underfunktion efter grav, gick upp massor och mådde självklart inte bra, men så fort hon fick Levaxin rasade hon i vikt och mådde bättre. Jag skulle vilja ha en större dos, det skulle kanske hjälpa mig att minska ett gäng kilon. Men min doktor har skrivit ut en liten dos för "välbefinnandet". Kan inte säga att jag märker nån skillnad mer än att magen funkar något bättre. Fast jag mår ju inte dåligt heller!