• Nana 24

Ängsliga barn

Vi har problem med att vår kille är just ängslig/rädd eller kanske en blandning av allt.
    Han har tidigare varit precis det ni beskriver, man skulle stanna på kalas (och mycket senare än alla mammor ville han "att man skulle vara där" inte för att jag förstår varför, för han tittade knappt åt mig under tiden, men jag skulle vara där (vår kille är 7 år blir snart 8 år). När han ska somna på kvällarna måste han stämma av att man är "uppe" och inte har gått ner till nedervåningen (eller en av oss måste vara uppe) lampan ska vara tänd osv... Däremot är han ganska tuff att ta kontakt med andra barn och hittar lätt kompisar på nya platser, så han är en blandning av allt egentligen, men samtidigt en "rädd hare om man får säga så "
    Han vill inte gärna lära sig nya saker eller vill och vill. han måste tränas till max för att han sen kan SE att han kan cyka och simma, åka skridskor, slalom och allt vad det kan vara. Man behöver peppa peppa och peppa för att han ska förstå att han kan och att det går bra, och då blir han oerhört stolt! tror det har mycket med självkänslan och att man tror att man kan och vill kunna, men det krävs MYCKET pepping och att man testar gränserna för var "deras går" och tar det bit för bit att toppas lite mer....

• Nana 24

Precis så är det med våra barn med, den store är 8 år och den lille 4 år. Den lille har alltid varit den tuffe modige som man kan skicka först i alla lägen (på gott och ont )
    Verkar vara bra att ha ett små syskon att testa på först. Säger som Fru Humla man får passa den lille mer än den store, den store den vet man var man har eller rättare sagt han kommer alltid eller håller sig till en eller letar upp. Den lille...DEN måste man ha ögonen på, däremot måste jag säga att tuffheten har blivit bättre sedan vi fick lillebror, eller rättare sagt när lillebror tuffade till sig och blev säg 2 år och kunde och ville mer själv...då blev det mer en kamp och DEN fortsätter...dag och natt Det är väl fördelen med syskon gissar jag att de har någon att kampa emot (och lär sig hur man kampar/leker) med kompisar med...även om det kan vara jobbigt för föräldrarna...suck...
    Vår lille är tuff och framåt, men väldigt reserverad mot främlingar eller såna han inte sett "så" många gånger, gillar han folk är han väldigt framåt, men det tar tid och krävs energi "på rätt sätt" för att vinna hans förtroende eller kärlek

Svar på tråden Ängsliga barn