• Äldre 18 Feb 21:47
    24745 visningar
    22 svar
    22
    24745

    Hur bädda spjälsäng?

    Hur ska man bädda för en nyfödd? Var på IKEA för att köpa täcke och kudde (till spjälsäng), men det stod på dem att de rekommenderas från 12 mån. Vet ej varför. Man kanske inte ska ha kudde till så små barn (även om den var väldigt platt) eller? Men täcke måste man väl ha. Var kan man hitta ett bra sånt isåfall?

  • Svar på tråden Hur bädda spjälsäng?
  • Silver­katten­06
    Äldre 18 Feb 21:48
    #1

    En tunn kudde rekommenderas för att minska risken för platt bakhuvud. Täcke rekomenderas däremot inte i början, hamnar det över huvudet kan det vara svårt för bebisen att få bort och därmed svårt att få luft. Bättre med en tunn filt i bomull eller fleece... 

  • Äldre 18 Feb 21:49
    #2

    Kudde ska man ha redan från början för att undvika platt bakhuvud. På babyproffsen finns det bra kuddar. En filt i ett påslakan är utmärkt som täcke då bebisar inte ska sova för varmt.


    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • mammat­otoo
    Äldre 18 Feb 21:51
    #3

    Du kan ha kudden som en "måne" runt huvudet (mjuk och avlång)
    Eller om din baby vill ligga på sidan så kan man pallra upp med kudden så att babyn inte hamnar på mage.
    Jag har haft ett duntäcke, men det blev för varmt.
    Har nu ett "vanligt" från Jysk tror jag det var...
    Men kolla upp storl på sängkläderna, för täcket jag har är alltid för litet för tex ikea´s sängkläder.

  • JLS
    Äldre 18 Feb 21:55
    #4

    Täcke ska du inte ha som folk här skrivit pga kvävningsrisken.

    Nu vet jag inte när du ska ha bebisen men jag rekommenderar verkligen en sk grobag (en sovsäck) istället för täcke. Man knäpper dom så babyn aldrig kan få det runt huvudet plus att den ligger mysigt inbäddad där och i lagom temperatur. Eller ja så kan du ha en filt med.


    Min dotter ville inte ha täcke eller filt, sparkade av sig dom hela tiden. Vi hade grobag där ett tag men nu vill hon sova i bara pyjamas så vi har en velourpyjamas istället, lite tjockare


    Kudde bör du ha men den ska tas bort så fort babyn kan vända sig själv sedan så du vet för att minska kvävningsrisken och sen ska du lägga även babyns axlar på kudden. Men det vet du kanske redan om


    ♥ Älskade Julia ♥
  • Äldre 18 Feb 22:04
    #5

    Tack alla för hjälpen! Grobag såg söta ut. Hade jag aldrig hört talas om... Jag ska ha i början av april och bor i södra sverige. Är de väldigt varma?

  • JLS
    Äldre 18 Feb 22:13
    #6
    Svar på #5

    De finns i olika tjocklekar så det finns säkert en som du kan ha på sommaren med men sen om det är väldigt varmt så bör du nog ha kanske bara en vanlig trådfilt som det heter. Så bebisen inte blir för varm Men du hinner nog använda grobagen ett tag och sen kan du ha den när hösten kommer igen. Sen är det en dragkedja runt och den kan man öppna upp lite vid behov.


    Grobags är jättevanligt i Storbrittanien, fick pris för bästa barn-tillbehör för några år sedan t o m Ett extra plus är nog att babyn känner sig nog trygg i en sådan då de är lite ombonade i den så att säga.


    ♥ Älskade Julia ♥
  • mammat­otoo
    Äldre 18 Feb 22:24
    #7

    Jätte söta grobags, men armarna då?

  • Äldre 18 Feb 22:40
    #8

    Jag har alltid haft en tunn kudde till min son, ända sen han föddes, han har aldrig velat ha täcke dock o vill fortfarande inte ha d, han e snart 14 månader, så ja ser till att ha d varmt nog i hans rum och en go pjamas istället så han ine fryser, är han kall så kan d gå att smyga över en tunn filt bara!

    Men ska du ha nått över din bebis så rekomenderar ja en mindre filt bara som kan täcka lite så den inte fryser, men ja tycker nästan d e bäst med en varm pjamas istället..strumper om d skulle va så att d blir kallt om fötterna, lr heltäckande pjamas!

    Vi hade en sovpåse till sonen när han va bebis, som är som en pjamas fast som d inte e nåra ben på lixom, man knyter åt under fötterna så d blir som en påse lixom, kanon bra!

    Du får prova dig fram lite o se va som passar din bebis bäst

  • JLS
    Äldre 18 Feb 23:18
    #9
    mammatotoo skrev 2009-02-18 22:24:55 följande:
    Jätte söta grobags, men armarna då?
    Dom täcks av en body man har på barnet
    ♥ Älskade Julia ♥
  • UllaBe­lla
    Äldre 19 Feb 14:36
    #10

    Gillade inte alls de här sovpåsarna, de som ser ut som ett nattlinne som man drar ihop vid fotänden.
    En mkt tunn kudde hade vi första året och jag kan varmt rekommendera att du köper en tunn bäddmadrass, finns bl.a på Jysk att ha över den tjocka madrassen så slipper du bädda i sån här hemsk plastad frotte. Varmt och dessutom känns det inte som att plast hör hemma hos en liten bebis eller ett barn överhuvudtaget. De få gånger det hänt att det kommit kräkor/kiss genom lakanet har det varit enkelt att ta ur bäddmadrassen och tvätta.

Svar på tråden Hur bädda spjälsäng?