Inlägg från: tjocksockan |Visa alla inlägg
  • tjocksockan

Ängsliga barn

Finns det någon som har tips på hur man kan göra för att stärka blyga, försiktiga, ängsliga barn?

• Svar på tråden Ängsliga barn
  • tjocksockan

Tack så mycket för svaret. Min son är blyg av sig, tar inte för sig utan tittar helst på. Han törs oftast inte prova på nya saker och vill helst ha mamma eller pappa med hela tiden. Tex om det är friluftsdag, bad, kalas eller liknande. Han är sju år.
    Det är jobbigt att behöva pusha honom hela tiden. Och ska man ens göra det? Men om vi inte gör det vill han varken lära sig simma eller cykla eller något...
    Jag önskar jag kunde stärka honom mer.
    Vi gör allt vi kan för hjälpa. Följer med honom på utflykter, förbereder honom för sånt som ska hända i skolan, lär honom åka tex skidor i förväg innan de ska göra det på skolan/dagis osv. Men det känns som om man inte räcker till. Och jag vill inte vara för "hönsmammig" heller.
    Phu...

• tjocksockan

Åh, tack för svaren. Skönt att få lite erfarenheter från andra med försiktiga barn.
    Ibland känns det som om alla andra barn älskar dagis och bara rusar in utan att bry sig om föräldrarna från dag 1. Och att alla älskar att åka på äventyrsbad och gå på barnkalas.
    Det känns lite ensamt och konstigt att få "tvinga" sitt barn att gå på kalas eller åka hästkarusell.

Svar på tråden Ängsliga barn